Pravá noha, levou rukou pevně chytit zábradlí, přehmátnout, přenést váhu na druhou nohu, lehce sklouznout. Výuka bruslařů začátečníků? Ani omylem. Tímhle způsobem se snažila většina zejména dříve narozených lidí přejít ledovkou pokrytý chodník na Masarykově mostě v Kolíně. Jak jsme již informovali, ten se doslova změnil v pondělí v kluziště.

„Je to hrůza, vůbec se nedá jít,“ stěžovala si starší paní, která při chůzi ručkovala po zábradlí ve snaze nespadnout. Přizvukoval i třicetiletý Petr. Ten šel sice hrdě středem namrzlého chodníku, ale jeho opatrné našlapování svědčilo o mantinelech hrdosti. „Proč to někdo neposypal“ logicky se podivoval?

Chodník je městskou komunikací, na jejíž údržbu má Kolín uzavřenou smlouvu s AVE. Podle tiskového mluvčí společnosti AVE Borise Kudláčka nejsou stanoveny přesné podmínky, za kterých pracovníci vyjíždějí sypat. „Zásahy na zimní údržbě komunikací a chodníků se provádějí v závislosti na vývoji počasí. To znamená, že se jezdí tehdy, když to vyžaduje situace. Pak je jedno jestli je to ve dne, nebo v noci,“ uvedl.
Kdo posoudí, že situace nazrála? Tedy že po chodníku se nedá jít?

„Zásah vyhlašují dispečeři. Ti vykonávají každé dvě hodiny kontrolní jízdy a sledují stav komunikací. Je čistě na jejich posouzení, zda stav chodníků a ulic odpovídá bezpečnému provozu a pohybu, nebo je nutné komunikace chemicky ošetřit,“ vysvětlil Kudláček s tím, že zvýšená pozornost se věnuje nejfrekventovanějším chodníkům či místům se zvýšeným nebezpečím námrazy.

Kde se tedy stala chyba? Podle mluvčího společnosti by neměl být ani problém v nedostatku lidí. „Na zimní údržbě se podílí celkem 16 lidí. Z toho 5 jsou dispečeři a 11 je pracovníků obsluhující mechanizaci,“ vypočítal. Ti se střídají ve službách, drží i pohotovosti. Ani techniky neubylo proti minulým letům. „Počet mechanismů na zimní údržbu zůstal stejný jako u předchozího provozovatele technických služeb,“ potvrdil. „Přesto to děsně klouzalo,“ shodli se všichni na ledovce chodníku.