VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Audit Deníku: Nové dálnice: Za čtyři roky 33,4 kilometru

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Když stavbaři v roce 1984 poprvé kopli do země a začali u Trmic stavět budoucí dálnici D8, bylo stávajícímu ministru dopravy 25 let. Asi by si tehdy Dan Ťok nepomyslel, že uplyne dalších 32 let a bude to právě on, kdo s dalšími politiky v prosinci 2016 přestřihne pásku a uvede do provozu poslední zbývající 16kilometrový úsek autostrády, která Česko spojila s Drážďany a Berlínem.

27.4.2017
SDÍLEJ:

Příběh stavby dálnice D8 je extrémní, ale ilustruje šnečí tempo budování dálnic. Na jejich stavbu v době Sobotkovy vlády se zaměřil audit Deníku.

BRÁNILA RYCHLEJŠÍ VÝSTAVBĚ DÁLNIC HLAVNĚ PROJEKTOVÁ NEPŘIPRAVENOST?
52%
Peníze jsou spíše až na druhém místě. Důvod, proč se v Česku staví málo dálnic, je jinde. Ve špatné přípravě projektů, výkupu pozemků, složitém územním plánování a množství odvolání. Myslí si to těsná většina lidí, která tentokrát odpovídala v Panelu Deníku. Že se v Česku příprava podceňovala, nicméně kritizoval i stávající ministr Dan Ťok. Loni poslal na přípravu nových staveb rekordní sumu 2,1 miliardy korun, meziročně o 300 milionů korun více. Jedním dechem ale Ťok dodává, že v reálu to bude vidět (na zprovozněných silnicích) nejdříve za pět let. Stavby silnic jsou u nás během na dlouhou trať. Takže těžit z toho bude nejspíše až Ťokův nástupce. Vládě se nepovedlo prosadit zákon o liniových dopravních stavbách, dílčí úlevu přinese schvalovaná novela stavebního zákona.

Podle 52,1 % panelistů Deníku z celé ČR je hlavní brzdou rozvoje dálnic nízká projektová připravenost. O opaku je přesvědčeno 47,9 procenta respondentů. Na tuto otázku odpovídalo 685 lidí.


Průměrná doba výstavby dálničního úseku v ČR (dle odhadu společnosti Deloitte) je od výkupu pozemků přes povolování a stavbu zhruba 14 let.

Když Sobotkova vláda nastupovala, projektová příprava notně vázla.

Za rok 2014 a 2015 se tak neotevřel ani kilometr nové dálnice. Loni přibylo 16 km zmiňované D8 a teprve rok 2017 bude důstojnější.

„Letos otevřeme skoro 40 kilometrů nových a hlavně bezpečných dálnic pro řidiče. Bude to například část dálnice D3 u Českých Budějovic, plnohodnotné propojení Prahy a Hradce Králové na D11 nebo na D4 problematické stoupání za Příbramí a nové tři úseky na modernizované D1," pochválil se už zkraje roku Dan Ťok (za ANO).

Když se z toho odřízne „jen" rekonstruovaná D1, letos jde o 17,4 km zcela nových úseků.

Za čtyři roky vlády tedy 34,4 kilometru zcela nových autostrád. K tomu je ale třeba spravedlivě připočítat zahájené úseky, ze kterých budou mít užitek až budoucí vlády (viz graf).

V každém případě objem peněz na dopravní stavby vzrostl.

Kdyby se vyčlenily jen investice do dálnic a silnic I. třídy, v roce 2014 šlo na tento účel 11 miliard korun ročně, loni už to bylo 20,2 miliardy korun.

Zrychlilo se i čerpání z fondů EU – z Operačního programu doprava II. je vyčerpáno 15,5 miliardy korun a pro letošek je plán až 25 miliard. Celkem třetina sumy, kterou do roku 2020 pošle EU.

Řidiči se u nás aktuálně vozí po 1228 kilometrech dálnic. Je však nutné připomenout, že od ledna 2016 došlo ke zrušení rychlostních silnic a přes noc tak v ČR vzniklo 434 km dalších dálnic. V tuto chvíli tak máme hotovo 55 procent naplánované páteřní sítě a její plné dokončení Ťok loni odhadl na rok 2030.

„Paradoxně největší brzdou nejsou v současnosti peníze, ale územní a projektová připravenost," popisuje Pavel Válka, expert na dopravní infrastrukturu z poradenské společnosti Grant Thornton. „Několik let zpátky byla projektová příprava ze strany největších investorů (ŘSD, SŽDC) výrazně utlumena jako součást úsporných opatření v rámci ekonomické krize. Tyto roky přípravy nám nyní chybí," podotýká Válka. V globálu podle něj Česko přichází ročně o desítky miliard korun. Noví investoři nejdou tam, kde chybí spojení. Nejvíce „biti" jsou podle Války jižní Čechy (neexistující D3) či Karlovarský kraj (spojení s Prahou).

Podtrženo a sečteno: Vláda většinu „silničních" slibů z programu splnila. Minusové body bude sbírat za nedotaženou reformu mýta a pozdní změnu zákonů.

Sliby versus realita

Vážení čtenáři. Na sklonku funkčního období nynější vlády pro vás Deník připravil seriál 17 volebních auditů, které se zaměří na vybrané body z programu kabinetu Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z regionu a k tomu exkluzivní Panel Deníku, názory regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata. Volební audit vám přinášíme na stránkách Deníku vždy ve čtvrtek a budeme jej zveřejňovat až do konce června. Dnes jsme se zaměřili na stavbu dálnic.

Autor: Jan Klička

Nahravá se anketa
27.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 12 500 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov Pomocný dělník ve výstavbě budov. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 90 DENNÍ ZAMĚSTNÁNÍ, První kontakt telefonicky:, Pracovní dny - 09:00 - 11:00, , Bourací práce, zednické práce, obkládání, , Výhodou ruština (komunikace v kolektivu). Pracoviště: Isa - group s.r.o. - újezdec, 281 63 Kostelec nad Černými Lesy. Informace: Inna Chabanyuk, +420 773 104 176.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 25 000 Kč

Stavební a provozní elektrikáři Eletrikáři. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: První kontakt:, Šťastný Petr, tel.: 606 301 435, , e-mail: info@remont-group.cz,, osobně: po předchozí telefonické domluvě., , Náplň práce:, Elektroinstalace, možná práce ve výškách., , Požadavky:, Vyhláška 50/78 Sb. §6, ŘP sk. B, pracovitost, samostatnost.. Pracoviště: Remont group, s.r.o., 289 11 Pečky. Informace: Petr Šťastný, +420 606 301 435.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 18 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič/řidička. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt: , p. Lochman, tel.: 731 585 406 od 7 do 18 hodin PO-PÁ, ´, , Náplň práce: , rozvážení masa a uzenářských výrobků - práce začíná naskladněním zboží do chladírenského nákladního automobilu, následuje rozvoz v rámci velkoobchodní a vlastní maloobchodní sítě společnosti. Práce končí předáním dodacích listů, případně vyúčtováním hotovosti., , Pracovní doba: , od 5-6 hod do 13-14 hod., , Požadujeme: , ŘP sk. B., , Zaměstnanecké výhody: , možnost výhodnějšího nákupu vyráběného zboží, osobní ohodnocení.. Pracoviště: Maso - třebovle s.r.o., 281 63 Kostelec nad Černými Lesy. Informace: Lochman, +420 731 585 406.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 30 000 Kč

Svářeči Svářeči. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: První kontakt:, Oplová Petra, tel.: 321 737 060, od 7 do 15:30 hod,, e-mail: reception@cfmanufacturing.cz,, osobně: Palackého 647, Velim., , Pracovní doba:, 6 - 14 hod, 14 - 22 hod., , Zaměstnanecké výhody:, vánoční prémie.. Pracoviště: C & f manufacturing s.r.o., Palackého, č.p. 647, 281 01 Velim. Informace: Petra Oplová, +420 321 737 060.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Spalničky. Ilustrační foto.
5

Spalničky nedávají pokoj, onemocněl mladistvý

Ilustrační foto

KRÁTCE: Romský festival i pečení chleba

AKTUALIZOVÁNO

Ředitel středočeské záchranky složil funkci. Aby byl klid

Střední Čechy – Odcházím, i když jsem nevinen – je ale třeba, aby středočeští záchranáři měli klid na svou práci. Tak lze shrnout postoj dlouholetého ředitele Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje Martina Houdka, který v pátek rezignoval na svou funkci.

Záchranáři umějí poradit, jak se lze léčit doma

Střední Čechy – Zajistit okamžitou pomoc kvalifikovaných zdravotníků – ale také poradit, jak postupovat v případě, že zdravotní obtíže nejsou tak závažné, aby byl potřebný okamžitý výjezd sanitky. Obojí dokáže operační středisko středočeských záchranářů.

Extrémní obscénnosti v Trutnově a postsovětský násilník v Brně: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 19. července 2018.

Středočeské starosty policie prošetřovala častěji než jinde

Střední Čechy – Velkou pozornost ve středních Čechách vyvolalo a stále vyvolává trestní stíhání někdejšího hejtmana Davida Ratha (dříve ČSSD), stejně jako v minulosti někdejší odsouzení místostarosty Kolína Romana Pekárka (tehdy ODS) – v obou případech kvůli jednání údajně spojeném s korupcí. V kraji se však vyskytla i řada dalších případů, kdy se komunální politici dostali do hledáčku policie. Často pro údajné porušení povinností, překročení pravomoci, zanedbání či nesprávné rozhodnutí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT