Divoké buginy nadchly
Divácky nejvděčnějšími závody byly po celý víkend kartcrossové buginy. Desítka neklidných strojů, jejichž poměr výkonu motoru a váhy byl srovnatelný s nejsilnějšími vozy kategorie Super Cars, se vždy řítila do první zatáčky a málokdy se to obešlo bez karambolů.
Obzvláště divoká byla druhá sobotní rozjížďka – nejprve šel v první zatáčce přes střechu Michal Benda a po opakovaném startu se v druhé zatáčce od zdi odrazil Petr Roubíček tak nešťastně, že kart Petra Nováka, do kterého vrazil, vylétl do vzduchu. Kola létala vzduchem, Roubíček skončil na střeše, ale nehoda se, stejně jako všechny za celý víkend, obešla bez zranění.
Napínavé bylo i sobotní finále. Vlasta Burian skončil otočený do protisměru a Jirka Havelka, startující z třetí pozice, se několikrát otočil přes střechu. Přestože skončil koly vzhůru, nastoupil k opakovanému startu. Do vedení se tak dostal domácí Jakub Mrvka, který si již zlatý věnec pohlídal a napravil si reputaci před.
Nedělní závody byly o něco klidnější, vzrušení přinesl akorát karambol v B-finále. „Byl jsem už v pátém kole, mohli výsledky uznat," říkal po skončení závodního víkendu Burian, který však jízdu na špici pole zopakoval i v druhém startu a postoupil do A-finále. Spolu s ním postoupil i Patrik Rujbr, který původně zůstal v první zatáčce v bariéře a tak byl za opakování závodu jistě rád.
V A-finále se do vedení dostal Jiří Rezek, ale za sebou měl Mrvku. Tomu se nejprve nepovedl předjížděcí manévr, když vyjel na buginu vedoucího jezdce, pak se ještě zapletl do karambolu smolaře Havelky a v cíli byl až pátý.
Účastnicky slabší sobota…
V sobotu se jel i mezinárodní závod domácího mistrovství, v němž kromě Čechů startovali Slováci a Rakušané. V kategorii SuperNationals potvrdil svou extratřídu druhý jezdec evropského pořadí Roman Častoral, Super 1600 vyhrál Klaus Freudenthaler, ačkoliv na něj Václav Veverka jr. zejména v závěru tvrdě útočil. V kategorii Super Cars se v první rozjížďce sešli jen Peter Ramler a Rostislav Hilse. Rakouskému jezdci se pak ale údajně rozbil motor a od druhé rozjížďky jel jen autokrosař Hilse na subaru s pravostranným řízením. Bez problémů tak vyhrál.
…a nečekaně nabitá neděle
V neděli se pak v Sedlčanech jel závod FIA Zóny střední Evropy a aut bylo o poznání více než v předchozí den. K závodníkům ze soboty totiž přibyli další závodníci z Rakouska a Maďarska. Jela se i samostatná divize National 1600, což je cenově přijatelné závodění pro Rakušany. Nejrychlejší byl Sven Förster, druhý dojel z předposledního místa na startu Dominik Janisch.
V divizi SuperNationals nepřipustil drama Roman Častoral, o druhé místo přišel pár set metrů před cílem Maďar jezdící pod přezdívkou „Luigi", když se mu porouchal vůz.
Mezi „šestnáctistovkami" se kvůli rozbité poloose neobjevil Veverka, skvěle ho ale zastoupila Michaela Kalná. Předváděla skvělou jízdu a ve finále, ač zajela nejrychlejší kolo, dojela druhá. „Dneska to bylo o něco lehčí než včera, přeci jen jsem v závodním autě seděla po roce a tři čtvrtě, tak se do toho člověk dostával. Ale bavilo mě to," řekla po závodě sympatická blondýnka.
Obrovskou smůlu měl Ervin Frieszl. V sobotu začínal nesměle, ale jeho výkony měly vzestupnou tendenci. Pár desítek metrů mu chybělo, aby bral bronz, když se mu vylomilo zadní kolo a zůstal stát na trati.
K obrovskému souboji se schylovalo v nejsilnější divizi Super Cars. S vozy, jejichž výkon přesahuje 500 koní, v rozjížďkách nejlépe jezdili Peter Ramler a Alois Höller. Ve třetí rozjížďce předváděl parádní výkon i Zoltán Harsányi, nakonec ale svoji rychlost přehnal a po kontaktu s bariérou skončil na střeše. Trochu vzrušení přichystal divákům i Höller, který po průjezdu cílem poslední rozjížďky vrazil s vozem do svodidel a musel být odtažen. Harsányi se ve finále, na rozdíl od Höllera, už neobjevil. I tak ale probíhal těsný souboj mezi Ramlerem a Höllerem. Trval však jen jeden okruh. Pak se z Ramlerova vozu s pohonem 4x4 stal „zadohrab", roztočil se a bylo po nadějích. Díky tomu se na třetí místo dostal Hilse.
Legendy připravily skvělou show
K výročí 40 let od prvního českého závodu v rallycrossu se v Sedlčanech jel také závod legend. Jel například Pavel Koutný, který se ve Škodě 130 L střídal s dcerou Martinou, vůz byl replikou toho, se kterým rakovnický jezdec kdysi začínal. S Fordem Sierra jel Radko Polcar a na Peugeotu 205 se střídali několikanásobní mistři republiky Pavel Novotný a Jaroslav Kalný.
V silnější divizi se hned po startu děly věci – po strkanici skončil Josef Tůma z nejvýhodnější pozice na startu otočený do protisměru, Jiří Žuška zvládl smyk podchytit, ale zastavil. Do vedení se dostal několikanásobný mistr Evropy Kalný a vyjel si obrovský náskok zhruba půl kola. Pak ale v prostoru startu zastavil a předal vůz Pavlovi Novotnému. Než se jezdci vystřídali, uplynulo čtyřicet vteřin. Náskok byl pryč a šance na vítězství také, ale o to prý nešlo. „My jsme se přijeli pobavit. Rallycross kolísá a je potřeba udělat nějaké oživení. Dokud se lidi nebaví, tak nepřijdou," vysvětloval v cíli Pavel Novotný a pokračoval: „Jsme rádi, že auto dojelo a lidi se pobavili. Akorát mě mrzí, že některým klukům, co se mnou závodili, to termínově nevyšlo. Mohlo nás tu jezdit víc."
V silnější divizi se jednalo o souboj rozdílných koncepcí – budou úspěšnější auta s pohonem na zadní nebo na přední nápravu? Od startu se do vedení dostal Pavel Koutný a přesto, že ho během finále předjel Václav Veverka sen. s o něco silnějším Peugeotem 106, druhé místo před dotírajícím Milanem Peruthem s felicií již Koutný uhájil. Po průjezdu jezdci předváděli divácky oblíbená „kolečka" s takovou vervou, že nebylo daleko od havárie. „Byl to návrat do začínajících let, je to adrenalin," řekl v cíli Koutný, který ve čtvrtek odjíždí na další závod Mistrovství Evropy do Francie. Český „mistrák" ho ale zatím neláká.
Závodní program se díky nečekaně velké účasti protáhl až do půl deváté večer, přestože se v neděli jezdilo téměř non-stop. Početnou diváckou kulisu svým komentováním bavila známá dvojice Ráca & Máca, kteří měli na moderátorské věži i pár hostů. Ani oni dva ale prý nepamatují, že by finálová jízda končila takto pozdě.
MARTIN SINGR