Tolik námět společného taktického cvičení složek Integrovaného záchranného systému (IZS), kterého se za hasiče zúčastnily profesionální jednotky ze stanic Benešov a Sedlčany, dobrovolné jednotky obcí Votice, Olbramovice, Vrchotovy Janovice, Bystřice, Jankov, Neveklov, Čerčany a Miličín a jednotka Hasičské záchranné služby SŽDC Praha.
Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje na cvičení vyslala posádky z výjezdového stanoviště Benešov a Policie ČR hlídky obvodního oddělení Votice, Benešov, dopravního inspektorátu Benešov a také výjezdovou skupinu služby kriminální policie a vyšetřování územního odboru Benešov, včetně kriminalistického technika. K události vyrazili také strážníci Městské policie obce Votice.
Ihned po nahlášení události na tísňovou linku 112 vyslal operační důstojník na místo vzhledem k rozsahu železničního neštěstí všechny jednotky HZS zařazené do druhého poplachového stupně. Podle oznamovatele bylo na místě mnoho raněných, jejich počet však nedokázal přesně určit. Stejně tak rozsah zranění byl neznámý, a proto zdravotnická záchranná služba povolala k nehodě větší počet posádek.
Vzhledem k tomu, že šlo o rozsáhlý a složitý zásah, rozhodl velitel o zřízení štábu velitele zásahu, který je výkonným orgánem pro řešení činností na místě zásahu. Událost se stala v portálu železničního tunelu a bylo tak nutné, aby všechny složky IZS na místě spolupracovaly.
Desítky zraněných a čtyři mrtví
Místo události zajistili policisté. Hasiči uhasili hořící motorovou část lokomotivy a provedli prvotní třídění raněných. Postupně vynášeli osoby z tunelu a předávali je zdravotnické záchranné službě, která zřídila stanoviště pro předlékařskou neodkladnou péči a následný odsun do cílových zdravotnických zařízení.
Identifikaci těchto osob prováděli policisté. Kriminalistický technik společně s kriminalistou výjezdové skupiny pak ztotožnili poškozené a zúčastněné osoby a svědky, provedli ohledání místa nehody, zajistili stopy a vše řádně zadokumentovali.
Na místě bylo celkem 47 zraněných a 4 mrtvé osoby. Cvičení probíhalo nepřetržitě asi čtyři hodiny, což ve skutečnosti odpovídá době trvání takového zásahu. Hlavním cílem bylo procvičit spolupráci a ujednotit postupy při takto závažné dopravní nehodě, která není nereálná, a je tak velkým přínosem, pokud se jednotlivé složky mohou na obdobnou situaci připravovat.
Z důvodu umístění a snahy o minimalizaci omezení železniční dopravy, protože se cvičilo na skutečné trati, kde běžně jezdí vlaky, se zásah odehrával v nočních hodinách. Prostor tunelu byl zvolen také záměrně, aby si všichni vyzkoušeli tento typ zásahu. Celá událost byla pro všechny nesmírně náročná, neboť byly simulovány reálné podmínky. Nejeden z účastníků si tak sáhl na dno svých sil, ale jak se říká: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti!“
Poděkování za spolupráci při realizaci cvičení patří obcím na území Obce s rozšířenou působnost Votice, kterých se cvičení dotklo, votickému starostovi Jiřímu Slavíkovi a také Českým drahám za zapůjčení vlaku.
Tereza Fliegerová, mluvčí HZS Středočeského kraje