O uzavření závodu informoval po brífingu vlády premiér Andrej Babiš, který tvrdil, že se výroba ukončí v pátek. „Pan premiér nemá pravdu, pravděpodobně spojil dvě situace. Koncern Volkswagen se měl zavírat v pondělí, potom to zkrátili na pátek. U nás jsme dohodli, že k zastavení dojde ve středu ve 22 hodin, to zastavení bude trvat do 5. dubna do 22 hodin,“ popsal Povšík s tím, že jde o určitou paralelu na karanténu, kterou je nutné dodržet kvůli koronaviru.

Během zmíněných 14 dnů mají v automobilce proběhnout různá opatření. „Seženeme roušky, gely, všechny šatny budou vydezinfikované, uzavřeme některé brány. Dodavatelé nebudou k dispozici, z větší části zastavíme logistiku. Jinak přejdeme na online, lidi mohou pracovat z mobilu, z tabletů, z notebooku z domova,“ okomentoval postup Povšík.

Podle něho sílil tlak lidí, kteří pociťovali, že se dělají razantní opatření všude kolem, ale stále chodili do práce, ve které se kumulují stovky zaměstnanců na jednom místě.

ON-LINE ke koronaviru najdete ZDE

„Jede se autobusem s padesáti lidmi, přijde se do šatny, kde je tři sta lidí, převlékají se, koupou, pak jdou na linku, kde je tisíc lidí. Když se montuje, tak dají čtyři lidé hlavy k sobě, jsou si blízko. V jídelně, kam jdou všichni najednou, jsou zase stovky lidí. Navíc ve fabrice nejde použít ochranné pomůcky, na lince se v klasickém respirátoru nedá dýchat, to by člověk po třech hodinách omdlel. Bylo hodně paradoxů,“ vysvětlil Povšík.

Podle něj je n aprvním místě především ochrana zaměstnanců. Otázkou podle Povšíka je, co nyní budou dělat například zaměstnanci ze zahraničí, protože vzhledem k tomu, že je aktuálně všechno zavřené, tak v Boleslavi chybí jakákoli možnost vyžití. Samy odbory zrušily všechny plánované akce a služby, které svým lidem poskytují.

Oslovení zaměstnanci rozhodnutí o přerušení výroby vítají. "V současnosti není nejspíš účinnější opatření, které by zabránilo potenciálnímu ohrožení zdraví zaměstnanců a jejich blízkých. Jak ukazují příklady z ČR i světa, ten nárůst počtu infikovaných by mohl být skutečně dramatický," řekl Boleslavskému deníku jeden ze zaměstnanců, který si nepřál být jmenován. Jedním dechem však dodal: "Na druhou stranu, zastavení výroby je závažný krok, jehož dopady následně pocítíme."

Situaci okomentovala i Zdenka Senohrábková, která ve Škoda Auto pracuje jako operátor logistiky. "Uzavírá se závod v Mladé Boleslavi i pobočné závody v Kvasinách a Vrchlabí. Jsem jim za to velmi vděčná," řekla Deníku.

Automobilka v úterý odpoledne potvrdila druhého zaměstnance nakaženého koronavirem. O prvním informovala o víkendu. "O dotyčné kolegy jsme se okamžitě postarali a důkladně dezinfikovali pracoviště, abychom zabránili dalšímu šíření viru. Jejich zdravotní stav je v současné době stabilizovaný. Z preventivních důvodů je v současné době několik dalších zaměstnanců v domácí karanténě," uvedl Tomáš Kotera, Vedoucí Komunikace podniku.

Koronavirus v Česku