VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vymysleli jsme svůj rozchod. Po pěti letech jsme zjistili, že existuje v Anglii

Horní Chvatliny – Na konci vesnice směrem na Zásmuky skrývají soukromé zahrady malý kus ráje. Tedy hlavně pro milovníky železnice. O tom, co je na Zahradní železnici Zásmucka k vidění a co by mělo vzniknout jsme hovořili se zakladatelem této železnice Františkem Paškem.

28.7.2015
SDÍLEJ:

Zahradní železnice Zásmucka je veřejnosti přístupná jen několikrát do roka. Foto: Deník/ Lucie Mašínová


Co je vlastně zahradní železnice Zásmucka?
Je to železnice na soukromých zahradách, která má rozchod 300 milimetrů. To je takový rozchod, který jsme si sami vymysleli. V podstatě nikde jinde neexistuje.

Z jakého důvodu jste vymysleli svůj rozchod?
Vymysleli jsme ho proto, že takové ty běžné průmyslové rozchody jsou moc velké, tudíž by se toho tady nedalo tolik ztvárnit.

Tudíž jste jediní, kdo má tento rozchod?
Když už jsme ho měli hotový, tak jsme asi po pěti letech zjistili, že takový rozchod vlastně stejně existuje v Anglie. Oni tam však mají rozchod udávaný v palcích, takže mi máme 300 milimetrů a oni asi 304 milimetrů. Nicméně taková dráha tam je na ostrově Man. Angličané tam byli takoví nadšenci jako my tady a jsou do dneška. Mají tam tratě, které jsou třeba deset kilometrů dlouhé a vozí na tom normálně lidi. Jsou to tratě o rozchodu 15 palců, což je 381 milimetrů a je to normálně fungující železnice. Dokonce jsme na internetu zjistili, že prakticky stejně velká železnice jako máme my tady tam vznikla už mezi válkami.

A byla běžně používaná?
Dokonce na ní měli i obrněné vlaky s protileteckými kanóny. Oni to normálně za války používali jako obranu anglického pobřeží proti letadlům. Dodnes v Anglii takové tratě fungují jako něco mezi atrakcí a normálním dopravním prostředkem. Vedou třeba z nějakého panství na jiné panství deset patnáct kilometrů daleko.

Zpět do Chvatlin. Jak dlouhá je současná trať a co se plánuje nového?
Nyní je tu rozchod 300 milimetrů. Je tu zhruba půl kilometru tratí.
V podstatě se nám dostalo nabídky, že nám jeden šikovný človíček vyrobí parní lokomotivu na rozchod 5 palců, což je 124 milimetrů. To je něco méně než polovina toho, co tady máme.

Jak taková lokomotiva vypadá?
Jsou to mašiny, které jsou něco mezi modelem a velkou mašinou. Nicméně model je to opravdu jen v uvozovkách, protože ta mašina váží 150 kilogramů. Je to klasická mašina na uhlí. Měla být hotová z kraje léta, nakonec se to však zdrželo. Příští rok na sezónu by však mělo být vše hotové.

Jak vůbec vznikali lokomotivy, které tu již jsou? Jsou vyrobené dle klasických lokomotiv?
Všechny lokomotivy, které tu jezdí jsou designově odvozené od průmyslových lokomotiv. Například ta červená je odvozenina od průmyslové lokomotivy, která byla továrně vyráběná a používala se na průmyslové železnici. My to však máme zmenšené na polovinu. Ale je to opravdu jen odvozenina. Nelze to přepočítat do přesného měřítka, protože bych se do té mašiny nevešel.

U té vznikající jste však o modelu hovořil…
Ten pěti palcový rozchod, to už bude opravdu v modelovém měřítku, protože tam už se neleze dovnitř do té mašiny, ale sedí se někde na vagóně. Je to vlastně na půl model, který umí vozit lidi.
To tady bude jako doplnění k tomu, co už tady je. Zkrátka tu bude ještě jeden rozchod, na kterém bude jezdit parní lokomotiva.

Ta bude jen jedna?
Je to normovaný rozchod zahradních železnic, takže na to má spoustu lidí lokomotivy.Díky tomu bude možnost, že ti lidé sem přijedou a budou tu jezdit s tou svoji lokomotivou. Když se zadaří, tak tady na tom malém prostoru bude třeba pět parních lokomotiv.

Plánovali jste parní lokomotivu již dlouho?
My jsme slíbili asi před pěti lety, že tu bude parní lokomotiva, ale to je jiná. To je na tento rozchod 300 milimetrů. Jde o parní vůz, který opravdu vzniká, na něm se pracuje. Jen je jeho výroba trochu pozastavená tím, že jsme začali ještě s tím pěti palcovým rozchodem.
Navíc ještě doděláváme rozdělané věci na pozemku. Chceme, aby to tu vypadalo komplexně jako zmenšenina krajiny, aby tu nebyly polovičaté věci. Chceme to mít, aby to bylo pěkné.

