Jak to středočeským automobilkám šlapalo, ukazují pondělní přehledy Sdružení automobilového průmyslu (SAP), informující o výrobě vozidel v celostátním měřítku. Plyne z nich, že v listopadu se zlepšila předchozí tíživá situace, způsobená zejména nedostatečnými dodávkami polovodičů: čipů pro palubní elektroniku.

Zvláště v případě automobilky sídlící v Mladé Boleslavi to je patrné. Škoda Auto v trojici svých závodů v České republice vyprodukovala během listopadu 83 143 osobní vozidla, což v meziročním srovnání představuje nárůst o desetinu; o 9,8 procenta. Dřívější oslabení produkce však stále zůstává patrné: od začátku roku do konce listopadu Škodovka v České republice vyrobila celkem 630 317 škodovek, což proti loňskému roku představuje pokles o 8,7 procenta.

Z adventní a vánoční výstavy v kouřimském skanzenu.
FOTO: Kouzlo Vánoc protkalo roubená stavení kouřimského skanzenu

Kolínský závod Toyoty během listopadu rovněž zaznamenal zlepšení ve srovnání s předcházejícími obdobími. Stalo se tak i díky rozjezdu výroby modelu Yaris právě na začátku měsíce. Listopadová produkce automobilky dosáhla 15 374 vozidel, což představuje meziroční pokles o 1,4 procenta. Celkový propad letošního roku proti loňsku je pak vyčíslen na 7,7 procenta, když se za 11 měsíců podařilo zhotovit 136 455 aut.

Celkově automobilky v České republice vyrobily letos do konce listopadu 1,024 milionu osobních vozidel, což je proti loňsku méně o 2,9 procenta. Není bez zajímavosti, že podíl elektrifikovaných modelů představuje 11 procent: elektromobilů a plug-in hybridů (v listopadu se nově připojily i hybridní toyoty z Kolína) bylo vyrobeno dohromady 112 934; z toho čistě bateriových aut 66 453.

Výroba osobních vozidel v ČR (2021/2020/2019).Výroba osobních vozidel v ČR (2021/2020/2019).Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Významným hráčem na trhu je vedle středočeských producentů ještě Hyundai v Nošovicích. Tam v listopadu vyrobili 25,4 tisíce aut, což proti loňsku představuje propad vyčíslený na 1,4 procenta (ano, hodnota je srovnatelná s Kolínem). Celkově však tato automobilka, jejíž produkci nedostatek čipů postihoval nejméně citelně, za prvních 11 měsíců roku vyrobila 257 tisíc vozů – a v meziročním srovnání vykazuje výrazně plusovou hodnotu: proti loňsku to představuje nárůst o 19,1 procenta; bezmála o pětinu.

Výkonný ředitel SAP Zdeněk Petzl očekává, že český autoprůmysl pojede do Vánoc tak, že celorepubliková čísla za celý rok se přiblíží loňské produkci, jež byla ovlivněna výpadky v rámci opatření proti šíření koronaviru. S úrovní přesahující 1,4 milionu vozů z předkoronavirového roku 2019 ale produkce srovnatelná nebude. „Čipová krize však bohužel stále není za námi a nadále negativně ovlivňuje automobilky i dodavatelské firmy,“ varuje Petzl.

Ilustrační foto.
Středočechů přibývá, lidé se stěhují hlavně do blízkého okolí Prahy

SAP mapuje také produkci autobusů, jichž jasně dominující vysokomýtské Iveco a sekundující SOR Libchavy vyrobily za jedenáct dvanáctin roku dohromady 4303 – představuje to meziroční pokles o 5,8 procenta. Sdružení zaznamenává i výrobu motocyklů. Zde má Středočeský kraj také své želízko v ohni, přičemž společnost Jawa Moto z Týnce nad Sázavou nemá v rámci republiky žádnou konkurenci; nikdo další zde sériové motorky nevyrábí. Její produkce 974 kusy tak současně představuje celorepublikový součet. Proti stejnému období loňského roku je to o 6,3 procenta méně.