Co si od automatické převodovky slibujete? Většina soupeřů z první desítky už s ní letos startovala.
Měl by to být krok dopředu. Přednosti ale zatím neumím popsat, s automatem jsem ještě nevyjel. Mělo by nás to zrychlit v těžkém terénu, kdy musím s manuálem přesně trefit řazení. Když ho netrefím, auto se zastaví. Kdyby to odpadlo, bylo by to fajn, ale nemám to vyzkoušené. Další zlepšení očekávám v dunách. Automat dokáže řadit pod zápřahem, a pokud mi to auto dovolí, budu moct zrychlovat i při jízdě do kopce.

Tyto přednosti jste vypozoroval u soupeřů?
Viděl jsem, že dokud jsme jeli v uskákaných dunách, měl jsem kamazy před sebou ve stejné vzdálenosti. Když jsme ale dojeli k velkým dunám, nebyl jsem schopný je dohnat. Najednou byly pryč. Neříkám, že to bylo jen díky automatu. Jsou to špičkoví jezdci se špičkovou technikou. V některých terénech jsou rychlejší, já zase někde jinde.

Má automat také nějaké zápory?
Jednak ho neznáme, ale víme, že ho ve dni volna nerozebereme. Manuál bychom snad rozebrat dokázali, ale automat ne. Kdyby se něco pokazilo, existuje jediná možnost: vyškubnout ho a dát tam nový. Důležité bude naučit se uchladit ho v oleji. Obecně je to náročnější technika na naladění a taky o dost dražší.

Kdy si vůz s automatem vyzkoušíte?
Už by to nemělo dlouho trvat. Všechno se připravuje v sedlčanských dílnách a vyjet bych chtěl ve druhé polovině července. Prvním závodem, kdy novou převodovku vyzkoušíme, má být začátkem září polská Baja. V říjnu bych chtěl závodit v Maroku.

Jak vás ovlivnilo, že se kvůli covidové pandemii posunula celá sezona terénních soutěží?
Bylo to nepříjemný. Nebudu říkat, že ne, ale na druhou stranu máme jednu obrovskou výhodu. U nás se všechno točí kolem Dakaru, a ten se jede až v lednu. Chceme během roku závodit, ale kdyby se nic nejelo, svět se nezboří. Nebudeme mít najeté kilometry, ale nebude v tom sami. Stejně by na tom byli všichni dakaristé.

Ondřej Buchtela, který je momentálně odkázaný na vozíček, má kolem sebe skvělé lidi.
Buchtela bojuje! Kamarádi nemocného hokejisty rozpoutali vlnu solidarity

Dají se ostré kilometry něčím nahradit?
Musíme si najít jinou variantu. Mohou to být tréninky, nebo soustředění v Africe, když nás tam pustí na testování. Další plus máme v tom, že nesbíráme body do žádného seriálu, abychom se mohli kvalifikovat. Jsme už přihlášení, a to je taky výhoda. Na Dakar budeme připravení a auto taky.

Považujete za výhodu i to, že je Dakar přemístěný do uzavřené saúdské monarchie a nekoná se v Latinské Americe, kde závodníky sledovaly davy fanoušků?
Rallye Dakar v Saúdské Arábii má své přednosti. Jednak se tam díky tamnímu režimu nepohybuje moc lidí, a když se místním řekne, aby byli doma, tak doma zůstanou. Za takových okolností se všechno líp koordinuje. Ale i tak se tam letos z celého světa sjely tisíce fanoušků. Jsem zvědavý, jestli budou tentokrát vydána nějaká omezující opatření.

Čeho by se ve vašem případě mohla týkat?
Myslím, že odbourají společný brífink a udělají ho online. Už letos se všechno organizovalo tak, abychom se moc nepotkávali. Předstartovní přejímky nevypadaly jako mraveniště, střídalo se to maximálně po deseti posádkách. Jinak všechny účastníky před startem čekají testy. Od nich je odvislé získání licence, která se udílí v prosinci. Kdyby byl někdo pozitivní, měl by šanci se ještě vyléčit.

Jak se vašeho týmu dotkla nákaza po ekonomické stránce?
Řekl bych, že decentně. Odpadly některé akce a závody, ale na další podniky prostředky máme. Důležité je, že za námi dál stojí partneři. Popravdě se ale mé myšlenky tímto směrem moc neubírají. Na sociálních sítích a v online jsme byli i během nouzového stavu aktivní a čísla nám neklesla. A v tom je dneska největší síla.

Martin Macík na Dakaru
Navigátor: 2013 – 18. místo, 2014 – 13. místo
Řidič: 2015 – nedokončil, 2016 – 19. místo, 2017 – 10. místo, 2018 – 5. místo, 2019 – nedokončil, 2020 – 5. místo

Fotbalista Oskar Fotr v dresu Vlašimi
Nečekaný konec. Vlašim se po třech letech rozešla s Fotrem