Trocha vody by neuškodila. „No ale ejhle, dvacetlibrovka, kterou jsem účet chtěla zaplatit, prý už neplatí. A tak se pomocí mé kamarádky snažím zjistit proč?“ začala Nela smutná z Kolína. Důvod je jednoduchý. Jsou prostě staré. A už prý dlouho.
„V Čechách si toho ale asi nikdo nevšiml a bez mrknutí oka (a za poplatek) mi všech 300 liber, které jsem si vezla, dali v neplatných dvacetilibrových bankovkách,“ popsala svůj zážitek Nela. A řešení na londýnském letišti? Ve směnárně ji bankovky vymění, ale za další poplatek. Třináct liber. Tedy přibližně 360 korun. „Ptám se proč? Proč bych měla platit dalších několik stovek korun za neschopné české úředníky?“ čílila se.
Mluvčí banky, kde si Nela peníze vyměnila, řekla, že zaměstnanci všech poboček ČSOB jsou proškolení na to, aby poznali prekluzivní (už neplatné) bankovky. Ty jsou sice přijímány, nikoliv jako směnu, ale pouze jako vklad na účet klienta a tato transakce je zpoplatněna deseti procenty z připisované hodnoty.
Už nepaltné bankovky jsou poté stanoveny pro odvod a nikoliv pro další směnárenské operace. „Bohužel v tomto případě mohlo dojít k lidské chybě, což nás velice mrzí. Naším cílem je tyto chyby eliminovat. Samozřejmě pokud klient tuto skutečnost reklamuje, banka případ prošetří a kompenzuje případnou škodu,“ ujistila Pavla Hávová z ČSOB.
Podle Tomio Okamury, viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, se jedná o hrubou chybu banky, jelikož nelze dopustit situaci, kdy klient odejde z banky s chybnou bankovkou.
Banka by podle něj měla klientovi proplatit poplatek 13 liber za směnu v Londýně, pakliže si klienti byli nuceni peníze směnit za pravé.
„Doporučujeme klientům, aby podali stížnost na vedení ČSOB a zároveň žádali o odškodné,“ popsal Okamura.
To také Nela Smutná udělala. Nyní čeká na vyřízení své stížnosti.
Pakliže by stížnost nebyla vyřízena ke spokojenosti klientů, doporučení zní jasně. Podat stížnost na Českou národní banku, které je dozorovým orgánem.