Hlavním lákadlem, jež má podstatný vliv na loajalitu zaměstnanců, se stala pestrost balíčku zaměstnaneckých výhod. Situace se za posledních několik let výrazně změnila. „Kdysi byly například populární benefity jako možnost soukromě používat firemní auto či mobil. Dnes se něco takového považuje za standard. Naopak daleko více si zaměstnanci považují možností dalšího vzdělávání a profesního růstu. Před pěti lety lidé rovněž preferovali práci u zahraničních firem, kde očekávali více výhod. To již naštěstí delší dobu neplatí,“ řekl ředitel firmy Logos Pavel Šťovíček.
Podle odborníků se zaměstnanecké benefity rozdělují do tří základních skupin. První z nich je finanční, kdy každý zaměstnanec má vlastní rozpočet na benefity a sám si vybírá nejvhodnější kombinaci. Obvykle jde o oblasti jako sport, kultura či zdraví.
Následují vzdělávání (například jazykové kurzy, studium MBA) a finance (například penzijní či životní pojištění).
„Druhá skupina obvyklých benefitů se běžně nazývá nefinanční a čerpá se mimo benefiční rozpočet. Jde například o stravné nebo možnost soukromého využití mobilních telefonů, notebooků či firemních automobilů, dále pak třeba pět týdnů dovolené. Třetí skupinou jsou rozvojové benefity, kdy má každý zaměstnanec vlastní rozpočet na vzdělávání,“ uvedla ředitelka lidských zdrojů společnosti Logos Jana Schiffnerová.
Z rozvojových benefitů neboli rozpočtu na vzdělávání mohou zájemci čerpat třeba účastí na odborných certifikačních zkouškách, školeních nebo konferencích.
„Certifikace a vzdělávání jsou nejžádanějšími benefity na všech pozicích,“ potvrdil Jan Bílek ze společnosti Robert Half International: „Atraktivita této výhody je dokonce vyšší než automobil nebo práce z domova, což je specifické právě pro obor informačních technologií.“ Tato zjištění vyplývají z průzkumu zaměstnaneckých výhod společnosti Robert Half International mezi uchazeči o zaměstnání v posledním čtvrtletí loňského roku.