Když minulý rok na podzim město bez varování zvýšilo daň z nemovitosti, byli rozezlení nejen Boleslaváci, ale především zdejší podnikatelé v čele se Škodovkou. Rozhořela se válka mezi městem a automobilkou, pozadu nezůstala ani okresní hospodářská komora.

Přestože na počátku přicházela z obou táborů drsná prohlášení, po pár týdnech bylo jasné, že kompromis je pro další fungování nezbytný. Jasné bylo i to, že město bude muset daň snížit, hrálo se jen o to o kolik, od kdy a co za to. Na většinu z těchto otázek dalo odpověď poslední jednání zastupitelů.

„Od roku 2018 snižujeme koeficient pro výpočet daně z nemovitosti ze čtyřky na trojku (původní koeficient, platný do roku 2015, byl 2, pozn. red.). V praxi to znamená, že od tohoto roku zaplatí všichni majitelé nemovitostí, ať už jde o podnikatele nebo soukromé osoby, o pětadvacet procent méně," potvrdil první náměstek primátora Jiří Bouška.

Společné projekty

Podle něj k dohodě došlo i díky nasazení výboru pro spolupráci se Škoda Auto, který město na jaře zřídilo a v jehož čele stojí sociálnědemokratický zastupitel Robin Povšík.

„Dohodli jsme se s automobilkou na některých konkrétních společných projektech, jejichž celková hodnota bude kolem 80 milionů korun. Jedním z nich je například rekultivace prostoru mezi areálem Škoda Auto a D10, kde je problém s vodou. Plánujeme tam cyklostezku nebo nějaký volnočasový areál, celkově by to mělo stát kolem dvaceti milionů korun," vysvětlil náměstek Bouška.

Nové rozhodnutí znamená, že oproti roku 2015 přiteče do městské kasy zhruba o 20 milionů víc, a většinu této částky zaplatí velké podniky, potažmo tedy Škoda Auto. Mezitím sice město vybere o další desítky milionů více, ale po dohodě s podnikatelskou veřejností a automobilkou vyčlení oněch 80 milionů do společné kasy, z níž budou placeny zmíněné projekty.

Sto milionů korun ročně

V roce 2015 Mladá Boleslav na dani z nemovitosti vybrala 84 milionů korun, zatímco v roce 2016 to bude 142,5 milionu korun. Od roku 2018 to tedy bude kolem 100 milionů ročně.

Cesta k opětovnému snížení daně ovšem nebyla ani zdaleka idylická, přestože vedoucí vnějších vztahů Škoda Auto Michal Kadera okomentoval snížení daně jako vstřícný krok a oboustranný kompromis. „Bereme to jako odpovědnost za další rozvoj města a s koeficientem 3 souhlasíme," řekl.

Čtěte také: Nenažranci! Vzkazují vedení města obyvytelé Mladé Boleslavi kvůli dani