O tom, co na letišti, odkud startují i gripeny zajišťující ochranu vzdušného prostoru České republiky, ve čtvrtek 19. ledna nacvičovali, s odstupem informovala mluvčí hasičů Dagmar Zemanová. S poznámkou, že hasiči musí být připraveni na jakoukoliv mimořádnou událost – včetně případné nehody vojenského letadla.

Společné zásahy už jednotky, které běžně působí na opačných stranách oplocení armádní základny, při takovéto příležitosti v minulosti zažily. Naostro. V roce 2012 při přistání havaroval ruský pozorovací letoun An-30 zapojený do projektu Otevřené nebe (přičemž se při požáru popálilo šest z 23 lidí na palubě), v roce 2015 nezvládl přistání stroj JAS-39 Gripen maďarské armády přilétající na cvičení Lion Effort; jeho dva piloti se katapultovali a vyvázli bez zranění. Mimo letiště měla v regionu tragický následek nehoda podzvukového bitevníku L-159, který se v roce 2012 zřítil u obce Radovesnice.

Havárie osobního automobilu u obce Pátek.
Podívejte se: Na nabourané auto ještě další spadlo. Jiný vůz omotal stožár

„Příslušníci Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje z územního odboru Kolín byli seznámeni s bezpečnostními zásadami při případném zásahu u nehody letounů JAS-39 Gripen a L-159 Alca. Podrobně se dozvěděli o technických prvcích a specifických úkonech,“ připomněla Zemanová, že se hasiči dostali pokyny, jak přistupovat k zásahu u různých typů letadel, která na čáslavské základně armáda provozuje. „Praktickou částí instrukčně metodického zaměstnání byl nácvik bezpečného vyproštění pilota z kokpitu letadla ve spolupráci s kolegy z vojenské hasičské jednotky,“ doplnila. S tím, že spolupráce mezi jednotlivými složkami se má nadále rozšiřovat.