Provoz na ni obtěžuje hlukem nejen obyvatele hustě osídlených oblastí Prahy, ale i Kladna. Letiště ji proto využívá jen ve výjimečných případech. Tentokrát ale nemělo jinou možnost. Podle vyjádření Letiště Praha se společnost bude snažit Kladensko co nejméně hlukově zatížit.

A jak situaci vnímají například obyvatelé Buštěhradu? „Dostali jsme od letiště informaci 
o tom, že bude hlavní přistávací dráha mimo provoz, a že letadla tak budou využívat vedlejší dráhu. Popravdě na městský úřad prozatím nedorazily od obyvatel města žádné stížnosti, co se nadměrného hluku týče. Myslím si, že situace není nijak dramatická, i když je znatelná. Na Kladensku jsou obce, které jsou hlukem zatíženy více než Buštěhrad," řekla starostka města Daniela Javorčeková.

Podle starostky Unhoště Ivety Koulové je dokonce odklon provozu na vedlejší dráhu pro obyvatele města lepší. „Řekla bych, že hluk není nijak nadměrný. Když je 
v provozu hlavní dráha, je hluk znatelnější, jelikož nám letadla lítají přímo nad městem a častěji," sdělila starostka Koulová.

Udržba světel

Z důvodu efektivního využití období uzávěry hlavní dráhy budou současně provedeny i práce spojené s instalací nových přistávacích světel 
a k údržbě světelného zabezpečovacího systému. „Tyto práce nijak neprodlouží celkovou dobu uzávěry, naopak nebude nutné provádět je samostatně v jiném období," uvedlo pražské letiště.

Naposledy letiště pravidelnou údržbu hlavní dráhy uskutečnilo na jaře od 15. do 18. března. V první polovině letošního roku navíc také opravovalo jednu z pojezdových drah k hlavní ranveji, což si rovněž vyžádalo častější využívání vedlejší vzletové dráhy.

Častější 'úklid'

Společnost Letiště Praha je povinna řídit se platnou legislativou, která nově zavazuje všechny provozovatele letišť s minimálním počtem přistání proudových letadel 150 denně, měřit brzdné účinky přistávací dráhy každé tři měsíce a dle výsledku měření pravidelně odstraňovat nanesenou gumu z provozu těchto letadel.

„Vzhledem k většímu podílu velkých letadel na provozu letiště se ukazuje, že z důvodu dodržení platné legislativy a v zájmu bezpečnosti leteckého provozu bude muset pražské letiště přistupovat k odstraňování gumových zbytků nebo jiných znečišťujících látek na hlavní dráze častěji než doposud," sdělilo letiště.

Čtěte také: Kladno navrhuje vlastní řešení projektu rychlodráhy