VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Molo osiřelo, Kolín definitivně přišel o výletní loď

Kolín – Léto klepe na dveře a s ním i veškeré radovánky u vody, ve vodě či na vodě. Počínaje tímto létem ale Kolín o jednu vodní atrakci přišel. Výletní loď Kolinea kotvící několik let u Kmochova ostrova, odplula. Ne ovšem na vyjížďku s výletníky, ale definitivně. Její provoz už nešlo utáhnout.

5.6.2015
SDÍLEJ:

Výletní plavby lodí Kolinea přinášely romantiku a pohoduFoto: DENÍK/ Jana Martinková

Proč se ve městě na řece nedaří projížďkám výletním parníkem, jsme si povídali s dnes již bývalým provozovatelem lodi Kolinea Františkem Martínkem.

Kde teď vlastně Kolinea je?
Od tohoto jara už je v Trenčíně, bude jezdit na Váhu. Je v rekonstrukci, celá se předělává, bude vypadat téměř úplně jinak a Kolinea se už jistě jmenovat nebude. Co mám zprávy, znovu spustit na vodu by se mohla už tak za měsíc.

Jak se do Trenčína dostala?
Pozemní cestou. Nakládala se v Týnci nad Labem, kam se tedy uskutečnila její poslední plavba po Labi. Měli jsme i malé posezení a rozloučení s lidmi, kteří ji měli rádi.

Prodej jste zvažoval dlouho a dlouho se snažil provoz lodi udržet. Co bylo popudem k rozhodnutí?
Rozhodnutí už prostě muselo padnout. Ať Kolinea jde a slouží tam, kde ji budou mít radši.

Proč se ve městě, které má řeku, výletním lodím nedaří?
Je to složitější. Prvotní chyba byla domnívat se, že když se v sezóně každý den vypluje s určitým počtem lidí, počáteční investice se za sedm let vrátí a bude to fungovat. Fungovalo by. Jenže na každodenní vyplutí se nenašli pasažéři. Labe je evropsky významným vodním tokem, to je terminus, znamená to něco jako dálnice mezi řekami, jiná taková řeka v republice není. V každém městě na takové řece by podle mě měla být loď, která bude sloužit jeho obyvatelům. Jenže v Kolíně se to prostě nepovedlo. Smutné je i to, když se dříve dělávaly plavby s určitou politickou stranou, jezdilo se lodí z Poděbrad. Proč by se podporoval místní podnikatel s místní turistickou atrakcí, že? Nicméně musím říct, že poslední člověk, který měl vztah k vodě, byl Jiří Buřič, který tehdy pomohl s přístavním molem.

Změnilo se něco s nástupem nové radnice?
Nezměnilo. Podpory se nám nedostalo. A loď sama ve městě, kde není aktivní turistický ruch, se těžko uživí. Byly akce firemní, školní, ale ne tolik, aby to stačilo. Výletní loď v podstatně menších Poděbradech živí lázeňští hosté, v Pardubicích je zase magistrát spolumajitelem lodi a i další města jako Děčín a Litoměřice se nebojí a podporují plavbu provozovanou soukromníky.

Pokoušel jste se něco podobného vytvořit v Kolíně?
Mnohokrát. Psal jsem dopisy, návrhy, nabídky. Když není ve vedení města alespoň trochu fanda v tom nejlepším slova smyslu, nemůže to fungovat. Přestože třeba jiné vyjížďky město pravidelně a ne zrovna málo podporuje. Někdo obnovuje výletní jízdy po kolejích, já se snažil obnovit výletní plavby po Labi. Jenže sám za sebe, ne pod hlavičkou občanského sdružení. Nedostal jsem co do podpory téměř nic. Přitom provozní náklady nebyly nikterak obří – zhruba 10 litrů nafty na hodinu, tedy na výletní plavbu do Klavar to bohatě stačilo. Samozřejmě jsou jednou za čas náklady na údržbu apod.. Podtrženo, sečteno – aby se udržel provoz výletní lodi v Kolíně, musel bych ho dotovat z jiné činnosti, jenže já musel naopak vydělat jinde na splátky. A to nešlo dělat donekonečna.

František Martínek

Myslíte, že je ještě někdy možnost, že by Kolín výletní loď měl?
Pokud to někdo bude chtít, šance je vždycky. Moje nabídka zastupitelstvu, že bych loď provozoval, spravoval, že by mohla fungovat třeba na mou koncesi, stále platí, nicméně není s kým se o tom bavit, když není zájem. Myslím, že je velká škoda, že Kolín o výletní loď přišel, ale třeba jsem jediný, kdo si to myslí…

Autor: Jana Martinková

5.6.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Náměstí v Kostelci ožilo keramickými trhy.
69

Kostelec patřil keramickým trhům

Ilustrační foto

Zelená srdce měst nabízejí nejen prostor k odpočinku

Dětská pouť ovládla Pečky

Pečky /FOTOGALERIE/ - Už v dopoledních hodinách začal program největší kulturní akce roku v Pečkách. Hasiči otevřeli dveře zbrojnice, aby veřejnosti představili své stroje a pro děti si jako již tradičně připravili soutěže. Náměstí od rána žila díky pouťovým atrakcím a na místní železniční trati jezdily historické vozy.

Muž se zastal taxikářky, útočník ho pobodal

Kutná Hora - V pátek v půl sedmé večer došlo ke konfliktu mezi čtyřiapadesátiletým mužem a taxikářkou.

OBRAZEM: Modely železnic přilákaly spousty návštěvníků

Pečky - Miniaturní lokomotivy, vagóny a přírodní scenérie. To mohli vidět návštěvníci tradiční výstavy modelových železnic, která je největší v České republice. Tradičně se koná ve stejný termín jako městská akce nazvaná Jede, jede mašinka a je její součástí. Letos tomu nebylo jinak.

Po 75 letech Gabčík a Kubiš znovu v Praze zaútočili na Heydricha

Praha - Po 75 letech dnes znovu českoslovenští parašutisté Jozef Gabčík a Jan Kubiš zaútočili na říšského protektora Reinharda Heydricha. Zatáčku v pražských Holešovičkách, kudy jeho auto v roce 1942 jelo a která byla později přestavěná, nahradila pro historickou rekonstrukci nedaleká v Zenklově ulici. Akci přihlížely stovky lidí. Výročí připomíná také vojenský tábor v Libni, jeho součástí je i replika stíhačky Spitfire.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies