S nohou na spojce čekám mezi desítkami dalších řidičů. Je krátce před osmou ranní, řada aut se táhne od světelné křižovatky směrem k malému kruháku v Legerově ulici. Denní obrázek.

Situace by byla ještě horší, kdyby kruhových objezdů nebylo. V Kolíně jich je na hlavních komunikacích osm. Podle vedoucího odboru kolínské dopravy Jiřího Jeřábka je přínos kruhových objezdů jednoznačný. „Pozitivní význam mají bez diskuze. Snížil se počet dopravních nehod a zvýšila se propustnost křižovatek,“ řekl Jeřábek a dodal: „I Masarykova ulice se díky kruhovým objezdům zklidnila. Většina řidičů tady dodržuje padesátku, bezpečnost ulice se školami, plaveckým bazénem a množstvím lidí se rozhodně zvýšila.“ Všechny tři kruhové objezdy na Masarykově ulici jsou rozebíratelné s hlínou uprostřed. Pokud by se musel uzavřít z nějakého důvodu hlavní tah, nebyl by problém udělat rychlou stavební úpravu a dopravu pustit tudy.

Jiří Jeřábek vyvrací i mýtus malého průměru kruháků: „Nejsou projektovány od stolu. Hlavním kritériem je poloměr zatáčení vozidel. U gymnázia se bez problémů vytočí i nákladní auto.“ Šéf odboru dopravy neopomene připomenout ani situaci v Evropě: „Znám daleko menší kruhové objezdy po evropských městech a tvrdím, že problém není ve velikosti kruháku ale v řidiči.“

Kruháky i u nás rostou jak houby po dešti. jejich finanční náklady se odvíjejí od velikosti. Vetší kruhový objezd typu toho u gymnázia se pohybuje kolem dvou milionů. Ty menší potom stojí několik desítek tisíc. Rozebíratelné sestavené z bloků vyjdou kolem sta tisíc korun.
O jejich smysluplnosti se může spekulovat, ale čísla mluví jednoznačně v jejich prospěch. Jedinou výjimkou je nechvalně proslulý kruhák u Lidlu. Na vině častých nehod je jeho nešťastné řešení.

U Lidlu

V pomyslném žebříčku karambolů vede kruhová křižovatka u kolínského Lidlu. Stane se tu okolo deseti dopravních nehod do měsíce. Patří podle kolínského policejního ředitelství patří mezi nejrizikovější místa v regionu, co se týká karambolů. „Ke nehodám dochází především vinou nedání přednosti v jízdě a k nesprávné jízdě v jízdních pruzích,“ potvrdil bývalý šéf dopravní policie v Kolíně Jiří Procházka. Nutné je však podotknout, že na vině je zejména špatné řešení kruháku. Zmiňované místo je tedy trnem v oku velké většině šoférů. Jeho osud není lhostejný ani samotné policii, která dala podnět na změnu řešení. (zeh)