„Jsou mezi námi starostové, inženýři, podnikatelé, ale i obyčejní lidé. Chceme se proti výstavbě vysokorychlostní tratě bránit a poukázat zejména na obrovský zásah do zdejší krajiny a života lidí, pro něž bude přínos vysokorychlostní trati nulový,“ předeslala veterinářka Martina Nováková z Košic, která vznik spolku iniciovala.

Kudy má vést severní varianta vysokorychlostní trati se můžete podívat ZDE.

Jí i dalším členům spolku vadí prakticky nulová informovanost ze strany Správy železnic, která má vysokorychlostní trať stavět. To ostatně potvrdila i Barbora Otčenášková, která spolek spoluzakládala a zároveň provozuje Dvůr Tuchotice. „Ty informace jsou velmi kusé, musíme si je dohledávat sami. Koupila jsem tady před lety usedlost, kterou jsem dlouhý čas rekonstruovala a dávala dohromady. Líbila se mi příroda, ve které se nachází a zároveň jsem chtěla vdechnout život něčemu, co má historii. Pokud nám ale za kopcem povede vysokorychlostní trať, ztrácí to absolutně smysl,“ popsala Otčenášková.

Plánovaná vysokorychlostní trať (VRT) mezi Prahou a Brnem má vést také přes území Kutnohorska.Plánovaná vysokorychlostní trať (VRT) mezi Prahou a Brnem má vést také přes území Kutnohorska.Zdroj: Správa železnicMezi „VRTáky“ je také starostka městyse Suchdol Jana Rychlíková. Také ona si stěžuje na špatnou komunikaci ze Správy železnic. „Nelíbí se nám to a nelíbí se nám způsob, jakým jsme o celé záležitosti naprosto neinformováni. Hovořím za celé zastupitelstvo Suchdola,“ zdůraznila starostka.

Jediné informace, které obdržela, jsou prý ze společného setkání několika starostů v Malešově z poloviny loňského roku. Osobně ji kvůli výstavbě vysokorychlostní trati v Suchdole nikdo nenavštívil.

Správa železnic přitom tvrdí, že se starosty komunikuje. „Se starosty jsme v kontaktu. Navštívili jsme nejen v tomto úseku všechny obce,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Ilustrační foto
Redukce počtů spojů a omezení kapacity potrvá až do konce příštího roku

Na opakovaný dotaz, zda zástupci Správy železnic navštívili přímo Suchdol, byla odpověď rovněž kladná a odkazovala se právě na loňské setkání v Malešově. „Ano, jednání se uskutečnilo v Malešově 12. června 2020. Byla tam paní starostka a pan místostarosta,“ sdělila Radka Pistoriusová ze Správy železnic.

Není to ale jediná věc, která suchdolské starostce, potažmo celému zastupitelstvu vadí. „Pokud by vysokorychlostní trať měla vést v podobě, v jaké ji Správa železnic prezentuje, rozdělí se naše správní území a úplně se odčlení jedna obec. Třetina území tak bude tratí přerušena,“ vysvětlila Rychlíková.

Doslova ji děsí prý i další věci. „Každých pět minut vlak jedoucí tří set kilometrovou rychlostí je děsivá záležitost. Navíc má být vykácen dobřeňský les, protože tudy má vést tunel. V jeho okolí je prameniště téměř všech našich potoků. To je veliký problém, protože jsme na té vodě defacto závislí,“ vyjádřila své obavy suchdolská starostka.

Ilustrační foto.
Nejvíce obyvatel přibylo v menších obcích, okresní města spíše ztrácejí

Podle mluvčí Správy železnic se má trasa VRT Praha – Brno v této části Kutnohorska začít budovat v roce 2027. Pilotním úsekem má být VRT Polabí. „Nyní se v rámci VRT Polabí začne pracovat na dokumentaci pro územní rozhodnutí a na dokumentaci pro posouzení vlivů stavby na životní prostředí. Dokončení dokumentací předpokládáme v polovině příštího roku. Samotné zahájení stavebních prací by mělo začít v roce 2025, zahájení provozu v letech 2028 – 2029,“ uvedla Friebová.

Zároveň je prý na celou trať připravená studie proveditelnosti, kterou bude na jaře schvalovat Centrální komise Ministerstva dopravy. Ta bude taktéž rozhodovat o přesné podobě vedení trati.