VYBERTE SI REGION

Motor zaburácel a stoletý dvouplošník v Mladé Boleslavi vystoupal k nebi

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - Nadační fond Letadlo Metoděje Vlacha pokřtil s velkou slávou v Mladé Boleslavi svou jedenáctou repliku, francouzský letoun Morane Saulnier BB z roku 1915. Motor zaburácel, mohutná dřevěná vrtule se na první pokus roztočila a stroj se ponořil do oblaku modravého dýmu.

30.5.2016
SDÍLEJ:

Jedenáctá replika Nadačního fondu Letadlo Metoděje Vlacha měla sedm kmotrů: zástupce francouzské ambasády, armády, Středočeského kraje, města i společnosti Škoda Auto.Foto: Deník/Martin Weiss

Po zkoušce, zda všechno funguje jak má, zvýšil testovací pilot Petr Handlík výkon, rozjel se po dráze a za pouhých několik vteřin začal stoupat k nebi, aby po několika nízkých přeletech opět zcela hladce přistál.

Nejen pro Vladimíra Handlíka, ředitele Leteckého muzea Metoděje Vlacha, to byl velký den. Důvod k oslavě měl celý tým v čele s konstruktérem Petrem Taxem, který se na stavbě letounu Morane-Saulnier BB podílel, členové Historical Flying Clubu, kteří stavbu letadla financovali, zástupci Středočeského kraje, města či automobilky Škoda. Křtu byli v sobotu přítomni také zástupci francouzského velvyslanectví.

Moderní hvězdicový motor

„Letadlo jsme začali stavět v roce 2015, tedy přesně sto let poté, co se Morane-Saulnier BB začal vyrábět," podotkl Vladimír Handlík v době představování nejnovějšího ultralightu, který váží 305 kilogramů, nese moderní hvězdicový motor australské výroby, pyšní se výkonem 110 koní a má rozpětí křídel devět metrů.

Stáj Nadačního fondu Letadlo Metoděje Vlacha se rozšířila o nový kousek, v letošním roce to však není přírůstek jediný. Na podzim bude veřejnosti představen další unikát francouzský pozorovací letoun, dvouplošník Caudron G3. Fanoušci létání si mohou čekání na něj zpříjemnit Dobovým leteckým dnem, jenž se uskuteční už v sobotu 11. června.

Pilot Petr Handlík: Létat historickým strojem je nádhera

Petr Handlík se připravuje s novou replikou ke startu.

Testovací pilot Nadace Metoděje Vlacha a syn Vladimíra Handlíka Petr Handlík právě dosedl s novým letounem na letištní plochu, když jsme jej přepadli s mikrofonem.

Máte úsměv na tváři. Šlo tedy vše podle plánu?

Nádherně. Mám úsměv na tváři, a kdybych neměl v letadle větrný štítek, tak byste viděli i mouchy mezi zuby. Jsem totiž veselý pilot. Letadlo mi dělalo jen samou radost, což doufám bylo ze země vidět. Když vozíme dámy, ptáme se jich, zda byl let v otevřeném letadle lepší než orgasmus. Většinou nám nechtějí odpovídat a červenají se, pro mě to dnes ale orgasmus byl. Bylo to nádherné.

Pro vás jako testovacího pilota to nebyl první start na této replice. Kolik času už jste strávil jeho zalétáváním?

Už jsem s ním dohromady nalétal asi šest minut, asi deset krátkých startů. Jen velice krátkých, protože zkoušky spočívají v tom, že se odstartuje, provede úprava, znovu odstartuje a mezitím se vždy vyhodnotí, zda byla úprava úspěšná.

A úplně první dojem z nového stroje?

Je to adrenalin. Člověk se musí připravit na všechno, kdyby ho stroj překvapil. Moc by mě mrzelo, kdybych mu ublížil.

Uprostřed ukázky jste dosedl na zem a opět vzlétl. Co to bylo?

Je to český prvek, který se jmenuje mezipřistání anglicky touch and go. Pro diváky je to efektní, letadlo dosedne a hned zase stoupá.

Jakou nejvyšší rychlostí jste letěl a jaké maximální rychlosti je tento stroj schopen dosáhnout?

Létám s ním zhruba 95 km/h, nejrychleji to bylo 110 km/h. Kolik se z toho dá vymáčknout, ale ještě nevíme, protože jsme ještě ve zkouškách, a tak s tím létáme, jak říkáme, katolicky.

Dostavila se před letem nervozita?

Nervozita ne, respekt ano. Vždycky, když nastupuji do takového letounu, tak si říkám, abych sobě nebo letadlu neublížil.

Létáte jak na historických replikách, tak na současných strojích. Máte raději ty starší, nebo moderní letadla?

Moderní letadla jsou jednoduše jiná. Předně mají uzavřenou kabinu, takže necítíte vzduch ve tváři a kolem obličeje. To je neopakovatelný pocit, který zažijete jen v historickém letadle.

V čem létáte? Co máte v kokpitu na sobě?

Mám na sobě bavlněnou letní kombinézu a koženou bundu, abych v tom průvanu nahoře neprochladl. Zatímco vy tady dole můžete být v krátkém rukávu, nahoře pěkně fičí. A jak motorkáři dobře vědí, kůže neprofoukne.

Čtěte také: V boleslavském muzeu Metoděje Vlacha pokřtili unikátní knihu o letectví

Autor: Martin Weiss

Místo události:
30.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitel DDM Kolín Luboš Votroubek

Jaké kroužky vedou? Rytmika, keramika i magie

ŘEDITELKA Farní charity Kolín Lucie Růžková Rybárová.

Kolín bude mít komunitní centrum, chce ho stavět charita

Jak být v práci 40 hodin týdně a nezbláznit se

Pracujete často deset hodin denně a přesto stále nestíháte? Pak si potřebujete lépe naplánovat pracovní den a využívat čas efektivněji. Za 40 hodin týdně byste měli pohodlně zvládnout náplň práce, pokud ji děláte správně. Jak na to, radí experti na efektivitu práce.

Průmyslováci začali svůj ples imatrikulací spolužáků

Kolín – Netradičně zahájili svůj ples studenti Střední průmyslové školy strojírenské a Jazykové školy s právem jazykové zkoušky Kolín v kolínském městském společenském domě – stuhami ozdobili spolužáky z prvních ročníků.

Od Lhotek nejvíce čtyřicítkou

Kouřim – Kouřimští chtěli snížit maximální povolenou rychlost na silnici směrem od obce Lhotky na 30 km/h.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies