VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Očekávala jsem, že důvěra žáků a rodičů se bude budovat mnohem déle

Kolín -  Od září působí na sedmi základních školách v Kolíně tým psychologů a speciálních pedagogů v rámci projektu Chci zůstat ve škole reg. č. CZ.1.07/1.2.33/02.0028 financovaného z EU a OP VK. Jak vypadaly první dva měsíce? To nám prozradila koordinátorka projektu Michala Michlová.

18.12.2013
SDÍLEJ:

Michala MichlováFoto: archiv Michaly Michlové

Jaké jsou zkušenosti se speciálními pedagogy a psychology ve školách? Dají se shrnout do jednoho nebo jsou odlišné?

Je to různé, každá škola má jiné potřeby a dosazené odborníky využívá podle toho. Někde psycholog pracuje především s třídními kolektivy, a to jak primárně preventivně, i když se ve třídě nic neděje, tak i cíleně, když už jsou mezi dětmi nějaké vztahové problémy. Na jiných školách převažuje spíše individuální péče s klienty, ať už dětmi nebo rodiči a nebo s celými rodinami.

Vytížení speciálních pedagogů se také liší na některých školách speciální pedagogové projektu převzali většinu péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jinde pracují spíše doplňkově především s dětmi, které to dle názoru učitele potřebují a které na to nemají papír.

Na některých školách jsou speciální pedagogové jakoby v roli asistentů pedagoga, především ve třídách, kde je větší počet žáků s poruchami učení a poruchami pozornosti.

S kolika žáky a rodiči vaši pracovníci navázali kontakt?

Zatím máme k dispozici pouze výsledky za září a říjen, listopadové zpracováváme. Nicméně i tak jsem příjemně překvapena, očekávala jsem, že důvěra žáků a rodičů se bude budovat mnohem déle.

Za to bych ráda rodičům i žákům upřímně poděkovala, protože bez jejich důvěry bychom projekt nemohli realizovat. Také z toho vyvozuji poptávku rodičovské veřejnosti po odborníkovi, který je přímo na škole, zná její atmosféru a je rodičům, žákům a učitelům k dispozici, když ho potřebují.

Ale zpět k číslům za sledované období psychologové navázali spolupráci s 90 klienty (žáky a rodiči), z nichž čtvrtina dochází na opakované konzultace. Na speciální pedagogy se pak za první dva měsíce školního roku, často po doporučení výchovných poradců, obrátilo 132 klientů a téměř polovina z nich dochází opakovaně na pravidelné intenzivní skupinové či individuální reedukace nebo je jim poskytována individuální dopomoc ve výuce. Za první dva měsíce působení na školách proběhlo celkem 28 vstupů od tříd, se dvěma třídami pak psycholog pracuje intenzivně, vstupy psychologa tam probíhají jednou týdně.

Jak se k situaci staví pedagogové ve školách? Využívají služeb?

Přístup učitelů nás velmi příjemně překvapil. Z praxe jiných škol jsme očekávali prvotní ostych a nedůvěru, ale hned od začátku září se učitelé obraceli na psychology a speciální pedagogy a řešili s nimi situace jednotlivých žáků i třídních kolektivů. Dokonce proběhlo několik setkání učitel-rodič-psycholog, což považuji za nejprospěšnější a nejefektivnější způsob spolupráce při péči o dítě, který mnohdy vyžaduje velkou dávku odvahy jak ze strany rodičů, tak i pedagogů. Učitelé se aktivně zapojili do e-learningového vzdělávání, na některých školách probíhají doplňkové semináře k daným tématům e-learningu.

Jak jsou školy s projektem spokojené?

Proběhla individuální hodnocení s řediteli všech škol. Tři ředitelé jsou, troufám si říci, nadšeni. Dokonce prý jeden ředitel zaznamenal, že si rodiče vzájemně v čase třídních schůzek doporučovali vstup psychologa do třídy, že kolektivu třídy, kam chodí jejich dítě, práce psychologa s dětmi velmi prospěla.

To mi přijde úplně skvělé, hlavně proto, že rodiče zaznamenali změnu a že aktivně spoluvytvářejí a formují školní prostředí.

Tři ředitelé zatím nezaznamenali výrazné odezvy ani z řad pedagogů ani rodičů. Od dvou ředitelů jsme dostali zpětnou vazbu o tom, že by rádi měli větší přehled o tom, jak a kým jsou služby odborníků na jejich školách využívané, což je naprosto pochopitelné vzhledem ke zodpovědnosti, kterou za žáky mají.

Hledáme tedy cestu, jak tuto jejich žádost vyslyšet a přitom respektovat zásadu mlčenlivosti, která je podstatou důvěrného vztahu mezi klientem a odborníkem, především pak psychologem.

Do projektu prý přistoupila nová škola, proč?

Od listopadu naskočila do projektu ZŠ Červené Pečky, která vystřídala 6. ZŠ Kolín. Tam jsme se s vedením školy poněkud lišili v očekáváních od projektu jako takového a od způsobu a obsahu práce odborníků na škole.

Ale jak jsem říkala na začátku, je to o potřebách každé jednotlivé školy a náš přístup rozhodně není jediný správný a nemusí každému vyhovovat. Věřím, že nově zapojená škola naskočí do projektu i s mírným zpožděním hladce a že žáci, rodiče i pedagogové budou našich služeb využívat.

Pro nás je tato spolupráce zajímavá v tom, že se jedná o malou „vesnickou" (snad nikoho neurazím) školu budeme tak mít porovnání toho,zda a jak se liší atmosféra a způsob práce na malé „vesnické" škole, kde se všichni znají, a velké městské škole, která má téměř 600 žáků.

Autor: Lucie Mašínová

18.12.2013
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustračné foto

Začaly prázdniny! Kam za zábavou?

Hokejisté Kolína porazili Pelhřimov 9:4.

Kozlové otočili duel s Pelhřimovem a na čtvrtý Nymburk ztrácí už jen jeden bod

Blíží se další ročník soutěže Miss hasička

Benešov – Krásné dívky z hasičských sborů celých středních Čech budou bojovat o přízeň poroty i diváků při soutěži Miss hasička Středočeského kraje 2017, jejíž finále se odehraje v konopišťském amfiteátru.

Kolínské basketbalisty čeká v pondělí televizní duel s USK Praha

Kolín - Třetí kolo nadstavbové skupiny A1 čeká na kolínské basketbalisty v pondělí od 20.15 hodin na palubovce USK Praha. Jedná se o televizní předehrávku, zbývající zápasy jsou na programu až 25. února. Soupeři jsou sousedy v tabulce, USK má na kontě dvanáct výher, Kolín jedenáct, ale také o zápas více.

Zaspat s výměnou řidičáku vás může přijít na 500 až 2000 korun

Výměna řidičských průkazů čeká letos v regionu několik tisíc lidí. Končí totiž desetileté platnosti řidičáků vystavených v roce 2007.

Kolín rozhodl o výhře nad Polnou třemi góly v poslední desetiminutovce

Kolín - V pořadí šesté přípravné utkání sehráli v sobotu fotbalisté Kolína. Jejich soupeřem byl tentokrát Slavoj Polná. Svěřenci Jaroslava Havrdy během utkání ztratili dvoubrankové vedení, ale v závěru střetnutí vstřelili tři góly a připsali si tak vítězství 5:2.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies