VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozhýbejte své tělo severskou chůzí

Už jste potkali v lese běžkaře s holemi ale bez lyží? Víte, jaký je rozdíl mezi trekingovou holí a holí na Nordic Walking? Chcete se dostat do kondice, zhubnout nebo si prostě jen užít radost z pohybu s partou stejně nadšených lidí? Přijďte si vyzkoušet Nordic Walking - sport, při kterém zapojíte až 90 procent celého těla.

23.3.2017
SDÍLEJ:

Rozhýbejte své tělo severskou chůzí.Foto: Archiv Lenky Pokutové

Kurz Nordic Walking se koná v sobotu 8. dubna 2017 v Kolíně v lesoparku Borky od 13 do 17 hod. Lekci povede zkušená sportovkyně a lektorka Lenka Pokutová, více informací na www.bohemiawalking.cz.

Co je Nordic Walking?

Nordic Walking (NW) neboli severská chůze je kondiční chůze se speciálními holemi. Je to zdraví prospěšná pohybová aktivita a v případě, že se naučíte správnou techniku, tak patří mezi jeden z nejzdravějších sportů vůbec. Při správném provedení zapojíte všechny partie pohybového aparátu (až 90 %). NW nabízí efektivní a poměrně snadnou cestu ke zdokonalení fyzické kondice bez ohledu na věk, pohlaví nebo aktuální stav fyzické kondice. Může ho dělat každý, kdo touží po pohybu a chce udělat něco pro své zdraví příjemným způsobem, a to na čerstvém vzduchu bez dalších omezení.

Jak jste se dostala vy k tomuto sportu?

Celý život se věnuji nejrůznějším pohybovým aktivitám – cyklistice, jezdectví, tanci, józe, běhu… A právě v důsledku špatné techniky a špatně nastaveného tréninku jsem si během způsobila zdravotní problémy. Aktivní pobyt v přírodě je pro mě neodmyslitelnou součástí života. Hledala jsem tedy v době, kdy jsem běhat nemohla, jiné alternativy. A pak přišel kamarád, který byl po operaci výhřezu meziobratlové plotýnky a k rehabilitaci po operaci mu doporučili právě Nordic Walking. Vyzkoušela jsem si to a brzy poté jsem se přihlásila na intenzivní kurz, který jsem úspěšně zakončila zkouškami a začala tuto techniku předávat jako instruktor dále. Tím se stal nedílnou součástí mých venkovních pohybových aktivit, součástí tréninku a v posledních letech i částečně mou profesí.

Mám sice hole na Nordic Walking, ale zatím jsem potkala jen starší osoby, co se spíš o hole opíraly, než aby je používaly k dynamické chůzi. Tak to asi nebyly stejné hole, že?

Ano, s největší pravděpodobností se jednalo o trekingové hole, které jsou určené pro pohyb v horském terénu. Je ale možné, že tito lidé měli i hole určené pro NW, jen je bohužel nepoužívali správným způsobem, nejednalo se tedy o Nordic Walking.

Jak se liší Nordic Walking od normální chůze?

Oproti běžné chůzi je při NW zapojeno celé tělo. Při správném provedení upravuje NW držení těla a zvyšuje zapojení horní části zádových svalů, zadních svalů ramenního pletence, velkého prsního svalu a svalů předloktí. Přitom snižuje svalové napětí a vnímání bolesti v oblasti krku a ramen a zvyšuje významně postranní ohebnost bederní, hrudní i krční páteře. Hole také pomáhají vyrovnávat pozici pánve.

Nepřehlédněte: Po desítkách let bude mít rybárna konečně novou fasádu

Kde se tento sport vzal?

Před nástupem kolečkových lyží byla běžnou součástí letní přípravy běžců na lyžích i tzv. imitační cvičení, která napodobují lyžařské pohyby. K této přípravě se používaly právě hole. Základ pro NW byl pak položen v roce 1988, kdy se v Helsinkách měla konat soutěž v běhu na lyžích. V tomto roce však bylo málo sněhu a událost byla ohrožena, a tak organizátoři vymysleli alternativní řešení a běžci na trať vyrazili pouze s holemi – bez lyží. Tak byl nevědomky položen základ této pohybové aktivity. Postupně se tato aktivita ve Finsku rozšířila a v roce 1997 vznikají první hole určené výhradně pro NW.

Pro koho je tato aktivita vhodná?

V České republice se bohužel hodně lidí domnívá, že NW je pohybovou aktivitou pro starší a obézní osoby, které již nemohou běhat a hole jsou pouze pomůckou k udržení stability. Ale opak je pravdou. Právě vlivem zapojení horní poloviny těla pomocí holí dochází při NW k zapojení velkého počtu svalů, a tím ke zvýšení celkového energetického výdeje. Vzhledem ke svému pozitivnímu vlivu a šetrnosti ke kloubům a svalovým úponům je NW vhodný při rehabilitaci a lze jej využít u řady onemocnění pohybového aparátu nebo pro zlepšení poúrazových stavů.

Jaké hole si pořídit, když chce někdo začít?

Hole na NW jsou vyrobeny z odolného a lehkého materiálu, který absorbuje její nárazy o zem. Rukojeť se prakticky neliší od rukojeti hole určené pro běžecké lyžování a může být vyrobena z různých materiálů (plastu, kombinace plastu, korku a gumy), záleží na konkrétním výrobci. Rukojeť je dále je opatřena poutkem – „rukavičkou”, která je velmi důležitým prvkem, a je dobré se na ni při výběru hole soustředit. Hole se vyrábějí v jednodílném provedení, ale také teleskopické (dvě nebo více částí). Osobně pro začátečníky doporučuji hole dvojdílné, kdy je možné výšku holí pro začátečníky upravit a hole se dají využít v rámci rodiny a výšku nastavit individuálně pro každého jedince. Při nákupu je potřeba si dávat pozor a nezakoupit omylem hole trekingové. Hlavní rozdíl mezi holemi na treking je v rukojeti (robustní) a v poutku - trekingové hole mají pouze provlékací poutko (pásek) a nelze s nimi tedy provést správnou techniku NW.

Čtěte: K mléku i zelenině se žáci dostanou snadněji

Můžu při NW zhubnout?

NW je stejně jako jiné pohybové aktivity vhodným doplňkem při snižování tělesné hmotnosti. Je to efektivnější pohybová aktivita než normální chůze – při NW je cca o 20 % vyšší energetický výdej a o 15 % se zvyšuje tepová frekvence. Hole navíc odlehčí dolním končetinám a klouby pak nejsou tolik přetěžovány (právě u jedinců s nadváhou). Mohu tedy NW lidem, kteří bojují s nadváhou, jednoznačně doporučit. Je to vhodný podpůrný prostředek spolu s celkovou úpravou životního stylu a úpravou stravy.

Musím mít instruktora nebo můžu začít sama?

Často se setkávám s názorem, že NW je banální pohybová aktivita, ke které není potřeba mít speciálně vyškoleného instruktora. Lidé pokládají za zbytečné vyhledat k výuce chůze s holemi odbornou pomoc. Kvůli této domněnce se proto pro mnohé jedince stane NW pohybovou aktivitou, která je neefektivní, nepříjemná a může být i nebezpečná. Pokud se technika NW nezvládne dobře, může dojít k opačnému efektu a špatné provedení chůze s holemi může mít negativní dopad na pohybový aparát (přetížení ramenního pletence, krční, hrudní a bederní páteře či kolenních kloubů). Proto doporučuji vyhledat vyškoleného instruktora a naučit se správnou techniku NW pod jeho dohledem.

V čem je tento sport zdravý? Co mi přinese?

Pro mě má NW hlavně tu výhodu, že je to sport, který mohu provádět venku, na zdravém vzduchu a bez dalších větších omezení (otvírací doby, platby vstupného, atp.) Je vhodný pro téměř všechny věkové a výkonnostní skupiny, od zdatných sportovců až po rekonvalescenty. A v neposlední řadě pozitivně ovlivňuje psychiku člověka, umožňuje lepší zvládnutí stresu, uvolňuje psychické napětí  a odpoutává od starostí každodenního života.

Do jakého terénu je NW vhodný?

Pro správné provedení techniky NW není vhodný do příliš členitého terénu (velké kameny na cestě, kořeny). Také se nedoporučuje do náročného vysokohorského prostředí, kde lze správnou techniku NW provést skutečně jen velmi obtížně nebo vůbec. Jinak ale nemá téměř žádná omezení. Můžete jej provádět v městských parcích, na lesních cestách, při turistických túrách nebo jej můžete začlenit do běžného života a zefektivnit tak například svoji cestu do práce a udělat něco navíc pro své zdraví.

Zvládne to i netrénovaný člověk?

Tady platí stejná pravidla jako pro každý jiný sport nebo pohybovou aktivitu, pokud se ke sportu vracíme po delší době, chce to být trpělivý. S pravidelným chozením se technika i výkonnost brzy zlepší. V případě rehabilitace je potřeba začít pomalu, po malých dávkách a postupně techniku vylepšovat.

Jaké jsou časté začátečnické chyby?

Nejčastěji krátký nebo naopak příliš dlouhý krok, disharmonie práce rukou a nohou, neustálé sevření holí v dlaních nebo široké uchopení holí (daleko od těla).

Lída Charvátová

Přečtěte si: Dobrovolníci zahání samotu i tiší strach

Autor: Redakce

23.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poslední setkání přátel Kmocha přineslo i konec kapely Sendražanka, loučení provázely slzy.
84

Poslední setkání přátel Kmocha přineslo i konec kapely Sendražanka

Videosouhrn Deníku – 16.–17. prosince 2017

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Chcete v hospodě kouřit? Zapište se jako člen klubu

Kolínsko – Také hospodští a restauratéři na Kolínsku přišli na jednoduchý trik, jak svým hostům umožnit v provozovnách kouřit. Prostě nejdete do hospody, ale do klubu, jehož jste členem. Stačí se zapsat. „Teď nemůžu jít do hospody, aniž bych se zapsal,“ řekl se smíchem Tomáš Nouzák. „Ale vůbec mi to nevadí,“ dodal vzápětí.

Technické vychytávky nepomohou, když to špatně funguje mezi sedadlem a volantem

Střední Čechy – Ladovská zima. Touhle písní o kalamitních následcích mírného sněžení v hlavním městě pobavil Jaromír Nohavica republiku na úkor obyvatel metropole. V neděli vpodvečer se něco podobného přihodilo za Prahou: v části středních Čech. Navzdory tomu, že silničářské pluhy vidět bylo, sněžení tentokrát vyhrávalo nad motoristy: minimum centimetrů bílé nadílky – ale spousta problémů.

Vánoční běh přilákal mnoho běžců

Český Brod /FOTOGALERIE/ - V neděli dopoledne se v Českém Brodě běžel již 25. ročník silničního běhu pod názvem Českobrodská vánoční desítka.

Třetí svíci na náměstí zapálili Tomáš Růžička a Ján Halama

Kolín /FOTOGALERIE/ – Celý týden nespadla v Kolíně ani vločka sněhu, ale přesně po sedmi dnech, opět v neděli, zasypala lehká sněhová nadílka připravený program k zapálení třetí adventní svíce na věnci pod vánočním stromem na kolínském Karlově náměstí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT