Slavnostnímu okamžiku předcházelo několik let příprav nejen co do jednání o vytvoření společného podniku japonské Toyoty a francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën, ale také co do přípravy průmyslové zóny, tedy výkupy pozemků apod.

U zrodu celé zóny stála tehdejší starostka Zdenka Majerová spolu s radním Vítem Kosinou. Právě na spoustu práce s výkupy pozemků si Zdenka Majerová podle svých slov dodnes občas vzpomene.

„Když se s něčím podobným setkám, vždycky si říkám – to znám, to jsem zažila," říká Zdenka Majerová.

„Brala jsem to jako svou práci, kterou jsem odvedla snad dobře. Přeji, ať to funguje ještě další a další léta, je to přínosem a jsou tam lidé spokojení," dodala Zdenka Majerová, která už tehdy před 10 lety u slavnostního otevírání chyběla. Nedlouho předtím byla odvolaná z funkce. „Ničeho nelituji, člověk se nesmí ohlížet nazpět," podotkla.

Dnes, po rovných 10 letech sériové výroby, má automobilka TPCA na svém kontě už více než dva a půl milionu vyrobených vozů, z nichž drtivá většina jde na export. Nejvíce trojčat z Kolína jezdí ve Francii, Itálii, Velké Británii a Německu.

Milníky v historii automobilky

rok 2000
Toyota a PSA Peugeot Citroën zvažují spolupráci na výrobě malých vozů.

2001
V Bruselu byla podepsána smlouva o spolupráci.

2002
Položení základního kamene výstavby továrny v průmyslové zóně Kolín Ovčáry

2004
Nultý ročník grantového programu – municipální projekty.

2005
Zahájení sériové výroby, představení modelů na ženevském autosalónu.

2006
Podepsána první kolektivní smlouva mezi TPCA a odbory.

2007
TPCA vyrobila půlmiliontý vůz.

2008
Z automobilky vyjel miliontý vůz, došlo k inovaci modelů.

2009
Roční výrobní rekord: 332 489 vozů, takt time 54 vteřin.

2012
TPCA vyrobila dvoumiliontý vůz.

2014
Slavnostní představení a zahájení výroby nové generace vozů.

Co automobilka TPCA přinesla regionu? V dalších vydáních čtěte o problematice bytů, dopravy, ale třeba také o grantovém programu.