„Dobrý den, co vám mohu nabídnout?“
„Dal bych si penaltový bod, ten blíže ke kabinám, prosím. K tomu mi přidejte malé vápno. Pro manželku.“
„Máme tu ještě volný rohový praporek…“
„Děkuji, ten nechci.“
„Dělá to tedy rovných deset tisíc.“

Nechápete?

Tak nějak by mohl vypadat „byznys“, jehož výsledkem bude finanční podpora fotbalovému klubu.

Pro netradiční model získání peněz na údržbu hřiště se letos rozhodli ve Sportovním klubu Úvaly, jehož áčko hraje v divizi a který zaštiťuje i několik mládežnických družstev.

„Získat dostatečně velký obnos peněz v této době je takřka nemožné,“ objasňuje vedení klubu z Prahy-východ, proč vyhlásilo projekt s názvem „Příznivci úvalského fotbalu sobě“.

Princip je jednoduchý. Plánek hřiště v Úvalech rozparcelovali na 456 polí. Ta jsou sice stejně velká. V závislosti na poloze ale různě finančně ohodnocená.
Nejlukrativnější? Hádáte správně: ty se značkami pokutových kopů, středovým bodem či rohovými praporky.

Kdokoli se pak po zaplacení příspěvku, které začínají na tisícikoruně a jejichž přesné výše klub slíbil zveřejnit v nejbližší době, stane exkluzivním patronem dané části hřiště pro aktuální sezonu.

Co za to?

Vedle dobrého pocitu se patroni dočkají zveřejnění svých jmen na stadionu i sociálních sítích. K mání jsou dokonce i zvýhodněné balíčky. „Můžete také vymyslet vlastní pojmenování. Třeba bude jednou míč lítat z Pepíkova rohu na Jirkovu parketu,“ nabádají představitelé klubu. Zcela vážně ale deklarují: „Veškeré získané finanční prostředky budou do jediné koruny investovány do našeho krásného stadionku.“

INSPIRACE Z TEMPA

Duchovním otcem myšlenky je v Úvalech Petr Kostka, v minulosti hráč béčka a později trenér, který je dokonce držitelem licence UEFA B. „Napadlo mě to už loni v létě, když jsem končil sezonu jako trenér béčka a nostalgicky rozjímal po posledním tréninku, jak by naše hřiště mohlo být lepší, a co pro to udělat.“

Trávník nejdříve rozdělil na kousky, aby každý z aktivních lidí okolo klubu zkusil získat peníze v přidělené části. Po měsících poznámek a kreslení ale zkompletoval plán, ke kterému kdysi našel inspiraci v pražském klubu Tempo. „Matně jsem si vzpomněl, že o něčem takovém se někdo bavil v hospodě v době, kdy jsem tam měl syna v žácích,“ přiblížil.

Úvaly skutečně nejsou první, kdo přišel s podobným nápadem. Fotbalisté, kteří jsou doma v pražské části Lhotka, rozparcelováním a nabízením jednotlivých částí široké veřejnosti začali na sklonku loňského roku shánět peníze na rekonstrukci svého stánku.

Akce se tehdy setkala s úspěchem a zájmem sponzorů. „Během měsíce od spuštění byla rezervována a většinou i zaplacena políčka za přibližně tři sta tisíc korun. To je naprosto úžasné. V takový zájem jsme si opravdu netroufali ani doufat,“ rozplýval se pak šéf Tempa Jiří Trunečka.

Petr Kostka věří v podobný ohlas. „Mým cílem je do konce první sezony, tedy do června 2018, získat patrony za 400 tisíc korun. A to bude fuška,“ prozradil.
Povzbuzením jsou už první tři rezervace z řad hráčů hned v prvních dnech po zveřejnění. Věří ale, že lidí, kteří podají úvalskému fotbalu pomocnou ruku, najde mnohem víc…