Nakonec se o něj zasadilo město, jež sehnalo alespoň ty nejnutnější finance, a o jeho organizaci se postaralo Městské divadlo a Městský společenský dům v osobách jejich ředitelů a dramaturga, Jiří Linka se svou agenturou a vedení odboru školství kultury a sportu městského úřadu.

Uprostřed řemeslných trhů vyrostlo na Karlově náměstí šapitó, v němž odpoledne zahrálo kejklířské představení divadlo Agripa. To se potom se směsicí žonglérských výkonů s kužely, meči i pochodněmi s prvky humoru a komunikace s diváky představilo ještě dvakrát v hlavní páteční festivalový den. Jejich programovou tečku obstarala ohňová show, která se však kvalitativně příliš nelišila od podobných produkcí prováděných široko daleko.

O hodně větší festivalová tíha ležela na bedrech Divadla Studna, které nejdříve zahrálo ve stanu dvě pohádky pro předškolní i školní děti, odpoledne bavilo odrostlejší děti sportovními výkony na chůdách, aby pak v podvečer předvedlo rovněž na chůdách barevnou, pestrou a vtipnou feérii Ptáci.

Svoji účast na letošní Gasparádě, jak organizátoři festival zasvěcený odkazu Jeana Gasparda Debureaua pojmenovali, pak zakončili ve stanu více jak hodinovou komedií Kozlí muž, která bavila děti i dospělé.

Hudební festivalovou tečku udělala brněnská kapela Poletíme?, která se tak dlouho dohadovala s místním zvukařem a organizátorem v jedné osobě, až rezignovala kompletně na zvukovou aparaturu a kolínské publikum se tak stalo svědkem úžasného hudebního pouličního happeningu. Hráč na banjo a zpěvák Rudolf Brančovský použil jen na pár písniček mikrofon. „Zahrajeme vám tak, jak vystupujeme v Brně na ulici," nadchl několik desítek fanoušků, kteří až téměř do půlnoci tančili a zpívali před kapelou hrající ve tmě pod postaveným pódiem.

I s dětmi zhlédlo program několik stovek diváků, na čemž se pochopitelně podepsal i fakt, že byl kompletně zadarmo. Již před konáním festivalu jeho organizátoři deklarovali, že se jedná o přechodný ročník, který by měl rozjet novou tradici s městem coby organizátorem. Po vychytání několika mušek a dalším organizačním sepětí všech zúčastněných by takto festival klidně mohl fungovat a třeba někdy navázat na svá minulá nejlepší léta. To ovšem jeho rozpočet nebyl v řádech desetitisíců korun, ale točil se okolo milionu.

Autor: Zdeněk Hejduk