Postup těžby ve skalickém lomu a současnou situaci pro Kolínský deník komentoval technický ředitel Josef Pelc.
Jak rychlý je postup těžby?
Celková mocnost lomu je sto metrů, takže postup těžby je skutečně pomalý s ohledem na výši těžby, která tu je. Lom má sedm etáží a chceme využít všechny zásoby, které jsou v daném schváleném dobývacím prostoru. Zatím se pořád budeme pohybovat v následujících letech v prostoru povolené hornické činnosti.
Vysvětlil jste záměry lomu petičnímu výboru?
Překvapuje mě, že sem nikdo z petičního výboru nepřišel. Já jsem panu Podlešákovi osobně nabízel, že pokud bude mít zájem, ať mi zavolá a dával jsem na sebe spojení. Dokonce jsem ho sám navštívil a snažil se mu situaci objasnit, ale neviděl jsem ochotu to pochopit. Když někdo přijde a komunikuje s námi, my komunikujeme s ním a jsme ochotni mu všechny informace dát. To nejsou tajné dokumenty. Kdyby měli autoři petice skutečný zájem užít objektivních informací v petici, tak je dostali. Jsme soukromá společnost, ale jsme do značné míry společností veřejnou. To znamená, že zveřejňujeme všechny informace o nás, o našich záměrech, veškerá jednání o stanovení dobývacího prostoru a povolení hornické činnosti.
Kde vidíte největší dopad existence lomu na život obyvatel Stříbrné Skalice?
Osobně vidím největší zátěž pro lidi ze Skalice v dopravě. Kámen je z hlediska svých vlastností jeden z nejlepších jako materiál pro vozovky. Vozí se na tři obalovny, kam směřuje 80% dopravy. Jsou to většinou profesionální dopravci, kteří mají technicky perfektní auta. Zbývajících dvacet procent jsou drobní podnikatelé se starými auty a tam je problém. My nejsme oprávněni říct zákazníkovi, že na jeho vůz materiál nenaložíme. Ze zákona o provozu na pozemních komunikacích zodpovídají za vozidlo provozovatelé a řidiči. Ten, kdo má možnost pokutovat přestupky, je policie.
O problémech víme
Vedoucí dopravního inspektorátu Jiří Procházka: O problémech s dodržováním rychlosti i tonáže víme. Mobilní váhy vlastní jenom Centrum služeb pro silniční dopravu, které je půjčuje. Každý měsíc je máme jeden den k dispozici. Máme vypracovaný plán kontrol pro každý měsíc a podle něj váhy ve spolupráci s centrem umísťujeme. Ve Stříbrné Skalici jsme už byli a chystáme se zase. Je to ale problém. Největší efekt má akce ze začátku, protože řidiči si rychle dají přes vysílačky vědět a na předepsanou tonáž si dávají pozor. Co se týče kontrol dodržování rychlosti, je realita taková, že s pěti dopraváky, které mám k dispozici, celý okres nestihneme obsáhnout. Proto se hlavně kontrolují úseky se zvýšeným počtem závažných dopravních nehod.