Jak na tom rumunský film je aktuálně, se mohli ve středeční podvečer přesvědčit návštěvníci malého sálu kolínského Kina 99, kam dramaturg Jakub Felcman přivezl koprodukční snímek režiséra Toma Wilsona s hudbou českého Aid Kida nazvaný Zlý časy s podtitulem Apokalyptická hříčka pro optimisty, který žánrově přirovnal k současnému českému filmu Přišla v noci, miláčka současné tuzemské kritiky. „I v tomto filmu do rodinné konstelace zasáhne jiný člen rodiny, který ji naruší až rozloží,“ upozornil před projekcí dramaturg snímku.
Vzápětí Felcman upozornil na tři aspekty tohoto příběhu - tím prvním bylo ono rodinné rozložení, druhým fakt, že se jedná o film třígenerační, v němž jsou hlavními hrdinkami čtrnáctiletá dívka, její matka a babička, matka otce, který se ve filmu vůbec nevyskytuje. „Tím třetím je pak dezinfomátorství, střet alternativních pravd, nakonec jeho pracovní název zněl Poslední film Dona Quijotea,“ ukončil Jakub Felcman promluvy před promítáním. Po něm se pak rozjela velice zajímavá debata, a to nejen o právě zhlédnutém filmu, místě současné rumunské filmografie v té světové, ale i tuzemských televizních seriálech i některých filmových či televizních tvůrcích.
„Řekl bych, že rumunský film v posledních letech udělal takový pokus, jak se vrátit do světové kinematografie zadními vrátky,“ zahájil debatu jeden z diváků. „Rumuni dvacet let dominují festivalové Evropě,“ opáčil dramaturg. V debatě pak došlo i na díla Jana Prušinovského, Jana Hřebejka nebo Miloše Formana. Jen pár metrů od malého sálu, kde tato zajímavá debata končila, se odehrávala jiná premiéra – poprvé byl otevřen promítací prostor přímo v kino baru. „Je zde pětadvacet míst, promítáme na velkoplošnou obrazovku a návštěvníci si mohou občerstvení objednávat přímo při projekci. Symbolicky jsme začali na Valentýna promítáním filmu Aristokratka ve varu a všechna místa byla vyprodána,“ shrnul ředitel kina Petr Hejcman.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: 4.B Gymnázia Kolín vyrazila z filmové pařby na tu skutečnou, maturitně plesovou