Vzniká tu tedy spousta nového. Kdy lidé mohou přijít a podívat se?
Jsou daná data, kdy je otevřeno. Je to šestkrát do roka a vždy koncem měsíce.

Jak často jste tu vy? Jak často na železnici pracujete?
My jsme tu tak často, jak je to možné. Když není sezona, kdy jsme na dovolených, tak jsme tady třeba tři dny v týdnu. Máme to kousek, máme to jako zahradu, tudíž jsme tu pečení vaření. Vždycky alespoň nějakou hodinku dvě se věnujeme železnici.

Vznikne tu tedy někdy ještě více kolejí?
Víc kolejí už tady nebude, než je tu teď. Jen se to zkrášluje, dodělává. Peróny, opěrné zdi, zaštěrkování… Vzadu ve stanici ještě není dodělaná jedna kolej. Navíc stavíme depo na vagóny. Už na ně neprší, ale dodělané to také není.

Přemýšleli jste o tom, že byste železnici pro veřejnost zpřístupnili častěji?
To určitě ne. Jsou to pořád soukromé zahrady. Všude to uvádíme. Stavíme si to tady pro sebe a lidem umožňujeme jít se na to podívat, ale pořád jsou to soukromé zahrady. Pořád to není byznys, je to náš koníček, který chceme lidem ukázat. Ale určitě nechceme více dní, ba naopak je to letos již na hraně.

Kolik přijde za jeden návštěvní den příznivců železnice?
Za den se tu vystřídá tři sta až pět set lidí. Snažíme se je žádat o záznam do návštěvní knihy. Někdy děvčata návštěvníky čárkují. Tudíž čísla jsou opravdu reálná.

Vrací se návštěvníci?
Těžko se to odhaduje, ale myslím si, že tak půl na půl. Polovina jsou lidé, kteří už tu několikrát byli. Líbí se jim tu a vrací se. Zajímá je, co tu je nového a z poloviny jsou to lidé noví, kteří se to dozvědí od svých známých.

Kolik lidí se o železnici stará?
Těžko se to škatulkuje a udává se přesný počet. Kolejiště jsou na pěti pozemcích pěti různých majitelů. První vznikla na mém pozemku, pak lidé, kteří na tom pracovali dokoupili pozemky další. Teď tu mají svoji zahradu se svoji chatkou. Vše je propojené železnicí.
K tomu sem však rádi chodí pomáhat další lidé, kterým se tu líbí. Jsou to vesměs lidé ze Zásmuk. Tudíž nás je kolem deseti, patnácti.

Autor: Lucie Mašínová

28.7.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koncert se konal v nádherném prostředí  zahrady.
63

Marie Rottrová zazpívala v zahradě sázavského kláštera

Hudební program zakončila kapela Telegraf.
89

Telegraf slavil s bývalými členy na pečecké mašince

Historické centrum Kutné Hory provoněly speciality domácí i mezinárodní kuchyně

Kutná Hora /FOTOGALERIE/ – Speciality od domácích pochoutek, přes vysloveně orientální jídla až po biodobroty mohli v sobotu prakticky po celý den ochutnat u celkem čtyř desítek stánků návštěvníci kutnohorského Gastrofestivalu. Ten se odehrál za nádherného, takřka letního počasí v samotném historickém centru města – u chrámu sv. Barbory a v okolí Jezuitské koleje. K ojedinělému gastronomickému zážitku s bohatým doprovodným programem pro dospělé i děti pozval příchozí pořádající Spolek pro obnovu vinařství na Kutnohorsku.

Kostelec patřil keramickým trhům

Kostelec n. Č. l. /FOTOGALERIE/ - 29. ročník keramických trhů v Kostelci nad Černými lesy zahájil starosta města Jiří Kahoun na místním náměstí, na němž bylo spousty stánků s různými keramickými výrobky, šperky, dekorativní výzdobou nebo také květinami. Na zámeckých nádvořích vystoupila kapela mladých muzikantů Junior Stars Band pod vedením Jiřího Mrázka, následovaly mažoretky Berušky z Bezručky a po nich zahrál pečecký ZUŠ band.

Zelená srdce měst nabízejí nejen prostor k odpočinku

Kolínsko - Park by měl být oázou klidu a naprostým protipólem městského ruchu. Mělo by jít o místo, kde se setkávají lidé různých generací. Místo, kde se potkají sportovci, ale také kulturní nadšenci nebo maminky s dětmi.

Dětská pouť ovládla Pečky

Pečky /FOTOGALERIE/ - Už v dopoledních hodinách začal program největší kulturní akce roku v Pečkách. Hasiči otevřeli dveře zbrojnice, aby veřejnosti představili své stroje a pro děti si jako již tradičně připravili soutěže. Náměstí od rána žila díky pouťovým atrakcím a na místní železniční trati jezdily historické vozy.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies