Odstávka kvůli nedostatku komponentů začala 1. února, linky se mají znovu rozběhnout 27. února. Zaměstnanci dostali informaci, že budou po skončení odstávky pracovat ve výrobě tři dny v týdnu místo pěti, řekla předsedkyně odborů automobilky Martina Kleimodová.

"Už teď víme, že začátek března nebude takový, jako jsme si představovali, dodávky nebudou stoprocentní, zatím se počítá se třemi dny v týdnu, dál už nikdo nevidí, jen na začátek března," řekla Kleimodová. Dnes byl podle ní poslední den, kdy mohlo vedení automobilky zaměstnancům oznámit změnu. "Máme desetidenní lhůtu," doplnila.

"Během března bude dle plánovaného výrobního kalendáře standardní výroba," řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek. Některé směny ale podle něj oproti standardnímu kalendáři nebudou výrobní. Na dotaz, jaký bude po ukončení odstávky objem výroby, přímo neodpověděl.

Podle kolektivní smlouvy dostávají zaměstnanci za odstávku odměnu ve výši 80 procent průměrného platu. Smlouva mimo jiné garantuje takzvané minusové směny, které zaměstnancům umožňují rozvržení práce podle konta pracovní doby. Zaměstnanci pak musí tyto směny napracovat, až bude dostatek dílů. Většina z nich ale není po celý čas doma, absolvují například školení a obnovu licencí, někteří si vybírají dovolenou, na Kolínsku v pondělí začnou jarní prázdniny.

Toyota Motor Manufacturing Czech Republic zaměstnává v Kolíně zhruba 3600 lidí. Pracují v třísměnném provozu od pondělí do pátku. Automobilka produkuje v běžném režimu denně zhruba 1000 aut. Loni navýšila po dvou slabších letech produkci zhruba o čtvrtinu, vyrobila přes 202.000 vozů modelů Yaris a Aygo.