Vede totiž na obchvat. Co to pro ně znamená? Hluk, poskakující skleničky v kredenci a znehodnocení pozemků a nemovitostí.A to hlavně kvůli kolínskému obchvatu, který by měl být do konce roku celý otevřen.

Podle zástupců občanského sdružení bojující za klidnou Polepskou, Milana Bartáka a Petra Macíka, je třeba zajistit čtyři věci: bezpečnost, zlepšit technický stav komunikace, převést jízdu nákladních vozidel a kamionů mimo Polepskou ulici, zajistit životní prostředí a zmírnit hluk, smog a prach. Jenže to není tak snadné, jak to zní.„Odehrála se schůzka se zástupci města a kraje, ale problém vyřešen nebyl," řekl nám Milan Barták, který pod jednou vlajkou shromáždil dvě stě sedmdesát podpisů petice.

Na kraj podle slov místostarosty Tomáše Růžičky tlačilo i město, aby situaci na Polepské vyřešili, třeba investicí do tamější silnice. „Kraj ale argumentuje tím, že nemá dost finančních prostředků," vysvětlil.

Obyvatelé po kraji požadují protihluková opatření, na to ale prý také nejsou peníze. „Máme dvě možnosti: buď opravíme silnice, nebo opravíme okna, ale na obě investiční akce nejsou peníze," řekl na schůzce mezi zástupci sdružení, města a kraje Miloš Vacek z Odboru úřadu Středočeského kraje.

Dopravní špička podle jejich slov trvá celý den, v Polepské ulici se prý odehrává hotové peklo. Kolony se tvoří až po hasičskou stanici, auta stojí dlouhou dobu v koloně, s tím souvisí problémy se smogem a prachem," vysvětlil Milan Barták.

Auta podle zástupců sdružení nedodržují povolenou rychlost 50 kilometrů za hodinu, řešení vidí tamější ve snížení rychlosti. „Otázka je, jestli by to situaci s kolonami ale ještě nezhoršilo," přemýšleli lidé z Polepské.

Tomáš Růžička, kolínský místostarosta, za město podle svých slov přislíbil, že navrhne snížení povolené rychlosti. „Bude ale záležet na vyjádření dopravní policie, jedná se totiž o krajskou komunikaci," řekl místostarosta.

Dalším problémem je přejíždění přes propadlé kanály a jejich uvolněné poklopy. „Ty nejsou dostatečně opravené. V nočních hodinách projíždějí kamiony velkou rychlostí a způsobují přejížděním přes uvolněné a propadlé poklopy značný hluk. Domy se klepou, obyvatele budí," popsal problémy obyvatel Milan Barták.

Hluk je prý vyšší, než povolují normy

Podle odhadu obyvatel, kteří v blízkosti ulice bydlí, jsou překračovány limity hluku zejména v nočních hodinách a limity emisí pevných látek, než které povolují normy. „Požadujeme důraznější opatření, ale kraj a město nereaguje, chybí zde důkladná protihluková opatření. Chodci navíc mají problém vozovku bezpečně přejít," řekl Petr Macík. Město se v současné době zajímá o to, jestli kraj nechal lokalitu přeměřit, čeká na získaná data.

Polepskou v současné době aspoň částečně regulují semafory, kromě toho silnici hlídá radar, podle obyvatel ale jen v části mezi stanicí hasičů a vjezdem do areálu bývalého ČSAD.

Není tak prý monitorován nejnebezpečnější úsek mezi ulicemi Orebitská a Plynárenská. „Uvidíme, jak se to osvědčí, zda si nebude někdo stěžovat, že mu svítí do oken," okomentoval řešení místostarosta Růžička komplikovanost situace.

Ulice Polepská by neměla být jediná, kterou by vozidla mohla využívat pro napojení se na obchvat, hlavně kamionová doprava by měla směřovat přes lokalitu Šťáralka.

Problém je navíc v přilehlé Královské

Kritická situace není podle zástupců sdružení řešena ani v Královské ulici směrem k tiskárně OTK v otázce bezpečnosti. „I přes zákaz vjezdu pro nákladní vozidla touto komunikací oboustranně projíždějí, vyhýbají se vjížděním na chodník. Po zjednosměrnění ulice Orebitská se tu tvoří kolony vozidel, které znemožňují přecházení komunikace a vyjíždění vozidel z přilehlých objektů," řekli zástupci sdružení.