V uplynulých měsících, kdy byl vyhlášen nouzový stav, zaznamenali policisté citelný úbytek počtu nehod ve srovnání se stejným obdobím loňského roku – ale třeba i případů alkoholu za volantem. Naopak někteří z motorkářů se na uprázdněných silnicích rozdivočeli. Platili za to i životem – přičemž devět jejich úmrtí znamená podle policejních statistik meziroční rozdíl o 350 procent!

Polovina obětí jela na motorce

Nárůst počtu obětí z jejich řad proti loňsku o sedm hodnotí Tulach jako opravdu vysoký. „Nepotěšil nás ani nárůst počtu nehod s účastí motocyklistů, jichž bylo celkem 129: o 29 více než loni,“ podotkl. Zdůraznil však, že zdaleka ne vždy byla vina právě na straně motorkáře. Polovinu těchto nehod měli na svědomí jiní účastníci silničního provozu. Dokonce i srna!

Celkový počet dopravních nehod řešených policií se meziročně snížil o 30 procent, což policie přičítá výraznému poklesu intenzity dopravy právně v návaznosti na opatření proti šíření koronaviru. S tím pak souvisí výrazný úbytek počtu zraněných i snížení výše škod ve srovnání s loňskem. Počet usmrcených však poklesl jen o jedinou osobu, a to právě vzhledem k tomu, že výrazně přibylo zesnulých motocyklistů. Na 18 obětech silničního provozu se podílejí celou polovinou.

Typické příčiny dopravních nehod podle Tulachových slov nadále přetrvávají: nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost, nedání přednosti; s odstupem tak ve statistikách figurují také chyby při předjíždění. Poslední dobou však výrazně narůstá i podíl střetů se zvěří.

Alkoholu i drog ubylo. Ale…

Poklesu intenzity silničního provozu náměstek Tulach přičítá rovněž výrazný úbytek řidičů přistižených „pod vlivem“. Alkohol policisté odhalili u 180 z nich, což je proti loňsku úbytek o 288 případů. Jiné návykové látky – tedy drogy – policisté zaznamenali do protokolu 208krát; loni bylo takovýchto provinilců o 175 více.

Varující však podle Tulachových slov je fakt, že neubylo těch, kteří se nerozpakovali řídit ani po vydatnější konzumaci. „Trestných činů ohrožení pod vlivem návykové látky bylo zjištěno 2019 – což je pouze o dva případy méně než v loňském roce,“ podotkl náměstek krajského policejního ředitele. Na takové případy přitom trestní zákoník pamatuje nejen peněžitým trestem a zákazem činnosti, ale pro případ uznání viny u soudu nabízí také trest odnětí svobody až na jeden rok (přičemž v případě způsobení nehody je rozpětí sazby dokonce od šesti měsíců do tří let).

Středočeská nehodovost za nouzového stavu

- Počet dopravních nehod šetřených policií: 2213 – proti loňsku o 958 méně (-30,2 %)
- Počet dopravních nehod řešených euroformulářem pro pojišťovnu: 647 – proti loňsku o 439 méně (-40,4 %)
- Počet usmrcených osob: 18 – proti loňsku o 1 méně (-5,3 %)
- Počet těžce zraněných osob: 50 – proti loňsku o 23 méně (-31,5 %)
- Počet lehce zraněných osob: 404 – proti loňsku o 150 méně (-27,0 %)
- Hmotná škoda v milionech korun: 122,9 – proti loňsku o 77,9 méně (-38,8 %)

Z toho:
- Účast motocyklistů na dopravních nehodách: 129 – proti loňsku o 29 více (+29,0 %)
- Usmrcených motocyklistů: 9 – proti loňsku o 7 více (+350 %)

Zdroj: Policie ČR; údaje pro období 12. 3. do 17. 5. 2020 a stejné období roku 2019