VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavební práce na novém železničním mostu začínají

Kolín - Most se staletou historií, který spojuje železniční trať mezi Kolínem a Nymburkem, nahradí zbrusu nový následovník. Stavba za více než miliardu by měla stát vzimě2010.

8.7.2009 1
SDÍLEJ:

Vizualizace nového železničního mostu.Foto: archiv Ředitelství vodních cest ČR

Jednu z dominant kolínského labského panoramatu nahradí technicky vyspělejší nástupce. Železniční most poblíž kolínské elektrárny, který v Kolíně stojí již od roku 1908, bude muset ustoupit v zájmu lodní dopravy na Labi. Jeho podjezdná výška pro lodě je totiž nevyhovující.

Kolínský železniční most je třetím, a zároveň posledním mostem, který musí být upraven, aby vyhovoval vodní cestě z Mělnického přístavu do elektrárny Chvaletice. Předchozí dvě stavby, mosty v Nymburce a Poděbradech jsou byly již dokončeny v předchozích letech. „Kolínský most je technologicky nejnáročnějším projektem, jelikož je nutné vybudovat kompletně novou konstrukci,“ uvedl Jan Bukovský, vedoucí oddělení rozvoje Ředitelství vodních cest ČR (ŘVCČR), pro které je zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti plavebního provozu na labské cestě jednou z hlavních priorit.

Stařičký most nesplňuje výšku

Původní most, který by byl kvůli technologickému stáří nucen být nahrazen v horizontu deseti let i bez požadavku lodní dopravy, umožňuje podjet lodím do výšky 4,35 metrů. Moderní mosty ale potřebují splňovat výšku 5,25 m. Nový most by navíc mohl v budoucnu mít také pohyblivou část, která se v případě potřeby zvedne na podjezdnou výšku 7 metrů. „Po technické stránce bude na tuto výhledovou změnu vše připraveno. Počkáme ovšem, až pro toto zvýšení vznikne reálná potřeba,“ objasnil ředitel ŘVCČR, který možnou nutnost vybudování zdvižné části vidí až se spuštěním činnosti logistického centra v Pardubicích.

Dopravu zachovají na jedné koleji

Proti stávajícímu stařičkému mostu bude mít nový také další výrazné odlišnosti. Kolos bude dlouhý 138 metrů, široký 16,8 metrů a jeho váha dosáhne 1374 tun. Celá stavba bude do Kolína přepravována po velkých částech z mostárny ve Slaném. Největší změnou však bude fakt, že ho budou tvořit dvě nezávislé mostní konstrukce. Tato změna byla do projektu zařazena proto, aby stavba naprosto neochromila železniční dopravu na trase Kolín – Nymburk a byla tak umožněna cesta alespoň na jedné koleji.

Přesto se cestující musí připravit na výluky na této trati. První by měly přijít od 12. října do 1. listopadu, kdy se budou vkládat nové kolejové spojky v části Kolín – Zálabí a následně v průběhu roku 2010. „Výluky se nejvíce dotknou nákladní dopravy. Přesto změny v osobní dopravě budou předem v čas avizovány na obvyklých místech a bude zajištěna náhradní autobusová doprava,“ uvedl ředitel stavby Bedřich Šafařík.

V červnu proběhlo předání stavby a od dnešního dne byly zahájeny samotné práce. Od září bude z důvodu rekonstrukce dočasně uzavřen přejezd v Tovární ulici a do roku 2010 budou také probíhat stavební úpravy v ulici Luční.

Opravy se dočkají zbývající nástupiště

Výhodou pro cestující bude určitě fakt, že díky této rekonstrukci bude také kompletně přebudováno 4. a 5. nástupiště na hlavním nádraží v Kolíně, která původně plánována nebyla.

Projekt za zhruba jednu a čtvrt miliardy korun bude hrazen z evropských i státních financí. Ukončení stavby bude v prosinci roku 2010.

Autor: Martin Petřík

Místo události:
8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jak reklamovat koupený dům či byt

Restaurant Day a pečení chleba ve Štolmíři
31

Domácí chléb a jiné dobroty bylo možné ochutnat ve Štolmíři

Festival Brod 1995 se definitivně vrátil do místa vzniku Rock for People

Český Brod /FOTOGALERIE/ – Původně to měla být před třemi lety jen oslava dvacetin festivalu Rock for People, který se na českobrodském hřišti Na Kutilce zrodil, když ale areál přestal stačit, přestěhovali jej pořadatelé do Hradce Králové. Nakonec se ale zrodila tradice – vzpomínkový festivalový den za rok nahradil koncert kapely Stromboli a další rok opět festival.

OBRAZEM: Festival Exploration si užily tisíce fanoušků

Benešov - Dlouho očekávaný festival elektronické hudby v Táborských kasárnách v Benešově skončil. Exploration za uplynulé dva dny ale navštívilo tisíce lidí. Mezi fanoušky byla slyšet jak čeština, tak i angličtina, němčina, francouzština nebo maďarština.

Louka pod Okoří přilákala na festival tisíce návštěvníků

Střední Čechy /OBRAZEM/ - Miro Žbirka, MIG 21, Václav Neckář, No Name, Marek Ztracený & Marta Jandová, Eddie Stoilow, Vypsaná fiXa - legendy české populární hudby vystoupily v sobotu na louce pod hradem Okoř. Konal se zde oblíbený letní hudební festival.

Radní budou diskutovat s obyvateli sídliště

Kolín – Výjezdní zasedání městské rady se už nekonají jen v příměstských částech Kolína.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení