Terorismus! To tvrdí po středečním večeru řada řidičů, kteří byli svědky dvou masakrů, při nichž zemřeli na silnicích v regionu dva motorkáři.
„Od začátku letošního roku do 8. srpna 2008 došlo na silnicích Kolínska k 1 829 dopravním nehodám. Z toho ve 24 případech byli účastníkem nehody motocyklisté,“ uvedla tisková mluvčí kolínské policie Jana Žďárská.

Dopravní experti tvrdí, že přísnější tresty nic nezmění a vyžadují prevenci. Naopak motoristé jsou jednoznačně pro radikální postihy.

Jediným pozitivním momentem z hlediska středečních motorkářských tragédií je zpráva mluvčí motolské nemocnice Evy Jurinové. Ta mluví o tom, že patnáctiletý spolujezdec z šílené nehody za Odřepsy je z nejhoršího venku. „Má mnohačetná poranění, ale je mimo ohrožení života?“ uvedla Jurinová.
Tím však výčet dobrých zpráv končí. Pro připomenutí: z Odřepes vyjíždí padesátiletý kolínský městský strážník na „litrové“ Hondě. Před sebou dvoukilometrovou rovinku až na Oškobrh. Stroj rozpálí, ovšem nepředpokládá, že po pár set metrech začne do pole na levé straně odbočovat traktor s valníkem. Tragické srážce není vyhnutí. V tu chvíli nemá ani zkušený strážník na výběr. Jeho životní pouť nezachrání ani po půlhodinové resuscitace přivolaní záchranáři.

Děsivá scéna číslo 2: třiadvacetiletý motorkář předjížděl podle svědků v obrovské rychlosti kolonu aut, narazil do předjíždějícího auta a následně do patky po bývalém sloupu.

Expert: to bychom museli zrušit silnice

Jak se na fakt, že na českých silnicích umírají desítky lidí, dívá dopravní expert Stanislav Huml? „Chyba je jednoznačně v jednotlivcích. Nové a přísnější zákazy nic nevyřeší. To bychom museli zakázat silnice jako takové. Situaci lze zlepšit podle mě kvalitní prevencí,“ řekl Deníku Stanislav Huml.
Obecnou pravdou zůstává, že nehody motorkářů patří mezi ty závažné, protože deformační zónou je tady jen tělo řidiče.

Motorkář: chyby jsou i na stranách řidičů aut

Vášnivý motorkář Pavel Hruška z Nymburka nevidí poslední vývoj s nehodami svých kolegů černobíle. „Zatím neznám výsledky vyšetřování u obou nehod, ale obecně si myslím, že často dělají chyby i řidiči aut. Nezodpovědně jezdí obě skupiny řidičů. V cizině to tak výrazné není. Je to spíše fenomén českých silnic,“ myslí si Hruška.

Psycholožka: jsou to lidé, co nemají strach

Podle psycholožky Lýdie Kratinové si silné motorky pořizují lidé, kteří mají rádi adrenalinový sport a vzrušení. „Většinou nemají pocit strachu, převládá u nich radost z rychlé jízdy, jdou do rizika a pud sebezáchovy je v pozadí,“ vysvětluje Kratinová.
Přestože se zdá, že motorkářství je chlapskou doménou, pro psychology to tak jednoznačné není. „Není pravdou, že adrenalin víc vyhledávají muži než ženy. Jenom začali na silných strojích dřív jezdit kluci a dívky se postupně přidávaly. Zrovna nedávno jsem při cestě potkala šňůru motorkářů. Za vedoucím chlapem se řítila žena rychlostí o nic menší než muž,“ líčila Kratinová a dodala, že ale podstatný rozdíl je v agresivitě. „Muži mají víc testosteronu a jsou tedy objektivně agresivnější.“ To se projevuje i v číslech - 90 procent dopravních nehod podle statistiky způsobí právě muži.
Lýdie Kratinová tvrdí, že ani věk nehraje zase tak velkou roli. „Vždyť motorkáři ve věku tatínků a někdy i dědů nejsou na silnicích výjimkou,“ argumentuje.

Existuje kontrolovaný adrenalin?

Dá se tedy problém „sebevražedných“ motorkářů nějak reálně řešit? Kromě zmíněné prevence jsou lidé spíše skeptičtí. „Přijde mi, že mnoho lidí si motorku pořizuje pouze z frajeřiny. Nedodržuje pak předepsaná pravidla a jízda může končit hodně špatně,“ myslí si Miroslav Kábrt z Kolína.
„Lidskou hloupost nevymýtíme žádnými zákony ani zákazy. Proti té je třeba bojovat obecně, a to bohužel platí i v tomto případě,“ je přesvědčen Michal Kořínek z Lysé nad Labem.

Miroslav S. Jilemnický, Dana Zářecká