Z laického pohledu se na první pohled mnoho nezmění: dvoukolejný železniční koridor zůstane tam, kde se nachází nyní. V detailech však budou novinky nepřehlédnutelné – především v místech železničních přejezdů. Ty se kvůli zvýšení bezpečnosti mají někde zrušit nebo nahradit mimoúrovňovým křížením.

„Modernizovaná trať respektuje stávající stopu, je tedy bez přeložek,“ potvrdil náměstek hejtmanky s kompetencí pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera. Upřesnil, že stavba bude zahrnovat výměnu železničního svršku i spodku – a dojde také na opravy mostů a propustků. Ale také na stavbu nových mostů, protože se chystá i vybudování nového úseku.

Novostavbou se má stát dvoukolejná Libická spojka v blízkosti obce Libice nad Cidlinou a vesnice Kanín u obce Opolany, který zajistí přímé spojení mezi Poděbrady a Chlumcem nad Cidlinou. „Vede mimo železniční stanici Velký Osek,“ připomněl Petera, podle jehož slov aktuálně existují tři návrhy vedení trasy. Dvě z nich, shodně dlouhé 2,4 kilometru, počítají s vedením obou kolejí severně od dálnice D11. Třetí ze zvažovaných variant kraj nefandí – mohla by mít nepříznivé dopady na migrační pohyb zvířat (a to včetně dálkových tras velkých savců). Další chystaná změna navazující na vybudování Libické spojky je logická: počítá se s odstraněním nynější kolejové smyčky u Velkého Oseka, která umožňuje jízdu ve směru Poděbrady – Chlumec nad Cidlinou.

Modernizace dosavadních kolejí se bude týkat částí nynější trati číslo 231 (z Kolína do Lysé nad Labem) a trati číslo 020 (Velký Osek – Chlumec nad Cidlinou, Sendražice u Kolína, Hradišťko I, Veltruby, Ovčáry u Kolína, Velký Osek, Kanín, Libice nad Cidlinou, Choťánky, Poděbrady, Velké Zboží, Sány, Opolany, Opolánky a Dobšice u Žehuně). Bude spojena i se zmiňovaným zánikem železničních přejezdů. I ty, které zůstanou zachovány, projdou rekonstrukcí. Uvažuje se také o přeložkách některých silnic (například III/3281 či III/3283).
Vše je zatím ve fázi příprav. Hovořit o konkrétních termínech je tedy předčasné.