„V roce 2022 řešili středočeští policisté 15 127 dopravních nehod, což je oproti loňskému roku o 173 nehod více. Dopravní nehodu bohužel nepřežilo 76 osob, 280 utrpělo těžká zranění a lehká 3105,“ konstatoval Truxa. Nejvyšší počet obětí připadá na úterky; k tragičtějším dnům v týdnu se dále zařadily pondělky, soboty a neděle. Nejvíce nehod se loni v rámci kraje stalo na Mladoboleslavsku. Okres Mladá Boleslav měl společně s Mělnickem i nejtragičtější následky: shodně tam vyhaslo po deseti životech.

Motoristé sice nejcitlivěji vnímají maléry na hlavních tazích, které přinášejí nejvýraznější dopravní komplikace a vzhledem k vyšší rychlosti často i vážné následky, nicméně jednoznačně nejvíc se bourá na místních komunikacích. Připomněl to náměstek ředitele středočeské policie pro vnější službu René Peták. Právě na místních komunikacích policisté loni zaznamenali 4310 bouraček.

Z tiskové konference, na níž středočeská policie představila možnosti sledování silniční dopravy z dronu. Na snímku náměstek ředitele Ondřej Smotlacha.
Na záběrech z dronu policisté ukážou řidičům jejich chyby. Bez pokuty

„Na dálnicích jsme řešili 1989 dopravních nehod,“ uvedl Peták. Nejvíce z nich, 472, se stalo na D1 v blízkosti Prahy; v působnosti dálničního oddělení Mirošovice. Výrazný meziroční nárůst ale zaznamenala dálniční neštěstí v úsecích D1 od metropole vzdálenějších – v působnosti dálničního oddělení Bernartice.

K tomu Peták uvedl, že příčin a důvodů je více; za významný vliv nicméně označil „povětrnostní faktor“. Naopak pokles zaznamenala dálnice D8. Na silnicích I. třídy se v kraji podle Petákových údajů stalo 1871 nehod, na silnicích II. třídy jich bylo 3485 – po místních komunikacích tedy nejvíce – a na silnicích III. třídy 3114.

Právě nehody na silnicích III. třídy si ale v kraji vyžádaly nejvíce obětí: 20. Na železničních přejezdech se stalo 70 nehod (o osm víc než předloni). Čtyři lidé při nich zemřeli, tři utrpěli těžká zranění a 12 osob lehká. Právě přejezdy jsou jedním z míst, na něž policisté letos zaměří větší pozornost při dohledu na chování účastníků silničního provozu.

Alkohol za volantem i za řidítky

Nejčastějšími příčinami byly nesprávný způsob jízdy, následovaly nepřiměřená rychlost a nedání přednosti, připomněl mluvčí Truxa. A náměstek Smotlacha varuje, že v případě vlivu alkoholu policisté loni zaznamenali citelný nárůst: loni 611 případů proti předloňským 519. „Zvyšující se trend“ je podle jeho slov patrný u všech účastníků silničního provozu – a zejména u řidičů. „Bohužel i na dálnicích,“ připomněl s tím, že 30 loňských nehod s vlivem alkoholu zde bylo o devět více než předloni.

Policie ČR. Ilustrační snímek.
Z 19 loňských vražd ve středních Čechách policie vyřešila všechny

Na častý vliv alkoholu však upozorňuje také u nehod s účastí cyklisty. Jezdci na kolech, kteří měli upito, loni zavinili 68 nehod (o 10 víc než předchozím roce); chodci pak 10 (což se proti předloňsku nezměnilo). Varující také je, že se mnozí lidé nerozpakují řídit, i když vědí, že si přihnuli důkladně: z celkových 623 případů vlivu alkoholu bylo 463 s hladinou nad jedno promile.

„Podíl je to sice srovnatelný s rokem 2021, ale velmi vysoký: tato hladina vylučuje způsobilost k řízení motorových vozidel – a dochází i k těžkým následkům,“ upozornil Smotlacha. Drogy se loni ve středních Čechách „podepsaly“ celkem na 51 nehodách šetřených policií – z toho ve čtyřech případech společně s alkoholem.

Středočeské dopravní nehody podle dnů v týdnu

Den  Počet nehod  Úmrtí  Těžká zranění  Lehká zranění
Pondělí 2283  12  35  395
Úterý  2243  15  49  408
Středa  2322  10  35  470
Čtvrtek 2368  41  483
Pátek  2409  48  499
Sobota  1893  10  38 465
Neděle  1610  11  34  385

zdroj: PČR