V posledních dnech hýbou veřejností, nejen na Mladoboleslavsku, zprávy o přesunu části výroby Škoda Auto do zahraničí. Co lze proti tomu dělat z pozice státu? 

Jakékoliv úvahy o přesunu výroby z českých závodů Škoda Auto do zahraničí jsou pro mne nepřijatelné. Na dané téma jsem se sešel jak s odboráři, tak i vedením firmy. Vláda dala jednoznačně najevo, že s podobnými úvahami nesouhlasí. Naopak se podařilo podepsat pakt, ve kterém se vláda zavazuje podporovat moderní technologie a infrastrukturu nezbytnou pro automobilovou budoucnost, která se bude výrazně orientovat na elektromobilitu nebo autonomní řízení. Žiji v Mladé Boleslavi, kde na úrovni samosprávy usilujeme o to, aby se u nás autonomně řízená vozidla testovala. Myslím, že vytváříme dobré podmínky pro podnikání v naší zemi, a tak není důvod uvažovat o jakýchkoliv přesunech výroby do zahraničí. Mám pocit, že jsme v tom uspěli a plány na přesun šly k ledu. 

Právě to, že stát dává velkým firmám různé úlevy, a ty pak tady budují montovny, je velmi kritizováno. Není to podobný případ? 

Rozhodně není. Jednak je Škoda Auto plnohodnotná firma s vlastním vývojem, který zaměstnává tisíce vysoce kvalifikovaných lidí. Navíc, Škodovka po nás žádné investiční pobídky nechce, potřebuje jen, aby stát v místech, kde působí, zajistil dobrou dopravní infrastrukturu. Zde se bohužel aktuálně střetáváme s ministrem dopravy Ťokem za hnutí ANO, který projevuje, slušně řečeno, laxnost, při přípravě dokumentu zavazujícího stát k výrazné podpoře při budování dopravní infrastruktury v místech působení automobilky. Osobně trvám na tom, že jedním z prvních úkolů nové vlády bude tento stav napravit.

Volební lídr Realistů ve Středočeském kraji Antonín Fryč
Antonín Fryč: Podnikatelům se musí vyplatit platit daně u nás doma

V minulosti jste opakovaně řekl, že takové mzdy, jako mají pracovníci ve Škodovce, by měli brát lidé i v dalších částech Středočeského kraje. Jak toho dosáhnout? 

Středočeský kraj se vyznačuje obrovskou platovou nerovností. Okresy Praha-východ, západ nebo Mladá Boleslav jsou výrazně nadprůměrné, ale třeba Rakovnicko nebo Příbramsko je na tom mnohem hůř. Vláda má několik nástrojů. Od zvyšování minimální mzdy a platů ve veřejné sféře, což má nepřímý vliv na celkové mzdové prostředí, přes získávání investic s vyšší přidanou hodnotou a budování dopravní infrastruktury. Myslím, že tato vláda udělala opravdu mnoho pro lepší platy ve veřejném sektoru i v růstu minimální mzdy. Byla to jedna z hlavních priorit ČSSD, které se podařilo v rámci koalice prosadit, i když to nebylo vždy jednoduché. Rovněž se nám začalo dařit lákat investice s vysokou přidanou hodnotou. Například do středních Čech míří světová firma GE Aviation. Pokud bude lokalizována na Milovicko, což je jedna z variant, tak nabídne stovky velmi dobře placených pozic. V tom musíme pokračovat. 

Jan Hamáček, předseda Poslanecké sněmovnyZdroj: Deník/Divíšek Martin

A co dopravní infrastruktura, to je velká bolest našeho regionu. 

Jsme absolutně dopravně nejzatíženější kraj v republice, naše silnice jsou přetížené. Prioritou je dobudování Pražského okruhu, současné průtahy jsou nemyslitelné. Stejně tak musí zrychlit práce na dálnici D3, je nezbytné konečně postavit rychlodráhu Praha Kladno s odbočkou na letiště, stejně tak musí dojít k modernizaci tratě Praha Mladá Boleslav Liberec.

Jak toho chcete dosáhnout? 

Musíme v parlamentu přijmout zákon o prioritních stavbách. Tím budou definovány a dostanou se do zvláštního režimu. Je nutné utnout nekonečné debaty a začít stavět. Druhou věcí jsou pochopitelně peníze. Dobrá dopravní infrastruktura je jedním z klíčů budoucího úspěchu naší země, proto do ní musíme investovat. Ve vztahu k našemu kraji budu jednoznačně požadovat, aby střední Čechy dostaly výrazně více peněz, naše silnice trpí nejvíce v republice.

Ilustrační foto.
Středočeši: Za poplatky za psy uklízejte města

Nedávná cesta vás, politiků, s autobusem našeho Deníku ukázala, že na Rakovnicku je problém s chybějící pohotovostí. Co s tím? 

Ta informace mne překvapila, nečekal bych, že v dnešní době je něco takového možné. Tato věc je záležitostí kraje a apeluji proto na paní hejtmanku, aby se postarala o nápravu, byť chápu, že to bude složité. 

Jste brán v ČSSD jako expert strany na obranu a bezpečnost. Bezpečnostní opatření jsou, v souladu s tím, co se ve světě děje, na prvním místě a jsou stále pečlivější. Jaký máte pohled na tuto skutečnost? Je opravdu nutné, aby při akcích, kde je větší počet lidí, byli policisté téměř na každém kroku? 

Štěstí přeje připraveným. Jsme šestá nejbezpečnější země a chci, aby tomu tak nadále zůstalo. Policejní hlídky na veřejných akciích se mohou zdát někomu jako nadbytečné, ale kromě praktického posílení ochrany našich občanů je to také důležitý signál těm, kteří by chtěli páchat teroristické útoky, že stát je připraven reagovat. Do naší bezpečnosti musíme investovat, a ne o tom jen mluvit. Jsem proto rád, že v tomto směru dosluhující vláda odvedla velký kus práce a například navýšila rozpočet a pravomoci tajných služeb. V boji proti terorismu je jedno z nejúčinnějších nástrojů prevence tedy předcházení teroristickým útokům, to je úkol právě pro tajné služby.

Panorama Golf Resort. Stavba roku Středočeského kraje 2017.
Středočeskou stavbou roku se stal golfový areál