VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň

Kolínsko – Léto je jako stvořené k venkovním aktivitám. Je však vhodné sportovat v tropických teplotách? Kdy je vhodné běhat nebo jezdit na kole? A jak je to s pitným režimem a stravou? O tom jsme hovořili se Zuzanou Víznerovou, která miluje sport, dodržuje zdravou stravu a předcvičuje piloxing.

12.8.2015
SDÍLEJ:

Zuzana VíznerováFoto: Deník/ Lucie Mašínová

V tropických teplotách jsme mnohdy rádi, že vůbec dýcháme, je vhodné cvičit?
Lidi, kteří jsou zvyklí, se každý den hýbat, tak je určitě ani extrémní teplo nezastaví. Dokonce jsou i sporty jako Bikram Yoga, která se cvičí ve 42 stupních a lidé to milují. Tělo je však při takto extrémních teplotách dehydrované a je ho poté potřeba zase zavodnit.

U venkovních sportovních aktivit je dobré počkat do večerních hodin, když už slunce tolik nepálí, anebo začít den podobně jako hollywoodské hvězdy či top manažeři, kteří vybíhají už za východu slunce do parků a ulic měst a užívají si sportu, když ostatní ještě spí, protože vědí, že už by si přes den ani večer na sport čas ani energii nenašli. Po běhu následuje vlažná osvěžující sprcha, výživná snídaně a úspěšný den může začít, metabolismus je nastartovaný a energie z těla přímo tryská.

Jaký sport bychom tedy měli raději vynechat?
Určitě by se rekreační a příležitostní sportovci měli vyhýbat venkovním aktivitám, které jsou náročné na fyzickou kondici – běh či jízda na kole do terénu či běhavé venkovní sporty, jako je fotbal či tenis, to by bylo asi vhodnější nechat až teplota klesne pod 25 stupňů.

Hovořila jste o tom, že není vhodné sportovat venku. Jak je to s tréninky piloxingu? Přeci jen je to velká zátěž, pokračují lekce v těchto horkých dnech? Je vhodné teď začínat, pokud jsem předtím nikdy toto cvičení nedělala?
Piloxing funguje i přes prázdniny, ale v těchto extrémních vedrech si užíváme krátkých letních prázdnin a motivujeme se přes facebookové stránky ke sportovním výkonům a lepším stravovacím návykům. Piloxing je určitě sport, se kterým můžete začít kdykoliv, každý si tempo upraví podle svých možností a schopností.

Kolik bychom toho asi měli vypít v horkých letních dnech, pokud naše tělo „zatěžujeme" sportem?
Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň. Během dne bychom měli vypít alespoň dva litry tekutin, v tomto teplém počasí nebo při sportu samozřejmě ještě trochu více nad dva litry.

Nejideálnější je pít pitnou vodu z vodovodu nebo pramenité vody, které mají nižší obsah rozpuštěných minerálních látek než například vody minerální. Můžeme je pít dlouhodobě, a to bez obav, že bychom přijímali nadměrné množství minerálů a soli. Dobré jsou také neslazené ovocné či bylinné čaje.

Vyvarovat bychom se měli sladkých nápojů, které obsahují v podobě cukru tzv. prázdné jouly, které nedodají do těla nic jiného než energii. Nejvíce energie v sobě skrývají právě džusy a sladké limonády. Litr stoprocentního džusu anebo kolového nápoje představuje více jak 30 kostek cukru. Kostka cukru obsahuje v průměru 80 kJ. Takový džus má energetickou hodnotu v průměru 2 500 kJ, což je asi polovina denní dávky energetického příjmu například při hubnutí.

Jak bychom se měli (nejen) v těchto dnech stravovat?
Stravování to je kapitola sama o sobě. Ale když budu hodně stručná, ideální jsou lehce stravitelná jídla a pokrmy. Ideální jako svačiny či předkrmy jsou zeleninové polévky – brokolicová, rajčatová s mozzarellou – můj osobní typ, lehké a hlavně výživné jídlo, rajčata i brokolice jsou super potraviny, plné antioxidantů. Prostě geniální věc na všechny způsoby.
Jídelníček by měl být minimálně o třech chodech, ideální je pět jídel denně. Kvalitní bílkovina by měla být základem každého správného jídelníčku v horku i v zimě, ať už je to živočišná bílkovina v podobě masa, ryb, mléčných výrobků anebo rostlinná v podobě luštěnin, sojového masa, seitanu, tofu anebo temptehu, který pochází stejně jako většina jeho bezmasých kolegů z Asie a v Japonsku a Číně je považován za plnohodnotnou náhradu masa. Při výrobě se nechává zrát podobně jako sýry.

Bílkovinu lze „doplnit" vařenou či čerstvou zeleninou a samozřejmě nějakou „malou" přílohou, hrst těstovin, rýže či 100 gramů brambor. Nejlépe tak, abychom měli zase za tři hodiny hlad a mohli se znova lehce najíst.

Autor: Lucie Mašínová

12.8.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na slavná léta festivalu Rock for People zavzpomínali v sobotu v areálu českobrodského stadionu Na Kutilce, kam se alespoň na jeden den opět vrátilo festivalové dění.
96

Festival se vrátil do Českého Brodu

Elektronická hudba přilákala do Benešova mnoho fanoušků z České republiky i zahraničí.
93

OBRAZEM: Festival Exploration si užily tisíce fanoušků

Louka pod Okoří přilákala na festival tisíce návštěvníků

Střední Čechy /OBRAZEM/ - Miro Žbirka, MIG 21, Václav Neckář, No Name, Marek Ztracený & Marta Jandová, Eddie Stoilow, Vypsaná fiXa - legendy české populární hudby vystoupily v sobotu na louce pod hradem Okoř. Konal se zde oblíbený letní hudební festival.

Radní budou diskutovat s obyvateli sídliště

Kolín – Výjezdní zasedání městské rady se už nekonají jen v příměstských částech Kolína.

V kouřimském skanzenu oslavili dožínky

Kouřim /FOTOGALERIE/ - Jako téměř každou sobotu o těchto prázdninách, i tentokrát nechyběl ve skanzenu v Kouřimi zajímavý program pro všechny. Tnetorkát se slavily Dožínky - slavnost, která se koná vždy po ukončení žní.

V areálu zámku pokračuje rekonstrukce fasád

Kolín /FOTOGALERIE/ – Rekonstrukce fasád kolínského zámku podle starosty Víta Rakušana nemá skluz. „Pokud vám to přijde pomalé, je třeba říct, že jdeo práce pod dohledem památkářů, dělá se nová omítka, speciální technologií, žádná rychlá sériová výroba.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení