„Bezobslužná místnost, do které mohou lidé kdykoliv přijít a nahlásit například internetový podvod, se nachází v Rožmitále pod Třemšínem; vedle obvodního oddělení,“ upřesnila. S důrazem na fakt, že se však nejedná o jakousi větší „budku“, která by měla sloužit k přivolání okamžité pomoci. Pol Pointy, které středočeská policie postupně otevírá od loňského února, naléhavá volání na tísňovou linku 158 nenahrazují.

Snadný kontakt na dálku

„Jedná se o kontaktní místo, kde mohou občané podat jakékoliv trestní oznámení, oznámení o protiprávním jednání – či sdělit informace důležité pro policii nebo trestní řízení,“ shrnula Suchánková poslání těchto zařízení. S upřesněním, že jde o nový bezkontaktní způsob komunikace občana s policií, kdy oznamovatel nemusí čekat na policejním oddělení na příjezd policisty, pokud řeší události v terénu, ale může projednat svou záležitost okamžitě. Videokonferencí – tedy při kontaktu se službou na krajském ředitelství, která poskytnuté informace předá přesně tam, kam mají putovat.

V současnosti lze tuto službu kontaktovat mezi osmou a 22. hodinou. Ředitel středočeské policie Václav Kučera očekává, že by se středočeský projekt mohl stát příkladem i pro další regiony. Šestnáctý Pol Point vybudovaný v kraji je unikátní tím, že se nejedná o místnost v budově, ale nachází se v samostatném kontejneru před obvodním oddělením. Jako první si v něm kontakt s policií vyzkoušel – cvičně, v rámci testování – starosta města Pavel Bártl (ČSSD).

Soukromí i úspora času

Systém Pol Point mohou pro kontakt s policií, který není naléhavý, využít lidé, kteří například chtějí ušetřit svůj čas. Podle slov ředitele Kučery je však důležitá i možnost využít „soukromé“ a bezpečné prostředí k podání oznámení; třeba v případě, kdy by oběť trestného činu cestu na policejní služebnu vnímala jako další újmu.

Systému Pol Point však využívají i samotní policisté. Pokud potřebují někoho vyslechnout v rámci podání vysvětlení, není nutné ho vždy předvolávat na služebnu: někdy stačí pozvání do této místnosti. Místo podpisu pod protokolem pak poslouží nahrávka komunikace, která se přikládá k policejnímu spisu. „Projekt také snižuje administrativní zátěž policistů v přímém výkonu služby – a naopak zvyšuje jejich operativnost a flexibilitu; ve svém důsledku zrychluje reakce policie na aktuální problém občanů,“ zdůraznila mluvčí Suchánková.

Kontakt s policií v systému Pol Point
- Bezobslužné bezpečné místnosti (po zazvonění jsou na dálku odemčeny dveře, občan vstoupí a komunikuje pomocí videokonferenčního zařízení, které samo začne fungovat a není je třeba nijak ovládat; může kdykoli odejít, ale dokud je uvnitř, nikdo další se za ním nedostane): Čechtice, Karlštejn, Kostelec nad Labem, Lysá nad Labem, Rožmitál pod Třemšínem, Sadská, Týnec nad Sázavou, Zruč nad Sázavou
- Poloobslužné místnosti v budovách obecních či městských úřadů, které fungují v jejich úředních hodinách (občana tam uvede pověřený pracovník, který ověří totožnost a zprovozní videokonferenční zařízení; následně příchozího už nechá o samotě): Kamýk nad Vltavou, Krásná Hora nad Vltavou, Lány, Přerov nad Labem, Pyšely, Rudná, Sedlec-Prčice, Velvary
- Možnost komunikovat přes internet pomocí vlastního zařízení (počítač s kamerou a mikrofonem, tablet, chytrý mobil) odkudkoli včetně zahraničí: přístupové údaje si lze vyžádat e-mailem na adresu krps.polpoint@pcr.cz, kdy je třeba uvést jméno a příjmení, číslo dokladu totožnosti a stručně přiblížit předmět oznámení; tento způsob také využívají policisté, pokud předpokládají, že později ještě budou potřebovat hovořit s někým, s kým se setkali v terénu

Zdroj: Policie ČR