VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vymysleli jsme svůj rozchod. Po pěti letech jsme zjistili, že existuje v Anglii

Horní Chvatliny – Na konci vesnice směrem na Zásmuky skrývají soukromé zahrady malý kus ráje. Tedy hlavně pro milovníky železnice. O tom, co je na Zahradní železnici Zásmucka k vidění a co by mělo vzniknout jsme hovořili se zakladatelem této železnice Františkem Paškem.

28.7.2015
SDÍLEJ:

Zahradní železnice Zásmucka je veřejnosti přístupná jen několikrát do roka. Foto: Deník/ Lucie Mašínová


Co je vlastně zahradní železnice Zásmucka?
Je to železnice na soukromých zahradách, která má rozchod 300 milimetrů. To je takový rozchod, který jsme si sami vymysleli. V podstatě nikde jinde neexistuje.

Z jakého důvodu jste vymysleli svůj rozchod?
Vymysleli jsme ho proto, že takové ty běžné průmyslové rozchody jsou moc velké, tudíž by se toho tady nedalo tolik ztvárnit.

Tudíž jste jediní, kdo má tento rozchod?
Když už jsme ho měli hotový, tak jsme asi po pěti letech zjistili, že takový rozchod vlastně stejně existuje v Anglie. Oni tam však mají rozchod udávaný v palcích, takže mi máme 300 milimetrů a oni asi 304 milimetrů. Nicméně taková dráha tam je na ostrově Man. Angličané tam byli takoví nadšenci jako my tady a jsou do dneška. Mají tam tratě, které jsou třeba deset kilometrů dlouhé a vozí na tom normálně lidi. Jsou to tratě o rozchodu 15 palců, což je 381 milimetrů a je to normálně fungující železnice. Dokonce jsme na internetu zjistili, že prakticky stejně velká železnice jako máme my tady tam vznikla už mezi válkami.

A byla běžně používaná?
Dokonce na ní měli i obrněné vlaky s protileteckými kanóny. Oni to normálně za války používali jako obranu anglického pobřeží proti letadlům. Dodnes v Anglii takové tratě fungují jako něco mezi atrakcí a normálním dopravním prostředkem. Vedou třeba z nějakého panství na jiné panství deset patnáct kilometrů daleko.

Zpět do Chvatlin. Jak dlouhá je současná trať a co se plánuje nového?
Nyní je tu rozchod 300 milimetrů. Je tu zhruba půl kilometru tratí.
V podstatě se nám dostalo nabídky, že nám jeden šikovný človíček vyrobí parní lokomotivu na rozchod 5 palců, což je 124 milimetrů. To je něco méně než polovina toho, co tady máme.

Jak taková lokomotiva vypadá?
Jsou to mašiny, které jsou něco mezi modelem a velkou mašinou. Nicméně model je to opravdu jen v uvozovkách, protože ta mašina váží 150 kilogramů. Je to klasická mašina na uhlí. Měla být hotová z kraje léta, nakonec se to však zdrželo. Příští rok na sezónu by však mělo být vše hotové.

Jak vůbec vznikali lokomotivy, které tu již jsou? Jsou vyrobené dle klasických lokomotiv?
Všechny lokomotivy, které tu jezdí jsou designově odvozené od průmyslových lokomotiv. Například ta červená je odvozenina od průmyslové lokomotivy, která byla továrně vyráběná a používala se na průmyslové železnici. My to však máme zmenšené na polovinu. Ale je to opravdu jen odvozenina. Nelze to přepočítat do přesného měřítka, protože bych se do té mašiny nevešel.

U té vznikající jste však o modelu hovořil…
Ten pěti palcový rozchod, to už bude opravdu v modelovém měřítku, protože tam už se neleze dovnitř do té mašiny, ale sedí se někde na vagóně. Je to vlastně na půl model, který umí vozit lidi.
To tady bude jako doplnění k tomu, co už tady je. Zkrátka tu bude ještě jeden rozchod, na kterém bude jezdit parní lokomotiva.

Ta bude jen jedna?
Je to normovaný rozchod zahradních železnic, takže na to má spoustu lidí lokomotivy.Díky tomu bude možnost, že ti lidé sem přijedou a budou tu jezdit s tou svoji lokomotivou. Když se zadaří, tak tady na tom malém prostoru bude třeba pět parních lokomotiv.

Plánovali jste parní lokomotivu již dlouho?
My jsme slíbili asi před pěti lety, že tu bude parní lokomotiva, ale to je jiná. To je na tento rozchod 300 milimetrů. Jde o parní vůz, který opravdu vzniká, na něm se pracuje. Jen je jeho výroba trochu pozastavená tím, že jsme začali ještě s tím pěti palcovým rozchodem.
Navíc ještě doděláváme rozdělané věci na pozemku. Chceme, aby to tu vypadalo komplexně jako zmenšenina krajiny, aby tu nebyly polovičaté věci. Chceme to mít, aby to bylo pěkné.

