VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O víkendu se běží v Praze tradiční slavný maraton

Praha - O víkendu 2.5. – 3.5. proběhne v Praze jedna ze série velkých běžeckých událostí roku – slavný pražský Maraton Praha.

30.4.2015
SDÍLEJ:

Pražský maraton: Karlův mostFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Stejně jako ostatní běhy pod hlavičkou Run Czech má i tento dlouhodobou tradici. Letos se poběží již 21. ročník a do závodu s 42,195 km dlouhou tratí se přihlásilo 10 000 běžců. Kromě hlavního běhu je naplánován bohatý doprovodný program na celý víkend, který bude zahrnovat např. DM rodinný minimaraton, Univerzitní maraton o pohár rektora UK, Maraton Music Festival, veletrh aktivního životního stylu a sportovních potřeb Sport Expo, či procházky se psy.

Hlavní běh odstartuje v neděli v 9:00 na Staroměstském náměstí a s Orlojem v zádech se běžci vydají srdcem historické Prahy podél Vltavy. Na start se z elitních zahraničních sportovců postaví např. Deribe Robi, Peter Kirui, Teferi Kebede, či Evans Chebet. Ze známých osobností pak poběží štafetu např. herec a moderátor Dalibor Gondík, Miss ČR 2003 Lucie Křížková, či kapela Chinaski. Během celého závodu bude na trati 99 202 l Mattoni a bude použito 10 000 termoizolačních fólií.

Běh je mezi lidmi stále modernější záležitostí a spíše nežli rekreační sport se z něho postupem času stává lifestyle a fenomén současné doby. V ČR běh patří mezi tři nejoblíbenější sporty, což ostatně dokazuje i neustále rostoucí zájem o účast v sérii maratonských běhů a fakt, že kapacity běhů jsou obsazeny již velmi dlouho před samotným závodem. Nadcházející pražský maratonský běh se také pyšní zlatou známkou ocenění mezinárodní asociace atletických asociací IAAF. Velkým lákadlem je, že v hromadném závodu budou moci své síly poměřit jak profesionální elita, tak obyčejní lidé, kteří této vášni teprve začali propadat a u zkušenějších získávají svou inspiraci. Ti, kteří nejsou přímo z Prahy, se pak mohou zúčastnit Half Mattoni maratonů v Karlových Varech, Ústí nad Labem, Olomouci a Českých Budějovicích.

Než se vydáte na trať

Než se rozhodnete zúčastnit závodu, je důležité vysokým nasazením nepřepálit začátek. Tělo by nemělo dostatek regenerace a spíše by došlo ke zranění. Obecně je doporučováno začínat pozvolna na kratších tratích s nižší intenzitou a později obtížnost navyšovat. Tělo se tak snáze a zdravě adaptuje na zvyšující se námahu. Pro ty, kteří se tedy ještě necítí na celý závod, jsou ideální variantou např. štafety.

Pamatovat bychom měli i na správný pitný režim, a tak předešli případné dehydrataci. Každý dospělý člověk by měl ideálně během celého dne vypít cca 2-3l neslazené přírodní vody. Pokud však sportujeme, toto množství se dále navyšuje. Právě při sportovní aktivitě je také důležité pamatovat na průběžné doplňování minerálů.

Při běhu se v těle akumuluje nadbytečné teplo, a aby nedošlo k přehřátí, pocením se organismus ochlazuje. S potem však z těla kromě vody odchází i důležité minerály, které je třeba doplňovat. Při běhu můžeme ztrácet až 20mg hořčíku a 40mg vápníku v jednom litru potu a to může mít za následek svalové křeče v nohách, ztrátu energie, silnou únavu, bolesti hlavy a horší schopnost regenerace. Ideálním způsobem jak při běhu tyto minerály doplňovat jsou minerální vody, které jsou svým složením pro tělo tou nejpřirozenější cestou, jak organismus udržovat v rovnováze. Právě proto Mattoni všem účastníkům běhu a organizátorům dodává speciální Mattoni Sport s vyváženým obsahem minerálů.

Sportovci si musí dávat pozor na celkovou dehydrataci organismu, která je nebezpečná právě svým nepozorovaným nástupem. Netrénovaný sportovec často nerozpozná varovné příznaky, protože pocit žízně přichází pozdě a už po hodině běhu pak hrozí zdravotní komplikace. Už pouhá ztráta tekutin o 1% se projevuje sníženou výkonností, předčasnou únavou a zpomalenou regenerací. Ztráta tekutin o 2% pak snižuje výkon o 20%, úbytek tekutin o 3% snižuje náš výkon až o celých 50% a ztráta nad 6% může vést ke kolapsu. Sportovci jsou tak v případě dehydratace často nuceni běh zcela ukončit. Nejideálnější cestou je tedy vypít sklenku pramenité či minerální vody 20-30 minut před vyběhnutím a v průběhu sportování pít častěji a po malých dávkách.

Autor: Redakce

30.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Černý led v kopci může způsobit, že auta kloužou zcela neovladatelně.
AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Nové podzemní kontejnery v Českém Brodě
6

Podzemní kontejnery už slouží veřejnosti

Plánují univerzitu třetího věku

Český Brod – Město plánuje od února příštího roku otevřít zájmové studium formou univerzity třetího věku pod záštitou České zemědělské univerzity v Praze. Jde o formu studia, která má umožnit vzdělávání seniorům v místě bydliště.

Vzpomínka na Pavla Severu

Kolín – Do muzikantského nebe pan Pavel Severa. Jeho životem byla kromě rodiny hudba. Prošel několika tanečními, dechovými i symfonickými orchestry kolínského regionu, byl pečlivým archivářem Kmochovy hudby i Kolínské filharmonie, jedním ze zakladatelů Klubu přátel Františka Kmocha.

Městys Cerhenice přivítal návštěvu z Venezuely

Cerhenice - Městys navštívil vedoucí venezuelské ambasády v Praze Gustavo Albert Sierra Gutierrezo. O Cerhenicích si přečetl v novinách a viděl i letošní pořad v televizi. „Rád jsem mu náš městys ukázal, představil školu a pečovatelskou službu i envicentrum a byl poctěn jeho chválou,“ řekl starosta Marek Semerád.

Kam na Kolínsku za kulturou?

Kolínsko - Přinášíme vám přehled zajímavých událostí na Kolínsku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT