Hovoří se v nich však i dalších souvislostech – včetně standardů kvality týkajících se třeba dodržování jízdních řádů, čistoty, ale například také dostupnosti prodejních míst jízdních dokladů. Ředitel organizace ROPID, Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy, Petr Tomčík dále připomněl dojednání toho, co je velmi zásadní zvláště pro středočeské cestující jezdící pravidelně na páteřních trasách do Prahy: navyšování kapacity.

Tohle všechno je však hudbou budoucnosti; vše se začne naplňovat v příštích měsících; často spíš i letech. Novinky se však uplatňují už od nového jízdního řádu, který platí od neděle 15. prosince. „K jeho největším novinkám v regionu středních Čech patří zvýšení kapacity souprav na regionálních spojích Praha – Všetaty – Mladá Boleslav / Mělník a Praha – Kladno – Rakovník,“ uvedl Petr Pošta z centrály Českých drah.

Informace o kotlíkové dotaci na webu Krajského úřadu Středočeského kraje.
Peníze na výměnu kotlů má kraj ještě pro víc než tisíc zájemců

Hlavně na Kolínsku, Benešovsku, Berounsku a Rakovnicku také doznaly značných proměn jízdní řády; časy odjezdů se leckdy posunuly i dosti výrazně. Pro příští měsíce se také chystá otevření nové zastávky Neratovice sídliště a v Praze zprovoznění zrekonstruovaného Negrelliho viaduktu, což umožní návrat vlaků z Kladna na Masarykovo nádraží.

Cestující nemohli přehlédnout, že od platnosti nového jízdního řádu se hned ze čtyř rychlíkových linek v kraji vlaky Českých drah vytratily. Nahradily je motoráky společnosti Arriva Vlaky, na nichž ještě lze podle některých nápisů rozpoznat, že dřív vozily pasažéry v Německu. V osobní dopravě jsou zase na Rakovnicku novinkou vlaky dopravce Die Länderbahn.

Hlavní změny v jízdním řádu vlaků 2019/2020

Tratě 070 Praha – Turnov a 072 Lysá nad Labem – Ústí nad Labem západ

- Změny reagující na stav infrastruktury a nové zastávky na trati:

+ Kvůli pokračujícím stavebním pracím v úseku Praha hl. n. – Praha-Vršovice jedou spěšné vlaky linky R 43 a osobní vlaky linky S 3 nadále do, resp. ze stanice Praha Masarykovo nádraží.

+ Nový jízdní řád počítá se zastavováním vlaků na připravované zastávce Neratovice sídliště (od termínu vyhlášení Správou železniční dopravní cesty).

- Změny ve vozidlech na linkách R 43 a S3:

+ V souvislosti s plánovaným otevřením zastávky Neratovice sídliště je zvýšena kapacita většiny osobních a spěšných vlaků linek S 3 a R 43 nasazením vratných souprav s kapacitou 214 pevných a 8 sklopných míst ve druhé třídě a nově i 15 míst ve třídě první a s místy pro přepravu až 16 kol ve vlaku.

+ Některé posilové vlaky a vlaky mimo špičku budou na těchto linkách vedeny soupravou bez první vozové třídy nebo soupravou s nižší kapacitou (odpovídající pravidelnému počtu cestujících).

- Změny v jízdním řádu vlaků:

+ Ranní spěšný vlak Sp 1543 s odjezdem ze Všetat v 6.49 a s příjezdem do Prahy po půl osmé nově jede z Mladé Boleslavi města. Cestující z Mělníka mohou nově jet v 6.49 do Prahy přímým vlakem 9543.

+ V pracovních dnech odpoledne jsou spěšné vlaky s odjezdem z Prahy Masarykova nádraží ve 14.19 a v 16.19 vedeny přímo až do Turnova (místo dosavadních osobních vlaků). V opačném směru jede v pracovní dny nově spěšný vlak Sp 1547 ze Všetat v 16.50 do Prahy. Vlak jede jako přímý z Turnova.

+ Podvečerní spěšný vlak Sp 1546 s odjezdem z Prahy v 18:19 nově jede ze Všetat do Mladé Boleslavi města, ze Všetat vlak zastavuje ve všech stanicích a zastávkách, do Mělníka místo něj jede vlak Os 9536 i v pracovní dny.

+ Na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR zajišťuje všechny rychlíky linky R 21 dopravce Arriva vlaky.

Tratě 071 Nymburk – Mladá Boleslav a 080 Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Jedlová

- Na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR zajišťuje všechny rychlíky linky R 22 dopravce Arriva vlaky.

Trať 120 Praha – Kladno – Rakovník

- Na většině spěšných vlaků mezi Prahou a Kladnem budou nasazeny soupravy složené z motorových vozů řady 854 a přípojných vozů řady Bdtn místo dosavadních jednotek Regionova. Změnou nasazení souprav dojde k navýšení kapacity a také ke zvýšení komfortu přepravy

- Výluka kvůli opravě Negrelliho viaduktu pokračuje i v jízdním řádu 2020, ale vstupuje již do své závěrečné fáze. Ukončení se předpokládá v červnu 2020. Po ukončení výluky budou vlaky opět prodlouženy až na Masarykovo nádraží.

- Na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR zajišťuje všechny rychlíky dopravce Arriva vlaky.

Trať 124 Lužná u Rakovníka – Milostín (– Žatec)

- Na základě objednávky Ústeckého kraje zajišťuje všechny vlaky dopravce Die Länderbahn, a to i na území Středočeského kraje.

Trať 126 Rakovník – Domoušice (– Louny)

- Na základě objednávky Ústeckého kraje zajišťuje všechny vlaky dopravce Die Länderbahn, a to i na území Středočeského kraje.

Trať 171 Praha – Beroun

Vzhledem k přípojům v Berouně dojde u tří dopoledních vlaků v pracovních dnech k prohození omezení o 30 minut (vlaky v 9.48, 10.48 a 11.48 z Prahy hl. n. v pracovních dnech končí v Řevnicích, naopak vlaky v 9.18, 10.18 a 11.18 jedou až do Berouna; ve směru do Prahy beze změny).

Trať 174 Beroun – Rakovník

- Dochází k posunu časových poloh většiny vlaků, a to z důvodu optimalizace přípojových vazeb, zejména v relaci do a z Prahy. Důvodem je opětovná změna poloh vlaků na trati mezi Prahou a Plzní.

- U některých víkendových vlaků se mění datumová omezení. Celkový rozsah dopravy ale zůstal zachován na stejné úrovni jako letos.

Trať 200 Beroun – Březnice (– Protivín)

- Na základě dohody Středočeského a Jihočeského kraje dochází k přesměrování relací v Březnici. Vzniká tak nová přímá relace Beroun – Březnice – Blatná (případně až Strakonice); ve směru Protivín je v Březnici zajištěn přípoj.

- U večerních vlaků dochází k posunu časových poloh o zhruba jednu hodinu, aby bylo zajištěno rovnoměrnější rozložení spojů, a to v obou směrech.

Trať 212 Čerčany – Ledeč nad Sázavou

- Vzhledem k zavedení provozu dle systému Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) dochází ke kompletnímu rozlomení ramene v Ledči nad Sázavou s možností přestupu. Vlaky budou jezdit v úsecích Čerčany – Ledeč n. S. a Ledeč n. S. – Havlíčkův Brod. S tím souvisí značné úpravy vlaků v úseku Kácov – Světlá nad Sázavou.

Trať 220 Benešov u Prahy – Tábor

- Vzhledem k nové koncepci osobních vlaků Jihočeského kraje mezi Táborem a Českými Budějovicemi dochází k časovým úpravám a rozlomení osobních vlaků v Táboře.

Trať 230 Kolín – Čáslav (– Havlíčkův Brod)

- Vzhledem k zavedení provozu dle systému Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) dochází k poměrně zásadní proměně podoby jízdního řádu.

Zdroj: ČD, IDSK, ROPID

Ilustrační foto.
Za aktivitu k bezpečnosti na internetu dostanou školy prémie