Letní odstávku využívá automobilka tradičně k údržbě a také dokončení větších investičních akcí, které nelze udělat za běžného provozu.

Jednou z takových je třeba stavební úprava na úseku finální montáže, konkrétně v místech, kde se montují dveře. V této části došlo i na výkopové práce. Pod celou dveřní linkou vznikla betonová jáma, jinými slovy podlaha se zapustila zhruba o 40 centimetrů. Výsledkem toho je, že se dělníci budou o hodně méně ohýbat. Na dno jámy přibudou ještě měkké koberce. Ono totiž, když celý den chodíte po tvrdé podlaze, více pak bolí nohy.

„Řada investic prováděných letos v létě je směřována právě do oblasti ergonomie a snižování zátěže našich zaměstnanců,“ popsal mluvčí automobilky Marek Hovorka.

Podobná situace je třeba na svařovně. Když robot svařil díl, museli ho pracovníci přemístit. Každý z dílů váží 15 kilogramů a navíc je i dost ostrý. Sami zaměstnanci tak přišli s nápadem, že by se dalo využít vhodné místo a tuto těžkou práci předat mechanizaci. 

„Je samozřejmé, že všechny tyto práce nejsou hotové za dva týdny. Jde o několikaměsíční přípravy, kdy musíme nejdřív vše vymyslet, připravit mimo linku a během odstávky už jen dokončíme samotnou instalaci nových technologií,“ dodal Marek Hovorka s tím, že investice během letošní odstávky půjdou do desítek milionů korun.

Každý den ráno je schůzka dodavatelů se zástupci údržby a managementu. Na nástěnkách jsou detailní plány, popis výstupů z každodenních bezpečnostních kontrol, mapa celé linky, najdete tam třeba i obrázek ohýnku, který označuje místo, kde se svařuje. To je důležitá informace pro bezpečnostní agenturu, musí být vypnuté hasicí systémy, aby nedošlo k aktivaci. „V každém okamžiku víme, kolik lidí a kde se v továrně pohybuje,“ shrnul manažer centrální údržby TPCA Zdeněk Bejda, který během odstávky plní funkci supervizora prací v celé továrně.