Vzniká tu tedy spousta nového. Kdy lidé mohou přijít a podívat se?
Jsou daná data, kdy je otevřeno. Je to šestkrát do roka a vždy koncem měsíce.

Jak často jste tu vy? Jak často na železnici pracujete?
My jsme tu tak často, jak je to možné. Když není sezona, kdy jsme na dovolených, tak jsme tady třeba tři dny v týdnu. Máme to kousek, máme to jako zahradu, tudíž jsme tu pečení vaření. Vždycky alespoň nějakou hodinku dvě se věnujeme železnici.

Vznikne tu tedy někdy ještě více kolejí?
Víc kolejí už tady nebude, než je tu teď. Jen se to zkrášluje, dodělává. Peróny, opěrné zdi, zaštěrkování… Vzadu ve stanici ještě není dodělaná jedna kolej. Navíc stavíme depo na vagóny. Už na ně neprší, ale dodělané to také není.

Přemýšleli jste o tom, že byste železnici pro veřejnost zpřístupnili častěji?
To určitě ne. Jsou to pořád soukromé zahrady. Všude to uvádíme. Stavíme si to tady pro sebe a lidem umožňujeme jít se na to podívat, ale pořád jsou to soukromé zahrady. Pořád to není byznys, je to náš koníček, který chceme lidem ukázat. Ale určitě nechceme více dní, ba naopak je to letos již na hraně.

Kolik přijde za jeden návštěvní den příznivců železnice?
Za den se tu vystřídá tři sta až pět set lidí. Snažíme se je žádat o záznam do návštěvní knihy. Někdy děvčata návštěvníky čárkují. Tudíž čísla jsou opravdu reálná.

Vrací se návštěvníci?
Těžko se to odhaduje, ale myslím si, že tak půl na půl. Polovina jsou lidé, kteří už tu několikrát byli. Líbí se jim tu a vrací se. Zajímá je, co tu je nového a z poloviny jsou to lidé noví, kteří se to dozvědí od svých známých.

Kolik lidí se o železnici stará?
Těžko se to škatulkuje a udává se přesný počet. Kolejiště jsou na pěti pozemcích pěti různých majitelů. První vznikla na mém pozemku, pak lidé, kteří na tom pracovali dokoupili pozemky další. Teď tu mají svoji zahradu se svoji chatkou. Vše je propojené železnicí.
K tomu sem však rádi chodí pomáhat další lidé, kterým se tu líbí. Jsou to vesměs lidé ze Zásmuk. Tudíž nás je kolem deseti, patnácti.

Autor: Lucie Mašínová

28.7.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Velkoosecký vrh 2017.
36

OBRAZEM: Ve Velkém Oseku vrhali nože i sekery

Helena Jiranová (vlevo).

Ptejte se on-line Heleny Jiranové

Jaroslav Svěcený: Na dovolené jsem byl bez houslí. Ke konci jsem měl absťák

Praha /ROZHOVOR/ – Houslový virtuóz Jaroslav Svěcený tvrdí, že jeho pracovní zápřah nemá dobrý vliv na jeho zdraví. Proto se rozhodl zvolnit, více si vybírat koncertní místa. Když se ale s ním bavíte, říkáte si, jak to muselo vypadat, než zvolnil. Chrlí ze sebe jednu myšlenku za druhou, jeden projekt za druhým. A to si jistě ještě mnohé nápady schovává na příště. Jeho život posledních týdnů zasáhly dvě události. Jednak si po dlouhých letech dopřál s manželkou společnou dovolenou u moře. A pak jeho dcera Julie získala třetí místo na prestižní houslové soutěži. O tom všem jsme si povídali.

Na nový zdroj tepla mohou zájemci získat až 127,5 tisíce korun. Jak na to?

Střední Čechy – Příspěvek už nelze získat na čistě uhelný hotel, ale dotace mohou majitelé domků sloužících k bydlení získat na čtyři rozmanité zdroje tepla: na tepelná čerpadla, na kotle spalující biomasu, na plynové kondenzační kotle a na kotle kombinované (tedy takové, v nichž lze vedle uhlí spalovat i biomasu). K nové vlně kotlíkových dotací ve Středočeském kraji, pro niž je připraveno 502,2 milionu korun, to v pátek přišel říci na krajský úřad ministr životního prostřední Richard Brabec (ANO).

Kam za kulturou? Přečtěte si náš přehled!

Kolínsko - Přinášíme vám přehled víkendových událostí na Kolínsku.

Areál Bartoloměje bude stát o miliony méně

Kolín - Po mnoha průtazích a doplňování odpovědí na spoustu dotazů stavebních firem se konečně pohnulo výběrové řízení na obří rekonstrukci celého areálu chrámu sv. Bartoloměje v Kolíně. Radnice už otevřela obálky s nabídkami, celkem byly tři. Nyní běží lhůty na odvolání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení