Směrem od Jiřic na Benátky nad Jizerou projížděla z jejího pohledu pravotočivou zatáčku šestatřicetiletá řidička vozu BMW. Jako mnoho šoférů před ní však neodhadla rychlost, klopení zatáčky a také už zmíněný mokrý povrch.

„Nepřizpůsobila rychlost stavu a povrchu vozovky, dostala smyk a došlo ke střetu s protijedoucím vozidlem značky Peugeot," popsala mechanismus nehody policejní mluvčí Martina Richterová.

Nejhůře střet odnesl devětapadesátiletý řidič peugeotu. „Musel být z vozu vyproštěn za asistence hasičů a byl předán letecké záchranné službě, která jej transportovala do jedné 
z nemocnic," uvedla Richterová. Vůz skončil z pohledu od Jiřic v levém příkopu a jak je z fotografie patrné, náraz to byl velký a devastující.

V BMW byli zraněni dokonce čtyři cestující, z nichž jeden utrpěl středně těžká poranění. „Další tři pasažéři byli zraněni lehce," doplnila policistka. Její kolegové na dobu vyšetřování nehody na místě uzavřeli kritický úsek a auta odkláněli na objízdnou trasu.

Nejvíce nehod za osm let

Za jedno z nejnebezpečnějších míst v regionu označil tento úsek krajské silnice také vedoucí nymburského dopravního inspektorátu Josef Ulrich. „Je slíbené řešení ve smyslu položení jiného povrchu silnice. Bohužel však stále není znám datum úprav," řekl Ulrich.

Při pohledu do statistik končících loňským podzimem je toto místo dokonce místem s nejvyšším počtem nehod za úsek osmi let. Evidovaných nehod bylo 90. Dalších, které řidiči ani neohlásí, jsou stovky.

Co je právě na této zatáčce, která se na první pohled neliší od těch ostatních, tak zvláštního? Proč tu šoféři tak často neudrží auto na silnici a končí v polích na jedné či druhé straně kolem silnice? Dá se s tím něco dělat? A kdo se může pokusit zařídit, aby přísun nehod do neuvěřitelné statistiky ustal?

Špatně klopená zatáčka

Nezpochybnitelným faktem je to, že hlavními viníky takového počtu nehod na jednom konkrétním místě jsou samotní řidiči. Ti by podle známé fráze ze zákona „měli přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povrchu vozovky". Pokud by tak učinili i v jiřické zatáčce, bylo by po problému.

Jenže celá řada řidičů tvrdí, že i když jezdí řadu let a mají dlouholetou praxi, 
v tomto případě se ocitli mimo silnici, ani nevěděli jak. „Já jsem na tomto místě boural v noci. Přitom tudy jezdím velice často, určitě jsem tudy projel nejméně stokrát. Ovšem za tmy jsem si neuvědomil, jak je tato zatáčka špatně klopená, 
a i když jsem nejel nijak rychle, nedokázal jsem auto udržet na silnici," svěřil se jeden z šoférů po večerní nehodě asi před čtyřmi lety.

Při vysvětlování narazil na konstrukci, tedy klopení zatáčky. Ta skutečně nemá dostředné klopení, jak bývá u podobných zákrut zvykem. To je jeden ze základních faktorů, se kterým řidiči nepočítají. I proto na toto místo najíždí v rychlosti, která by byla u běžně konstruované zatáčky bezpečná a ve většině případů by se nic nestalo.

Nezvykle kluzký povrch

Druhým zásadním nehodovým faktorem tohoto místa je povrch. Podle výpovědí řidičů je za mokra až nezvykle kluzký. A právě za mokra zde k většině nehod dochází. To potvrzuje i policejní mluvčí Petra Potočná. Ta má v ruce statistiky od roku 2008. „Podle statistik dojde k převážné většině nehod vlivem počasí, kdy 
v uvedeném období došlo 
k 74 dopravním nehodám na mokré vozovce, ale výjimkou nejsou ani nehody za sucha," uvedla Potočná.

Když už jsme se dostali 
k číslům. O počtu 90 ohlášených nehod už řeč byla. Při nich došlo k 7 vážným a 64 lehkým zraněním! Nejednou už při vyprošťování osob z auta asistovali hasiči a na pomoc musel přiletět 
i záchranářský vrtulník, stejně jako v neděli. Snad jen zázrakem není v evidence nikdo, kdo by následkem nehody v této zatáčce za posledních osm let zemřel. Ale i to je možná jen otázkou času.

A ještě čísla: policisté vyčíslili výši takzvaných ztrát z dopravní nehodovosti, které se týkají tohoto místa. Činí neuvěřitelných 67 milionů korun za posledních šest let. „Je to zhruba 9,5 milionu korun za jeden rok. V tomto čísle jsou započítány jak hmotné škody na vozech po nehodách, tak například u zraněných řidičů produktivního věku finanční ztráta kvůli nemožnosti výkonu povolání," vysvětlila policejní mluvčí.

Pole na součástky

Sami policisté připouštějí, že se dozví odhadem tak 
o třetině nehod z této zatáčky . V řadě případů totiž šoféři, kteří nejsou zranění a nemají větší škody na autech, nehodu prostě neohlásí. „Chodí sem za chlapama, a ty jim pomůžou vytáhnout auto traktorem," potvrdila jedna z obyvatelek Jiřic.

Když pěší půjde po jednom či druhém kraji silnice a bude koukat do pole, nebude se stíhat divit. V řádech desítek metrů jsou totiž kolem silnice kusy blatníků, části nárazníků, občas nějaké dráty či rozbité kusy skla. Plastových úlomků je tu nepočítaně.

„Po větších nehodách jsem si všimla, že se někdo chodil 
i dívat, jestli tam nenajde nějakou součástku, kterou potřebuje do auta. Občas to tu na krajích pole vypadá jako na malém vrakovišti," poznamenala obyvatelka Jiřic.

Jedna nebo dvě zatáčky

Dopravní policisté samozřejmě na celou situaci nepřišli až teď. Upozorňují na ni dlouhodobě, a dokonce mají i několik vlastních variant řešení. Možnosti umístění výstražného dopravního značení už podle svých slov všechny vyčerpaly.

„Ze strany Policie ČR Nymburk je dopravním inženýrem navrhována úprava této komunikace, buď ve smyslu levnější varianty, kterou je provedení povrchu s lepšími adhezními vlastnostmi a odpovídajícím dostředným sklonem zatáčky, anebo stavební úpravy spočívající v nahrazení dvou navazujících zatáček jednou zatáčkou vhodného poloměru," sdělila policejní mluvčí Petra Potočná.

Jenže s návrhy na Středočeském kraji, pod nějž správa silnice 
s kritickou zatáčkou spadá, zatím policisté neuspěli. Přesněji řečeno, zatím se nenašly peníze na to, aby 
k jakékoliv úpravě došlo.

Otázka tak vypadá jednoduše: najdou se peníze na potřebnou úpravu? Nebo 
i nadále budou traktory tahat auta z pole pomalu se měnícího na vrakoviště? 
A občas sem nadále budou jezdit s těžkou technikou hasiči a létat záchranářské vrtulníky? Nedělní případ řidiče, který nehodu nezavinil, a přesto skončil ve vrtulníku, je alarmující.

Čtěte také: Dvě vážné nehody od sebe dělilo 40 minut, u obou zasahoval vrtulník