Pokles počtu smrtelných nehod ovlivnilo několik faktorů, připomněla v úterý zaměstnankyně policie Barbora Schneeweissová. „Patří mezi ně zodpovědnější chování účastníků silničního provozu, provádění preventivně osvětové činnosti v oblasti bezpečnosti silničního provozu i za podpory médií a dalších partnerů, zvyšující se pasivní bezpečnost a zlepšující se technický stav jak vozidel, tak i pozemních komunikací,“ konstatovala – byť zrovna s posledními slovy by se asi leckterý motorista drncající zvláště po silnicích nižších tříd nerozpakoval polemizovat.

Vliv Schneeweissová přičítá také zvýšené přítomnosti policie na silnicích – ať už dohledu v rámci plánovaných dopravně bezpečnostních akcí, nebo při běžném výkonu služby.

Významný meziroční úbytek zaznamenali středočeští policisté i v kategorii těžce zraněných. Vážných úrazů při dopravních nehodách loni zaznamenali o 104 méně než předloni. Konkrétně se jedná o pokles ze 441 pacientů na 337.

Celkem bylo loni středočeským policistům nahlášeno 14 707 dopravních nehod. Proti roku 2016 jich bylo o 874 více – což však neznamená, že by se skutečně častěji bouralo. Nehod opravdu mohlo přibýt, protože nelze přehlédnout stále se zvyšující hustotu silničního provozu – roli ale mohou hrát i další faktory.

U havárií bez zranění, kdy na nabouraných autech došlo ke škodě nepřesahující sto tisíc korun a nic dalšího poničeno nebylo, sice postačuje vyplnění takzvaného euroformuláře – i v těchto případech však někdy účastníci volají hlídku dopraváků. Nejen proto, že se bourající řidiči nedohodnou na zavinění, ale také z toho důvodu, že na policejním protokolu prostě trvají pravidla pojišťoven – nebo přivolání policie vyžadují interní předpisy firmy, jíž patří některé z aut zapojených do střetu.