Myslíte si, že je kvalita vzdělání na malotřídních školách dostačující?

Všechny školy včetně těch malotřídních se řídí jedním školským zákonem. Malotřídní školy tedy musí splňovat stejná kritéria kvality jako „velké školy". Kvalitu vzdělávacího procesu hodnotí Česká školní inspekce. Jako matka tří synů jsem si vždy vážila osobního a individuálního přístupu k dětem a dobrého klimatu ve třídě i škole. Podle mého názoru je kvalita vzdělávání na malotřídních školách kvalitní a již dávno přizpůsobená různorodosti našich dětí, což ve velkých školách jde realizovat s velkými obtížemi.

V čem vidíte výhody malotřídních škol?

Menší počet dětí ve třídě umožňuje individuální přístup k žákům, a to jak v oblasti vzdělávací, tak jejich osobních a sociálních potřeb. Malotřídní školy také učí spolupráci různě starých dětí zároveň vyžaduje i větší samostatnost dětí.

Ilustrační foto.
Malotřídní školy: více času pro žáka i nápor na učitele

Jaké jsou podle vás nevýhody těchto škol?

Obecně se považuje za nevýhodu sloučená výuka dvou a více ročníků. To ale já osobně nepovažuji za nevýhodu. Tento způsob výuky umožňuje nadaným postupovat rychleji a větší samostatnost dětí. Vše je samozřejmě vykoupeno výrazně náročnější přípravou ze strany učitele, což je nedoceněno.

Myslíte si, že je vhodné, aby se učily děti různého věku v jedné třídě?

Nemyslím si že to je nevhodné, pokud je třída funkční mohou starší děti mladším v ledasčem pomoci. I kdyby se jednalo o banality, jako je příprava školních pomůcek před výukou. Už jen ten fakt, že někomu pomáhám a je mi pomoženo, je z mého pohledu důležitý výchovný moment.

Tradiční velká jarní akce se v prostorách empírového zámku konala v neděli 23. dubna.
OBRAZEM: Kačina hostila Zámeckou pouť

Jaký mají podle vás malotřídní školy význam?

Domnívám se, že mají potenciál pro alternativní výuku, kterou hledá stále více rodičů. V malé škole je větší možnost podchytit aspekty rizikové chování a pracovat s nimi šikana, záškoláctví, užívání návykových látek. I tento fakt bude postupem času, dle mého, důležitým a vyhledávaným aspektem rodičů, kteří se zajímají o to v jakém prostředí je jeho dítě vzděláváno.

Myslíte si, že je škoda, že tento druh škol zaniká?

Proč si myslíte, že tento druh škol zaniká? Já osobně nic takového nepozoruji. Naopak sleduji vznik řady menších soukromých škol s individuálním přístupem do kterých dávají rodiče děti i za cenu značné finanční zátěže rodiny. Jak jsem poznala, malotřídky v regionu, mohou směle konkurovat soukromým školám.

Jak MAS Podlipansko podporuje tento druh škol?

Místní akční skupina Podlipansko podporuje spolupráci mezi všemi školami, vzájemnou výměnu zkušeností, inovativní vzdělávání.

Oslavy Dne Země děti zakončily procházkou k barevným kontejnerům na tříděný odpad a nasbírané odpadky vzorně roztřídily.
OBRAZEM: V divišovské školce oslavily Den Země tříděním