VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Audit Deníku: Nové dálnice: Za čtyři roky 33,4 kilometru

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Když stavbaři v roce 1984 poprvé kopli do země a začali u Trmic stavět budoucí dálnici D8, bylo stávajícímu ministru dopravy 25 let. Asi by si tehdy Dan Ťok nepomyslel, že uplyne dalších 32 let a bude to právě on, kdo s dalšími politiky v prosinci 2016 přestřihne pásku a uvede do provozu poslední zbývající 16kilometrový úsek autostrády, která Česko spojila s Drážďany a Berlínem.

27.4.2017
SDÍLEJ:

Příběh stavby dálnice D8 je extrémní, ale ilustruje šnečí tempo budování dálnic. Na jejich stavbu v době Sobotkovy vlády se zaměřil audit Deníku.

BRÁNILA RYCHLEJŠÍ VÝSTAVBĚ DÁLNIC HLAVNĚ PROJEKTOVÁ NEPŘIPRAVENOST?
52%
Peníze jsou spíše až na druhém místě. Důvod, proč se v Česku staví málo dálnic, je jinde. Ve špatné přípravě projektů, výkupu pozemků, složitém územním plánování a množství odvolání. Myslí si to těsná většina lidí, která tentokrát odpovídala v Panelu Deníku. Že se v Česku příprava podceňovala, nicméně kritizoval i stávající ministr Dan Ťok. Loni poslal na přípravu nových staveb rekordní sumu 2,1 miliardy korun, meziročně o 300 milionů korun více. Jedním dechem ale Ťok dodává, že v reálu to bude vidět (na zprovozněných silnicích) nejdříve za pět let. Stavby silnic jsou u nás během na dlouhou trať. Takže těžit z toho bude nejspíše až Ťokův nástupce. Vládě se nepovedlo prosadit zákon o liniových dopravních stavbách, dílčí úlevu přinese schvalovaná novela stavebního zákona.

Podle 52,1 % panelistů Deníku z celé ČR je hlavní brzdou rozvoje dálnic nízká projektová připravenost. O opaku je přesvědčeno 47,9 procenta respondentů. Na tuto otázku odpovídalo 685 lidí.


Průměrná doba výstavby dálničního úseku v ČR (dle odhadu společnosti Deloitte) je od výkupu pozemků přes povolování a stavbu zhruba 14 let.

Když Sobotkova vláda nastupovala, projektová příprava notně vázla.

Za rok 2014 a 2015 se tak neotevřel ani kilometr nové dálnice. Loni přibylo 16 km zmiňované D8 a teprve rok 2017 bude důstojnější.

„Letos otevřeme skoro 40 kilometrů nových a hlavně bezpečných dálnic pro řidiče. Bude to například část dálnice D3 u Českých Budějovic, plnohodnotné propojení Prahy a Hradce Králové na D11 nebo na D4 problematické stoupání za Příbramí a nové tři úseky na modernizované D1," pochválil se už zkraje roku Dan Ťok (za ANO).

Když se z toho odřízne „jen" rekonstruovaná D1, letos jde o 17,4 km zcela nových úseků.

Za čtyři roky vlády tedy 34,4 kilometru zcela nových autostrád. K tomu je ale třeba spravedlivě připočítat zahájené úseky, ze kterých budou mít užitek až budoucí vlády (viz graf).

V každém případě objem peněz na dopravní stavby vzrostl.

Kdyby se vyčlenily jen investice do dálnic a silnic I. třídy, v roce 2014 šlo na tento účel 11 miliard korun ročně, loni už to bylo 20,2 miliardy korun.

Zrychlilo se i čerpání z fondů EU – z Operačního programu doprava II. je vyčerpáno 15,5 miliardy korun a pro letošek je plán až 25 miliard. Celkem třetina sumy, kterou do roku 2020 pošle EU.

Řidiči se u nás aktuálně vozí po 1228 kilometrech dálnic. Je však nutné připomenout, že od ledna 2016 došlo ke zrušení rychlostních silnic a přes noc tak v ČR vzniklo 434 km dalších dálnic. V tuto chvíli tak máme hotovo 55 procent naplánované páteřní sítě a její plné dokončení Ťok loni odhadl na rok 2030.

„Paradoxně největší brzdou nejsou v současnosti peníze, ale územní a projektová připravenost," popisuje Pavel Válka, expert na dopravní infrastrukturu z poradenské společnosti Grant Thornton. „Několik let zpátky byla projektová příprava ze strany největších investorů (ŘSD, SŽDC) výrazně utlumena jako součást úsporných opatření v rámci ekonomické krize. Tyto roky přípravy nám nyní chybí," podotýká Válka. V globálu podle něj Česko přichází ročně o desítky miliard korun. Noví investoři nejdou tam, kde chybí spojení. Nejvíce „biti" jsou podle Války jižní Čechy (neexistující D3) či Karlovarský kraj (spojení s Prahou).

Podtrženo a sečteno: Vláda většinu „silničních" slibů z programu splnila. Minusové body bude sbírat za nedotaženou reformu mýta a pozdní změnu zákonů.

Sliby versus realita

Vážení čtenáři. Na sklonku funkčního období nynější vlády pro vás Deník připravil seriál 17 volebních auditů, které se zaměří na vybrané body z programu kabinetu Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z regionu a k tomu exkluzivní Panel Deníku, názory regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata. Volební audit vám přinášíme na stránkách Deníku vždy ve čtvrtek a budeme jej zveřejňovat až do konce června. Dnes jsme se zaměřili na stavbu dálnic.

Autor: Jan Klička

Nahravá se anketa
27.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 15 000 Kč Pomocní dělníci ve výrobě Dělníci/dělnice. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: První kontakt:, Jindrová Barbora Ing. MBA, tel.: 321 759 237, 8 - 14 hod,, e-mail: barbora.jindrova@otk.cz,, osobně: každý den 8 - 14 hod., , Vhodné i pro OZZ., , Hledáme zaměstnance na hlavní pracovní poměr do nepřetržitého provozu na kontrolu a balení etiket. Pracovní poměr na 6 měsíců poté prodloužení., , Pracovní doba: , dvousměnný provoz 6 - 18 hod, 18 - 6 hod, krátký a dlouhý týden,, třísměnný provoz 6 - 14 hod, 14 - 22 hod a 22 - 6 hod., , Požadavky:, Pečlivost, spolehlivost - vhodné zejména pro ženy., Bezúhonnost - čistý trestní rejstřík. , Znalost práce s PC., Doložit životopis při prvním kontaktu., , Zaměstnanecké výhody:, Podnikové stravování, poukázky na děti, sick day, Najdi svého kolegu, slevy na bankovní produkty, firemní akce.. Pracoviště: Otk group, a.s., Plynárenská, č.p. 233, 280 02 Kolín 2. Informace: Barbora Jindrová, +420 321 759 237. Informační technologie - Informační technologie Technici počítačových sítí 20 000 Kč Technici počítačových sítí a systémů IT technická a obchodní podpora. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, telefonicky: Jarý Petr, tel.: 608 645 156, 9 - 18 hod,, e-mailem: reditel@softwareservis.eu,, osobně: Mostní 70, Kolín - pouze po telefonické dohodě., , Náplň práce:, servis PC a programového vybavení,, instalace a konfigurace počítačů, pokladních jednotek, periferií (tiskárny, pokladní displeje…),, telefonický helpdesk - odpovědi na dotazy klientů, podpora přes vzdálenou správu, vyhledávání obchodních příležitostí a nabízení PC řešení potencionálním zákazníkům., , Požadavky:, znalost oblasti počítačů - hardware, kancelářské aplikace, operační systémy, internet a email, počítačové sítě ..., odolnost vůči stresu a schopnost jednání s náročnou klientelou,, komunikativnost - příjemné vystupování, jasné a věcné vyjadřovaní s cílem vyřešení požadavků zákazníka,, časová flexibilita a ochota cestovat - práce v kanceláři i u zákazníků,, řidičský průkaz skupiny B,, výhodou znalost vytváření WWW stránek, programování., , Zaměstnanecké výhody., telefon, notebook, slevy u partnerů apod., , 1. Pracoviště: Sws kolín, s.r.o., Mostní, č.p. 70, 280 02 Kolín 2. Informace: Petr Jarý, +420 608 645 156. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 110 Kč Řidiči popelářských vozů Řidič nad 3,5T - svozové vozidlo. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 110 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, e-mail: marek.thurner@ave.cz,, osobně: pouze po přechozí domluvě., , Hledáme řidiče skupiny C+E, profesní průkaz., , Požadavky:, řidičský průkaz sk. C+E, profesní průkaz, zodpovědnost, flexibilita, pracovní nasazení., , Zaměstnanecké výhody:, stravenky, příspěvek na životní a penzijní pojištění, finanční bonus., , Možnost prodloužení pracovního poměru., , Pracovní doba:, 6 - 14:30 hod.. Pracoviště: Ave kolín s.r.o., Třídvorská, č.p. 1501, 280 02 Kolín 2. Informace: Marek Thürner, +420 321 724 011. Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 25 000 Kč Ostatní stavební technici Přípravář/ka staveb. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 32000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, Švecová Andrea, tel.: 606 779 555, 9 - 15 hod,, e-mail: info@bfk.cz., , Náplň práce:, Příprava a administrativní vedení zakázek, komunikace s investory a dodavateli., , Požadavky:, SŠ nebo VŠ stavebního směru, znalost práce na PC - MS Excel, MS Word, znalost čtení projektové dokumentace., , Zaměstnanecké výhody:, Prémie.. Pracoviště: Bfk service a.s., Komenského nám., č.p. 54, 281 44 Zásmuky. Informace: Andrea Švecová, +420 606 779 555.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie

Deník hledá webeditora/ku na externí spolupráci

Kapela Nadoraz nadchla i roztančila své fanoušky.
37

OBRAZEM: Kapela Nadoraz nadchla i roztančila své fanoušky

Pořadatelé Jarního bálu konečně předají finanční výtěžek

Kolín – Už téměř půl milionu korun předali pořadatelé kolínského Jarního bálu živnostníků a drobných podnikatelů od prvního ročníku tohoto plesu těm, kteří podle jejich uvážení finance potřebovali. Letos si coby adresáty vybrali oddělení neurologie kolínské nemocnice a její záchrannou službu.

Kraj proplácí jízdné. Jak si říci o peníze?

Střední Čechy – Mládež se bez internetu neobejde, seniorům dobře poslouží, ale není to nezbytnost… Stav, který věrně odráží i běžný život, je příznačný také pro způsob žádání o uhrazení žákovského a seniorského jízdného, což od září nabízí Středočeský kraj.

Lákadlem víkendu jsou hlavně památky

Střední Čechy – Nechat si ujít byste neměli program na některém z hradů či zámků, radí před víkendem Lucie Vurbsová ze Středočeské centrály cestovního ruchu.

Městským divadlem zněly písničky Edith Piaf a Marléne Dietrich

Kolín /FOTOGALERIE/ – Jedinečný zážitek čekal především na abonenty předplatitelské skupiny M – mimořádné kolínského Městského divadla s představením nazvaném Vrabčák a anděl.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT