Dluhy v řádech stamiliónů korun. S tím se v současnosti potýká město Kolín. Pro automobilku TPCA se postavilo přes 800 bytů a velkou část z nich zaplatilo město. Automobilka se na výstavbě pro své zaměstnance finančně podílet nemusela.

Ještě před výstavbou někdy v roce 2001 měl stát slíbit, že zafinancuje všechny byty. Zůstalo však jen u slov. Podle Ondřeje Plašila, kolínského radního a poslance Parlamentu České republiky, nakonec nezaplatil ani polovinu. Financování tak zůstalo na Kolínu, který se podle odhadů zadlužil nejméně na dvě desítky let dopředu.

„A právě to je nyní nutné začít řešit,“ uvedl nedávno Plašil a ostře se prostřednictvím tisku opřel do TPCA. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat, a tak vše dospělo až k úterní schůzce na kolínské radnici.

Té se účastnili i Vadim Petrov, generální manažer oddělení pro Podnikové záležitosti v TPCA, a právě Ondřej Plašil. „Předložili jsme jasná čísla, abychom jednali konkrétně. Musíme problém s dluhem vyřešit v takovém trojspolku – Kolín, TPCA a stát. Předběžně jsme se dohodli, že automobilka by nás měla směrem ke státu v našem úsilí podporovat,“ popsal poslanec.

Podle něj je situace pro Kolín dlouhodobě neúnosná a neměli by za v uvozovkách chyby z minulosti doplácet občané Kolína. Současné nastavení se prý musí změnit. „Aby stát i TPCA i my (Kolín pozn. redakce) byli spokojeni,“ poznamenal Plašil.

A jaké navrhuje řešení? „To zatím nebudeme zveřejňovat. O něm musí rozhodnout vláda České republiky. My jsme chtěli pouze podporu od automobilky a tu jsme dostali,“ zakončil Plašil.

Už předtím však sám přece jen něco prozradil. Když nepomůže stát, byty by se mohly začít i prodávat. Komu je však otázkou.

Podle Vadima Petrova celou zálěžitost TPCA obecně vnímala jako věc Kolína. „My jsme to obecně vnímali jako věc Kolína a v minulosti nebyla ze strany radnice na nás vyvíjena nějaká aktivita, která by vedla ke konkrétnímu jednání. Spíše šlo o nějaké méně či více skryté stesky či výčitky. Vytvořili jsme tedy pracovní skupinu, která se už rok každý měsíc schází k jednání a řešíme problémy okolo bytů. Ale jde o ty provozní. Snažíme se, aby zátěž pro město provozu bytů nebyla velká,“ vylíčil Petrov.

Co se týká budoucnosti je nyní vše otázkou dalšího jednání. „Nyní bude záležet na městě, co chce s byty udělat. Až si to ujasní, jsme připraveni jednat. O konečném schválení návrhu kolínské radnice by ale stejně museli rozhodovat společnosti, které celý projekt TPCA řídí,“ nastínil Vadim Petrov s tím, že automobilka má zájem, aby se problém vyřešil pro všechny strany pokud možno co nejpozitivněji. „Nejde ale říci, kupte si byty. To nejde. My vyrábíme automobily a jiné aktivity provozovat nechceme,“ upozornil Petrov s tím, že ale problém vnímají. „V bytech bydlí naši zaměstnanci,“ dodal.

O tom, že dluh je obrovský a je třeba ho řešit, není pochyb. Otázkou však zůstává, zda se neměl začít řešit dříve a zda musel vůbec vzniknout. A o tom, co mohlo v Kolíně vyrůst nebo do čeho se mohlo investovat místo splácení miliónů korun, si snad Kolíňáci mohou nechat jen zdát.