„Na interní elektronickou evidenci tržeb už jedeme deset let a stejnou dobu máme pokladny ve všech restauracích i barech propojené počítačovou sítí. Jinak by se ani tržby ohlídat nedaly. Nemůžu v každé z provozoven stát u kasy," řekla Renata Auersvaldová, ředitelka zmíněných benešovských provozoven.

„Připojení na finanční správu znamenalo pro nás softwarové doladění všech pokladen a pro mne desítky hodin práce. Už si ale neumím představit, že bych při provozu získávala údaje jen z účtenek a stvrzenek," podotkla ředitelka hotelů.

Elektronické pokladny souběžně hlídají stav zásob v kuchyních i barech, jejich výdej a spotřebu. „Zároveň vidím, zda personál používá skutečně suroviny, které jsou pro konkrétní jídlo určené, takže tím předcházíme případným problémům," upřesnila Renata Auersvaldová.

Vítané snížení DPH

„Pro naše provozovny znamená snížení daně z 21 na 15 procent jednoznačnou výhodu, protože rozdíl odvodu o šest procent jsou v konečném součtu velké peníze," konstatovala.

Nižší daní jsou zatížené nealkoholické nápoje a jídla. „Líbilo by se mi ještě snížení daně z přidané hodnoty u piva a vína, protože to nejsou kvůli nízké marži komodity, na kterých bychom vydělávali," svěřila se ředitelka, která zároveň kvituje, že se setřel rozdíl daně mezi poskytováním služeb a cenou jídla.

„Když přišel zákazník k nám do restaurace, sedl si ke stolu, objednal pizzu a snědl jí u nás, poskytli jsme mu službu s 21 procenty DPH. Když si jí nechal dát do krabice a odnesl, byla na ní daň 15 procent," připomněla Renata Auersvaldová paradox.

Kuriózní 'daňový únik'

O něm ví i provozní veřejné jídelny v Tyršově ulici. Pokud si zákazník nechal dát oběd do jídlonosiče nebo kastrůlku a po zaplacení nižší ceny si sedl ke stolu, snědl, s nadsázkou by se to dalo označit za daňový únik. „Já to přeci nemám šanci uhlídat," přiznala provozní.

Ředitelka hotelů Benica a Atlas poukázala na další fakt. „Mně se líbí stejné podmínky pro všechny. My si vše hlídáme, abychom měli odvody v pořádku, a zdá se mi, že pokud se někdo vehementně evidenci tržeb brání, jako by jí do této chvíle v pořádku neměl," nadnesla Renata Auersvaldová.

Ta má 'pod palcem' i další, drobnější benešovské stravovací provozovny. „Ty ale do první vlny nespadají, takže u nich se elektronickou evidencí tržeb s připojením na finanční úřad budeme zabývat až časem," uzavřela manažerka.

Náklady zvýší ceny

Hospodský na Podblanicku je nucený od začátku prosince zvednout ceny. „Kvůli zavedení EET," potvrdil Petr Stojánek, provozovatel zámecké hospody v Louňovicích pod Blaníkem. „V nich se promítne samotný nákup a zavedení elektronické pokladny, měsíční platba za internet i tisk účtenek," zdůvodnil.

Robert Schut, majitel restaurace ve slovenském městě Prievidza, má s elektronickou pokladnou výborné zkušenosti. „Přes mobil vidím, kolik kuchař vydá jídel, i v přímém přenosu, co se pije," pochvaloval si při dovolené ve Vlašimi.

Čtěte také: S elektronikou se kvůli EET učí i 'staří' hospodští