Fakt, že k rozdělení na etapy bylo Ředitelství silnic a dálnic nuceno přistoupit právě kvůli nedořešeným majetkoprávním vztahům, včera opět potvrdil Ředitel Správy Praha ŘSD Tomáš Jílek. První úsek v okolí budoucího mimoúrovňového křížení u dnešní křižovatky výpadovky z Kolína a odbočky na Novou Ves je podle jeho slov bez problémů, vše je vyřešeno, staví se. Třetí úsek čeká na stavební povolení, žádost o něj by měla odejít tento týden. S otazníkem jsou sudé úseky, tedy druhý a čtvrtý. „Dobíhají jednání o výkupu nezbytných nemovitostí, sjed〜návají se smlouvy o věcných břemenech,“ uvedl Tomáš Jílek. „U čtyř vlastníků je situace stále neuzavřená,“ upřesnil.

A zrovna v jednom z nedořešených úseků je zákonem schválnosti stavba, jež je klíčovou z hlediska dodržení lhůt stavby. „Jde o most přes Štítary. Buď nám vývoj jednání dovolí uvést celou stavbu obchvatu do provozu do konce roku 2010, nebo nabereme skluz, pokud se majetkoprávní problémy protáhnou,“ řekl.

„Probíhá vyvlastňovací řízení, běží lhůty, je zde snaha o domluvu, věc je stále živá, neuzavřená,“ potvrzuje starosta Jiří Buřič.

Archeologové pokračují Na trase budoucího obchvatu se dnes stále činí archeologové. Prozkoumáno mají kolem 60 procent trasy, zhruba během června by měli mít hotová všechna místa, kde je provedena skrývka ornice. Zbývat bude Šťáralka, kde se začne po skrývce. „Většina ploch je archeologicky pozitivních. Věděli jsme to předem, ale obrovská hustota nálezů nás až zaskočila,“ shrnula rok práce na archeologickém průzkumu budoucí trasy obchvatu Kolína jeho vedoucí Radka Šumberová. V číslech vyjádřeno – z 30 odkrytých hektarů se archeologické zajímavosti našly na 25 hektarech. A nejdou to ledajaké nálezy. Patří k nim největší pravěký rondel v Evropě s 50 metrů širokou opevňovací soustavou, několik sídlišť, pohřebišť a dalších nálezů.