VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Očekávala jsem, že důvěra žáků a rodičů se bude budovat mnohem déle

Kolín -  Od září působí na sedmi základních školách v Kolíně tým psychologů a speciálních pedagogů v rámci projektu Chci zůstat ve škole reg. č. CZ.1.07/1.2.33/02.0028 financovaného z EU a OP VK. Jak vypadaly první dva měsíce? To nám prozradila koordinátorka projektu Michala Michlová.

18.12.2013
SDÍLEJ:

Michala MichlováFoto: archiv Michaly Michlové

Jaké jsou zkušenosti se speciálními pedagogy a psychology ve školách? Dají se shrnout do jednoho nebo jsou odlišné?

Je to různé, každá škola má jiné potřeby a dosazené odborníky využívá podle toho. Někde psycholog pracuje především s třídními kolektivy, a to jak primárně preventivně, i když se ve třídě nic neděje, tak i cíleně, když už jsou mezi dětmi nějaké vztahové problémy. Na jiných školách převažuje spíše individuální péče s klienty, ať už dětmi nebo rodiči a nebo s celými rodinami.

Vytížení speciálních pedagogů se také liší na některých školách speciální pedagogové projektu převzali většinu péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jinde pracují spíše doplňkově především s dětmi, které to dle názoru učitele potřebují a které na to nemají papír.

Na některých školách jsou speciální pedagogové jakoby v roli asistentů pedagoga, především ve třídách, kde je větší počet žáků s poruchami učení a poruchami pozornosti.

S kolika žáky a rodiči vaši pracovníci navázali kontakt?

Zatím máme k dispozici pouze výsledky za září a říjen, listopadové zpracováváme. Nicméně i tak jsem příjemně překvapena, očekávala jsem, že důvěra žáků a rodičů se bude budovat mnohem déle.

Za to bych ráda rodičům i žákům upřímně poděkovala, protože bez jejich důvěry bychom projekt nemohli realizovat. Také z toho vyvozuji poptávku rodičovské veřejnosti po odborníkovi, který je přímo na škole, zná její atmosféru a je rodičům, žákům a učitelům k dispozici, když ho potřebují.

Ale zpět k číslům za sledované období psychologové navázali spolupráci s 90 klienty (žáky a rodiči), z nichž čtvrtina dochází na opakované konzultace. Na speciální pedagogy se pak za první dva měsíce školního roku, často po doporučení výchovných poradců, obrátilo 132 klientů a téměř polovina z nich dochází opakovaně na pravidelné intenzivní skupinové či individuální reedukace nebo je jim poskytována individuální dopomoc ve výuce. Za první dva měsíce působení na školách proběhlo celkem 28 vstupů od tříd, se dvěma třídami pak psycholog pracuje intenzivně, vstupy psychologa tam probíhají jednou týdně.

Jak se k situaci staví pedagogové ve školách? Využívají služeb?

Přístup učitelů nás velmi příjemně překvapil. Z praxe jiných škol jsme očekávali prvotní ostych a nedůvěru, ale hned od začátku září se učitelé obraceli na psychology a speciální pedagogy a řešili s nimi situace jednotlivých žáků i třídních kolektivů. Dokonce proběhlo několik setkání učitel-rodič-psycholog, což považuji za nejprospěšnější a nejefektivnější způsob spolupráce při péči o dítě, který mnohdy vyžaduje velkou dávku odvahy jak ze strany rodičů, tak i pedagogů. Učitelé se aktivně zapojili do e-learningového vzdělávání, na některých školách probíhají doplňkové semináře k daným tématům e-learningu.

Jak jsou školy s projektem spokojené?

Proběhla individuální hodnocení s řediteli všech škol. Tři ředitelé jsou, troufám si říci, nadšeni. Dokonce prý jeden ředitel zaznamenal, že si rodiče vzájemně v čase třídních schůzek doporučovali vstup psychologa do třídy, že kolektivu třídy, kam chodí jejich dítě, práce psychologa s dětmi velmi prospěla.

To mi přijde úplně skvělé, hlavně proto, že rodiče zaznamenali změnu a že aktivně spoluvytvářejí a formují školní prostředí.

Tři ředitelé zatím nezaznamenali výrazné odezvy ani z řad pedagogů ani rodičů. Od dvou ředitelů jsme dostali zpětnou vazbu o tom, že by rádi měli větší přehled o tom, jak a kým jsou služby odborníků na jejich školách využívané, což je naprosto pochopitelné vzhledem ke zodpovědnosti, kterou za žáky mají.

Hledáme tedy cestu, jak tuto jejich žádost vyslyšet a přitom respektovat zásadu mlčenlivosti, která je podstatou důvěrného vztahu mezi klientem a odborníkem, především pak psychologem.

Do projektu prý přistoupila nová škola, proč?

Od listopadu naskočila do projektu ZŠ Červené Pečky, která vystřídala 6. ZŠ Kolín. Tam jsme se s vedením školy poněkud lišili v očekáváních od projektu jako takového a od způsobu a obsahu práce odborníků na škole.

Ale jak jsem říkala na začátku, je to o potřebách každé jednotlivé školy a náš přístup rozhodně není jediný správný a nemusí každému vyhovovat. Věřím, že nově zapojená škola naskočí do projektu i s mírným zpožděním hladce a že žáci, rodiče i pedagogové budou našich služeb využívat.

Pro nás je tato spolupráce zajímavá v tom, že se jedná o malou „vesnickou" (snad nikoho neurazím) školu budeme tak mít porovnání toho,zda a jak se liší atmosféra a způsob práce na malé „vesnické" škole, kde se všichni znají, a velké městské škole, která má téměř 600 žáků.

Autor: Lucie Mašínová

18.12.2013
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

I přes déšť obsypali břeh řeky Svitavy diváci. Mladí, starší i rodiny s dětmi se přišli podívat na letošní ročník Neckyády, která byla součástí festivalu Překročme řeku.

Tatecká fošna láká na soutěže na vodě i hudbu

Z utkání Kolín - Pardubice B (0:0, PK 2:4).
AKTUALIZOVÁNO

Vítězem prvního kola Tip ligy se stal Jaroslav Vedral

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Domácí chléb a jiné dobroty bylo možné ochutnat ve Štolmíři

Český Brod /FOTOGALERIE/ - Ve Štolmíři proběhl již tradiční Restaurant day, který byl spojený s veřejným pečením. Akci pořádalo Občanské sdružení M’AM’ALOCA, které svůj vznik datuje od roku 2004. Restaurant day je celosvětová akce, která se koná čtyřikrát do roka a to v únoru, květnu, srpnu a listopadu.

Festival Brod 1995 se definitivně vrátil do místa vzniku Rock for People

Český Brod /FOTOGALERIE/ – Původně to měla být před třemi lety jen oslava dvacetin festivalu Rock for People, který se na českobrodském hřišti Na Kutilce zrodil, když ale areál přestal stačit, přestěhovali jej pořadatelé do Hradce Králové. Nakonec se ale zrodila tradice – vzpomínkový festivalový den za rok nahradil koncert kapely Stromboli a další rok opět festival.

OBRAZEM: Festival Exploration si užily tisíce fanoušků

Benešov - Dlouho očekávaný festival elektronické hudby v Táborských kasárnách v Benešově skončil. Exploration za uplynulé dva dny ale navštívilo tisíce lidí. Mezi fanoušky byla slyšet jak čeština, tak i angličtina, němčina, francouzština nebo maďarština.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení