Celkem patnáct zastaralých nádražních stanic ve Středočeském kraji tak má během deseti let projít zásadní rekonstrukcí a změnit se v respektované součásti života městských center, kam lidé rádi chodí, aniž by právě cestovali.

V rámci projektu Živá nádraží přibudou ve stanicích centra s obchody, restauracemi či hotely. Revitalizace přitom zaplatí firmy, které prostory zmodernizují. Dráhy jim pak nemovitosti dlouhodobě pronájmou, aby mohly vydělat na jejich provozu.

“Investora se podařilo ve středních Čechách najít už v případě čtyř nádraží, a to v Kolíně, Poděbradech, Nymburku a Kralupech nad Vltavou. U dalších devíti stanic se teprve začnou zpracovávat studie proveditelnosti, a poté budeme zjišťovat, zda je ze strany investorů o modernizaci zájem,“ řekla Hana Bednářová z tiskového oddělení ČD.

Dvě středočeská nádraží, v Kladně a Českém Brodě, hodlají dráhy zrekonstruovat za své peníze nebo ve spolupráci s radnicemi. Ve třech případech se v kraji stala partnerem drah společnost AŽD Praha, která zrekonstruuje nádraží v Kolíně, Nymburku a Kralupech nad Vltavou. Kolínské nádraží se má v moderní centrum služeb s množstvím komerčních prostor proměnit do roku 2011. Proměna si vyžádá 40 milionů korun. Do příštího roku má mít AŽD hotovou projektovou dokumentaci.

Starosta Nymburka Ladislav Kutík by přivítal zejména propojení železničního nádraží s autobusovým. „Zatím nevíme, jaký bude projekt AŽD. Už před lety jsme ale navrhli vlastní studii, která počítala s jedním terminálem, čímž by se uvolnil prostor autobusového nádraží pro parkování.“

Jednu halu pro vlakové i autobusové nádraží, jejíž součástí bude centrum obchodů a služeb, chtějí vytvořit také v Poděbradech. Revitalizace se tam chopily společnosti Bohemia EU a Con Invest.

„Zatím jsme předběžně domluveni, že se autobusové nádraží přesune k vlakovému a obě budovy se propojí,“ řekl starosta Poděbrad Lubomír Zíta. Radnice se s drahami současně snaží vyjednat, aby se s přestavbou nádraží vyřešila také protihluková opatření.

Na dalších devět železničních stanic, v Berouně, Čáslavi, Čelákovicích, Mělníku, Příbrami, Rakovníku, Českém Šternberku, Lysé nad Labem a v Milovicích, čeká rekonstrukce ve druhé etapě projektu. „Znamená to, že teď se zjišťuje, zda budou mít investoři o projekty zájem, a případná výběrová řízení budou vyhlášena nejpozději v posledním čtvrtletí letošního roku,“ doplnila Bednářová.

V loňském roce ČD v rámci projektu Živá nádraží dokončily čtyři stanice. Modernizace čeká celkem šest desítek nádraží ve většině měst nad 20 tisíc obyvatel.