„Když jsme se Zemankou začínali, pekla sušenky moje maminka a já jsem je pak rozvážel po prodejnách se zdravou výživou. V jeden moment to ale přestalo stačit, postupně jsme se rozrůstali a dnes už máme dvě malovýroby ve středních Čechách, kde ročně napečeme 180 tun sušenek. Odebírají od nás některé velké obchodní řetězce a samozřejmě i nespočet malých bio obchodů. Co nám ale zůstalo do teď, jsou ty původní recepty našich prvních sušenek. Podle nich pečeme do dnes,” říká Jan Zeman, majitel Biopekárny Zemanka

Dita Fleischlingerová z Brna kvůli pandemii a zrušených trzích přišla o veškeré možnosti prodeje svých ručně vyráběných výrobků. Založila si proto vlastní e-shop.
Pandemie změnila způsob prodeje a komunikace, říká výtvarnice z Brna

Jedním dechem dodává, že si ani ve snu nepředstavoval, že jeho malá pekárna dá o několik let později práci více než 30 pekařkám, obchodníkům či pracovníkům péče o zákazníky.

Úcta k tradicím znamená i bio

„Pro nás je bio jediná cesta. Od prvopočátku jsme chtěli, aby každý bez dlouhého vysvětlování měl jasno v tom, z čeho naše sušenky jsou. Do teď pečeme dle tradičních rodinných receptů a je pro mne naprosto přirozené mít úctu k rodinné tradici, stejně jako k půdě a zemědělcům, kteří nám ingredience do sušenek dodávají,” vysvětluje Zeman, proč v jeho pekárně pečou pouze „bio” a dokonce dodává, že by raději dodávku sušenek zpozdil, než použil míň kvalitní suroviny. „Vnímám lidské zdraví velice propojené s přírodou, proto se všichni v Zemance snažíme alespoň takhle přispět ke zdravějšímu zacházení s naší krajinou.”

Do Oříkova u Sedlčan, kde sušenky pečou, tak denně vozí mouku, vajíčka, máslo, kakao, slunečnicová i dýňová semínka a další suroviny z ekologického zemědělství a vyváží sladké sušenky i slané krekry, speciální řady pro lidi stravující se bezlepkově i dětské sušenky.

„Když teď vidím, čeho lze s jednoduchým nápadem na pečení sušenek dosáhnout, za předpokladu že se držíte vlastních hodnot a neslevíte z kvality, tak se nebojím ani odvážnějších plánů. Spojili jsme se proto s Plzeňským Prazdrojem a z mláta, které zůstane jako zbytková surovina při výrobě piva, jsme začali péct Pivovarské krekry.

Sládek piva obou značek pečlivě kontroluje
Pivní značky Moravia a Lucky Bastard se rozvíjejí. I o kosmetiku

Recept jsme u nás vyšperkovali, děláme je čisté, se semínky nebo sýrové. I takhle předcházíme vyhazování kvalitních surovin a vytváříme z nich něco nového. Odvaha zkoušet podobné inovace v tradiční výrobě se líbí i dalším partnerům a letos tak začneme péct novou řadu sušenek,” říká Jan Zeman.

Z home officu nenapečete

„Pandemie se samozřejmě nevyhnula ani nám. My sušenky nemůžeme péct z domova. V každé krizi je ale potřeba zachovat chladnou hlavu a držet se vlastních nastavených hodnot. Rychle jsme uzpůsobili režim, přísně oddělili směny, aby se pekařky vzájemně nepotkávaly. Máme obrovské štěstí, že pracovat a vyrábět můžeme celou dobu. Po našich produktech je poptávka, dokonce se lidé začínají čím dál více zajímat o nákup našich sušenek bez obalu. To nám dává obrovský impuls k plánům na rozšíření výroby a spolupráci s dalšími firmami. Také modernizujeme náš provoz, aby v něm vznikalo pořád míň odpadu,” komentuje Jan Zeman uplynulý rok s pandemii.