Místo 20 tisíc korun zaplatíte 25 tisíc. Koalice ho odhlasovala v počtu 24 zastupitelů pro návrh, proti byli pouze dva, jeden se hlasování zdržel.

Co to ale nově pro motoristy znamená a proč zvýšení o pět tisíc korun znamenalo urputnou diskuzi? Jak na zasedání zastupitelstva řekl místostarosta Tomáš Růžička, město chce zdvihnutím poplatku reagovat na zvýšenou potřebu parkování 
v centru a poblíž něj. „Změnou vyhlášky a úpravou ceny vyhrazená místa nerušíme. Je to ale nadstandard, výše poplatku nebyla od roku 2005 navýšena,“ vysvětlil. Navýšení poplatku, jak řekl, se však netýká držitelů ZTP, kterých je nyní 76.

Zvýšení poplatku má chránit běžné motoristy

Místostarosta dále zmínil, že motoristé stále mají možnost využít parkovací kartu,
 a to i podnikatelé, které parkovací karta typu B vyjde ročně na 7 tisíc korun bez DPH. „Oproti loňsku byla symbolicky zlevněna o 200 korun,“ řekl. Zvýšení poplatku za vyhrazené stání je podle něj ochrana běžných motoristů. „Stále se navyšují počty aut, máme nedostatek parkovacích míst. Vyhrazené místo pro jedno vozidlo, nebo skupinu vozidel, považuji za nadstandard. Tomu by měl odpovídat i poplatek,“ řekl.

To ale narazilo u opozice. Jan Hora argumentoval tím, že se to dotkne živnostníků, například restauratérů. „Chtěl bych se zeptat, zda jste počítali, kolika živnostníků se toto zvýšení bude týkat. Pět tisíc korun navíc, to je hodně uvařených káv,“ prohlásil zastupitel. 

Zastupitel Jan Hora dále argumentoval tím, že zatímco státním institucím navýšení poplatku vadit nebude, podnikatelé v historické části města to pocítí. „Tržby klesají, hoteliéři a majitelé restaurací nezdražují, naopak musejí svoje služby zlevňovat. Přijde mi to nemístné zdražení," řekl.

Návrh města neváhal označit za nevstřícný krok, na který doplatí centrum města. „Když projdete centrum města, uvidíte, jak restaurace a penziony umírají," podotkl.

Musíme bránit obyvatele centra, řekl místostarosta

Kolínský místostarosta Tomáš Růžička však argumentoval tím, že v centru města je nutné bránit občany, kteří tam bydlí a potřebují parkovat. „Všichni se sem bohužel postupem doby nevejdeme, počet aut neustále roste," řekl.

Dále uvedl, že v tuto chvíli je počet parkovacích míst pro držitele parkovacích karet typů A i B zhruba 200. „Co se týká celé zóny, tedy centra i přilehlých komunikací, tak prodaných karet je 209," řekl.

Parkovací místa v centru jednou dojdou

Podle něj to znamená jediné: 
s narůstajícím počtem vozidel není možné uspokojit potřebu obyvatel centra města, co se týká parkování. „Vyhrazená místa jim tu možnost do budoucna ještě ubírají," podotkl. Dále řekl, že částka pět tisíc korun odpovídá inflaci za deset let, co se s výší poplatku za vyhrazené stání nehýbalo.

Jan Hora dále rozporoval cenu parkovací karty a vyhrazeného stání. Na zasedání zastupitelstva totiž řekl, že v centru často parkují firemní auta, za což platí 7 tisíc korun – za parkovací kartu.

O ulici dál ale penzion musí zaplatit za vyhrazené místo 25 tisíc. „Taková částka se mi vůči živnostníkům a podnikatelům zdá nemorální," uzavřel svůj argument.

Rozdíl mezi typy parkování

Zásadní rozdíl však je ten, že parkovací karta je vystavená na konkrétní poznávací značku auta, je tedy nepřenosná. Zato na vyhrazeném stání může parkovat i skupina aut, například více aut jedné firmy.

Návrh na zvýšení poplatku o pět tisíc korun nakonec koalice odhlasovala, návrh prošel.