Žena je vším

„Proč právě akty?“ usmívá se fotograf Jan Pařízek. „Asi proto, že žena je vlastně podstatou mužova žití. Provází nás vším životem, vezměte si třeba již první lásky ve školce a spoustu dalšího. Říkáme si hlavy rodiny… Houby, hlava rodiny je žena, a jde jen o to, jak nám to prezentuje a jak dokáže zařídit, abychom si mysleli, že je tomu naopak. Ale to, že nás provází celým životem je přece docela krásné… A proč abstrakce? Třeba proto, že je důležitější snažit se něco najít a pochopit, než se pouze dívat na povrch.“

Cesta za focením

O výtvarné části tvorby autora, který se fotografii věnuje dlouhé roky profesionálně, nelze v žádném případě říci, že by šlo o dokument.
Jak sám říká, toho popisného nebo dokumentujícího konkrétní akci podle přesných pokynů zákazníka si dost užije při fotografování reklam nebo prezentací.

„Nevím, zda moje cesta k fotografování byla složitá, nebo jednoduchá,“ váhá fotograf.

„Nejpůvodnější profesí jsem stavař, dlouho jsem dělal keramiku a fotil jen tak amatérsky. Kolegové občas potřebovali nějakou keramickou tvorbu zdokumentovat a nějak jsem se od toho propracoval až na FAMU a na Institut tvůrčí fotografie v Opavě,“ dodává Pařízek.

Výstav pomálu

Výstav připravuje málo. I k té v Kostelci nad Černými lesy ho dovedla manželka. Do města občas jezdí, líbí se jí zdejší muzeum, domluvila akci a vlastně poslední, kdo se o ní dozvěděl, byl fotograf.

„Já nemám sebemenší ambice stát se slavným fotografem. Taková zarputilá česká snaha o řešení velikých témat a ještě větších problémů mě již dávno pustila. Podle mého názoru je hlavním smyslem jakékoliv prezentace vlastní tvorby zkusit, jak se líbí druhým; nic více, nic méně,“ říká Pařízek.

Ohlasy lidí

Reakce návštěvníků jsou pozitivní. „Já abstraktní fotografie normálně dvakrát v lásce nemám,“ uvažuje nad vystavenými exponáty Jindřich Malík z Tábora. „Tyhle jsou ale fascinující. Nějakou lehkostí a pocitem pohybu, kde neumím říci, zda jde o pohyb modelu, nebo fotoaparátu. Každopádně je to něco úplně jiného, než když fotograf nezaostří obrázek a barevné čmouhy vydává za abstraktní vizi,“ dodává obdivovatel.