Jak řekl Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce, 27. července v 17.38 hodin v Kolíně projel vlak R 851 jedoucí z Prahy do Vsetína návěstidlo zakazující jízdu. "Vjel do postavené vlakové cesty pro osobní vlak jedoucí z Kolína do Prahy. Ke srážce vlaků nedošlo. Při mimořádné události nebyl nikdo zraněn," uvedl. 

Martin Drápal dále uvedl, že podle informací z místa mimořádné události zastavily vlaky 27 metrů od sebe. "Po nedovoleném projetí návěstidla zakazujícího jízdu byla poškozena výhybka, přičemž škoda byla odhadnuta na 400 tisíc korun. Pravděpodobnou příčinou nehody je selhání strojvedoucího rychlíku, který nerespektoval návěst zakazující jízdu," uvedl Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce. Provoz na trati bude podle jeho slov obnoven po odtažení souprav a překontrolování výhybek.

Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové je doprava odkláněna přes Nymburk, osobní vlaky nahradila autobusová doprava. 

V rychlíku seděl také Kolíňák Martin Litera, který událost popsal. "Strojvedoucí vzal za brzdu a vlak zůstal stát. Pak šel kolem nějaký chlap v pruhovaném tričku a řekl, že jsme se málem čelně srazili s osobákem jedoucím na Prahu," řekl.

Výhybku opravoval tým expertů

Kolej nebyla po mimořádné události průjezdná. „Kromě výhybky došlo k poškození také zabezpečovacího zařízení. Od rána tam je tým specialistů, včetně expertů na zabezpečovací techniku, který hledá variantu, jak škodu opravit," řekl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Jak řekl, na místě je také speciální technologie, která je schopná odhalit mikrotrhliny v kolejích a ve výhybce jako takové. „Na základě vyhodnocení této komise budeme vědět, jak velký problém před sebou máme, poté budeme znát harmonogram oprav," vysvětlil. Kdy kolej tedy bude znovu průjezdná, to se teprve bude vědět.

Podle slov Jakuba Ptačinského se nejedná o běžnou výhybku, ale moderní technologii, která byla relativně nedávno nainstalována. „Není jich po republice tolik, aby šlo sáhnout do skladu a vzít náhradní díl. Kromě toho je oprava finančně velmi náročná," řekl.

Opravili ji už druhý den večer

Jak řekl Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty, výhybku se expertům podařilo opravit už druhý den po 19.15 hodin, třebaže se nejprve uvažovalo o delší době. Podle jeho slov nebylo poškození tak zásadní, aby oprava vyžadovala více času. Kolej je tak znovu průjezdná.

„Povedlo se opravit výhybku rychleji, protože v materiálu výhybky nebyly defektoskopické vady. Technici ze společnosti, která nám výhybku dodávala, zjistili, že je v pořádku, pouze pokroucená. Nebylo tedy potřeba vyměňovat náhradní díl, stačilo ji srovnat," řekl Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Původně se uvažovalo o tom, že oprava bude trvat mnohem déle. „Netušili jsme, zda nebudou vady v materiálu," dodal.