„S Kolínskem ho pojí velmi silné pouto. Prvních osm let strávil v Týnci nad Labem, kde bydlel u své babičky. Stejně tak jeho otec, povoláním fotograf a fotochemik, se narodil a působil v Kolíně. Propojení s městem posílil Hrala i tím, že v roce 2014 předal celý svůj fotoarchiv do zdejšího muzea a stále ho ve spolupráci s ním zpracovává a doplňuje o nové práce,“ shrnula v úvodní řeči Petra Hollerová z kolínského regionálního muzea, která společně s Pavlem Rajdlem tuto expozici zorganizovala a spolu s ním se zhostila i kurátorské role.

Vyučený reprodukční grafik v tiskárnách Svoboda po maturitě pracoval v této firmě coby litograf, později vystudoval propagační výtvarnictví na střední odborné škole výtvarné. „Samotná fotografická tvorba Reného Hraly je stylově i námětově různorodá a osciluje mezi klasickou fotografií reportážního typu a metafyzickou tvorbou. V začátcích se inspiroval čistotou a bezprostředností fotografií Josefa Sudka,“ představila umělnce Petra Hollerová.

Zvesela do nového roku. To je projekt výstav v kolínské knihovně.
PODÍVEJTE SE: Zvesela do nového roku letos vykročil Aleš Vyjídák

„Postupem času začal koncipovat a vytvářet osobitá zátiší. Budoval celé nové ‚krajiny a světy‘, ať pomocí prořezávaných kreseb na pauzáku či proškrabávaných negativů. Objevoval je na starých a popraskaných zdech a dlažbách, ve struktuře různých materiálů, ale především ve hře světel a stínů,“ doplnila Petra Hollerová.

Autor na svou kolínskou výstavu vybral více než tradiční snímky spíše metafyzické fotografie v koncepci převodu vědomí do obrazové plochy, které navíc prezentuje na různých médiích.

Z vernisáže výstavy obrazů 'Past/Minulost/2' výtvarníka Martina Mainera v Městské galerii v Kolíně.
OBRAZEM: Výtvarník Mainer dává ve svých obrazech šanci věcem, co tu už nejsou

Vedle klasických papírových fotografií a v současnosti tolik oblíbeného tisku na plátno, využil i materiály, které nejsou tak tradiční, například třeba tisk na průsvitný polykarbonát. „U polykarbonátu však René Hrala nezůstal jen u fotoobrazů, ale díky možnosti tento materiál tepelně tvarovat, smazal i hranici mezi fotografií a prostorovým objektem nebo sochou,“ podotkla Hollerová.

Zajímavou vernisáž hudebně doprovodila část etnické kapely Alunaire, nechyběla ani projekce dalších fotografií. Výstava je k vidění až do 24. února tohoto roku.