„Tango byl původně andaluský párový tanec, ovšem slavná historie tanga se začala psát někdy kolem roku 1880, kdy do Buenos Aires přišli z Evropy miliony emigrantů, kteří zde hledali nový domov,“ zasvětil na začátku koncertu diváky Petr Nouzovský, který celým večerem provázel.

Na jeho programu byly až na dvě výjimky skladby pouze jediného autora a to Astora Piazzolly.

"Právě díky němu mnoho Evropanů a Američanů znovu objevilo tango. Mnoho posluchačů zaujal jeho inovativní přístup k tangu s prvky klasiky a jazzu. Zvláště na přelomu 20. a 21. století se dostává tangu nový impuls, což můžeme sledovat do dneška. Tango lze slyšet nejen v jazzových klubech, ale i na koncertních pódiích, tančí se na festivalech, vybírají si ho přední tanečníci i krasobruslaři,“ dodal Nouzovský.

Kromě klasického akordeonu zahrál jeho spoluhráč Ladislav Horák na nástroj zvaný bandoneon, který vynalezl německý učitel Henrich Band roku 1846.

„V pravém tangu nahradil flétnu. Je to nástroj veskrze sólový, nemá akordický fixní doprovod jako akordeon, nicméně v Argentině se s sním doprovázejí místo harmonia i mše,“ dozvěděli se návštěvníci další zajímavost.

Po závěrečné skladbě Libertango dali oba muzikanti posluchačům vybrat ze dvou přídavků, nakonec pro velký úspěch zahráli oba. Již dnes je připraven program na příští sezónu Kruhu přátel hudby, permanentky na celý cyklus v ceně tři sta korun jsou k prodeji v kanceláři Městského společenského domu.

Zdeněk Hejduk